
Charisma
Binnenin moeten we ons bewust ontdoen van het beeld dat we van de oude Defender hadden, om het design van de nieuwe te appreciëren. Het interieur is natuurlijk veel beter verzorgd. Het is aanzienlijk moderner. Het brede aanraakscherm in het midden van het dashboard voelt bij de eerste indruk wat raar aan, omdat we de Defender anders kennen.
Het interieur is zeker niet waardevoller dan dat van de Discovery, een andere telg uit de Land Rover-familie. De elementen in kunststof komen bruter over. Dit wijst op de soliditeit van de wagen en zorgt er ook voor dat we geen angst hebben om hem vuil te maken.
Nostalgie naar zijn voorganger is mooi, maar wie gaat er uiteindelijk over klagen dat we bij de opvolger meer plaats hebben aan boord? Het rustiek aanvoelen van vroeger is er niet meer bij. Zo kwam er nu meer comfort, gebruiksgemak, een mooie geluidsinstallatie of nog een goed werkende airco bij.
Sensatie
Al bij de eerste kilometers die we rijden met de nieuwe Defender geraken we ervan overtuigd: deze biedt een echte 4x4-sensatie, maar vooral een moderne 4x4- beleving: comfortabele zit, ruim zicht, gepaste vering, maar niet te verfijnd zoals bij ‘klassieke’ SUV’s. Net zoals bij een Wrangler of G-klasse zijn we tevreden omdat we anders kunnen rijden, dit gecombineerd met een goede wegligging en stabiel rijgedrag zoals we dat de dag van vandaag verwachten.
Land Rover biedt een 2 liter Diesel motor aan met 200 of 240 pk, naast een 2 liter benzinemotor van 300 pk of een 6-cilinder dieselmotor met 400 pk. Voor welke motor er ook gekozen wordt, hij wordt gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen én natuurlijk aan een 4x4- aandrijving.
Wij hebben een testrit gedaan met de 200 pk dieselversie, die naar onze mening ruimschoots voldoet. Zelfs met deze motor is er een toegekend trekvermogen van 3.500 kg. Als we heel frequent dergelijke lasten trekken, is de 6-cilinderuitvoering een betere keuze. Deze motorisatie biedt de Defender 110 de mogelijkheid voor een belasting van 900 kg, waarvan 300 kg op het dak.
Een vraag blijft: wat offroad?”. Met een bodemvrijheid van 29 cm, een doorwaadhoogte van 90 cm, impressionante aanrij- en afrijhoeken en een elektronisch ‘Terrain Response-systeem’ van de laatste generatie moeten we helemaal geen angst hebben om de onverharde wegen op te zoeken. We durven zelfs zeggen dat de nieuwe Defender beter is dan de oude. Vandaag heeft hij slechts één echter rivaal, de Jeep Wrangler Rubicon.
De nieuwe Land Rover Defender 90 start bij een prijs van 50.800 euro (btw inbegrepen.), de Defender 110 kost 56.800 euro (btw inbegrepen), maar je moet weten dat de optielijst zeer uitgebreid is. Zelfs het ‘Terrain Response-systeem’ is niet seriematig voorzien. Dit is opgenomen in een optiepakket dat gefactureerd wordt aan 3.223 euro. We kunnen zelfs zo ver gaan om een Defender te configureren die op een factuurbedrag van meer dan 100.000 euro uitkomt. Is dit nog redelijk?