11-serie verwacht in 2020

Voorafgaand aan de presentatie van de nieuwe Same Frutteto CVT S hield het topmanagement van SDF nog een bijeenkomst waarbij kort werd stilgestaan bij de groepsprestaties.

Merkenstrategie

Hieruit leren we dat Deutz-Fahr bijdraagt aan 66% van de omzet van de groep. Same volgt met 17% en Lamborghini met 6%. De groep heeft duidelijk jaren geleden al voor een merkenstrategie gekozen waarvan we nu onmiskenbaar het resultaat zien. Same en Lamborghini worden als merken uitgespeeld, voornamelijk in het gebied rond de Middellandse zee. De merknaam Same durven ze ook toeschrijven aan ‘gespecialiseerde toepassingen’ zoals de fruitteelt en wijnbouw.

De merknaam Deutz-Fahr wordt uitgedragen als wereldmerk. Dit is misschien een aspect waar we als Belg en/of Europeaan te weinig zicht op hebben. Maar Deutz-Fahr heeft echt ‘platform-oplossingen’ om wereldwijd tractoren aan te bieden. Deutz-Fahr eigent zich de naam toe van specialist voor tractoren en maaidorsers. Van hooibouwmachines en verreikers is afscheid genomen. Een strategie die op lange termijn de fabrikant en de dealer ten goede moet komen.

11-serie

Vanuit de journalistenkant werd tijdens de persconferentie (en dit niet voor het eerst) de vraag gesteld wanneer nu de 11-serie van Deutz-Fahr op de markt zal komen. Op de Agritechnica van 2013 werd deze tractorserie te samen met de 9-serie getoond als ‘nieuwigheid’. De 9-serie is er ondertussen, op de 11-serie is het wachten. Volgens het management komt ze er in 2020. Reden hierachter is dat er meer ‘marktvraag’ is naar de 9-serie. Opgemerkt werd trouwens dat deze qua vermogen niet aan haar plafond zit en hoogstwaarschijnlijk spoedig nog uitgebreid wordt naar boven toe. In een presentatie was te zien dat Deutz-Fahr staat voor tractoren van 30 tot 530 pk. Die laatste hebben wij alvast nog niet gezien. Maar het is wel zinneprikkelend voor wat de toekomst brengen kan.

Investeringen in fabrieken

Het SDF-management gaf verder nog aan dat ze na de nieuwe fabriek in Lauingen in Duitsland vorig jaar, nu stevig geïnvesteerd hebben in de productiesite in Italië (Treviglio). Zo is er een nieuwe assemblagelijn voor de voorassen en een nieuwe verfafdeling. In Turkije is dan weer geïnvesteerd in de productielijn voor de versnellingsbakken.

Meest recent

Meest recent