Hoe zet u nog meer in op landbouwgerelateerd onderwijs?
BW: “In het tweede jaar van het secundair onderwijs biedt ons Vlaams onderwijs basisopties die aansluiten bij land- en tuinbouw. Denk hierbij aan STEM-technieken, waaronder ook leerpakketten agro- en biotechnieken vallen. Het secundair onderwijs biedt behoorlijk wat studierichtingen waar landbouw een belangrijke rol speelt. Ook in het hoger onderwijs biedt ons onderwijs een breed gamma aan landbouwopleidingen. Dat is ook belangrijk. Jongeren die in het secundair onderwijs starten met een landbouwgerelateerde studierichting, moeten ook de kans krijgen in het hoger onderwijs om verder te gaan in hun interessegebied.
In coronatijden bleek eens te meer: de
Het is vooral belangrijk dat jongeren met interesse voor landbouw ook weten dat ze daar iets mee kunnen doen op gebied van onderwijs. We zorgen ervoor dat jongeren een opleiding krijgen die meerwaarde heeft, zowel voor de jongere als de arbeidsmarkt. Het kenbaar maken van deze studierichtingen is dus een belangrijk item. Daarnaast zetten we met deze Vlaamse regering ook in op het levenslang leren en het duaal leren. Dat laatste biedt landbouwbedrijven de kans om jongeren mee te nemen in de dagelijkse praktijk, zodat hun interesse in het vak nog meer aangevuurd wordt.
Wat voor extra’s brengt de uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs?
Binnen de modernisering van ons onderwijs wordt specifiek binnen het secundair onderwijs de koppeling gemaakt tussen beroepskwalificaties
Werd meer ‘landbouw’ meegenomen in de nieuwe eindtermen?
Binnen de nieuwe eindtermen is er meer aandacht voor duurzaamheid en systeemdenken in het algemeen, wat binnen een landbouwcontext zeker belangrijk is. In de basisvorming van elke finaliteit zijn er eindtermen wetenschappen geformuleerd die inhoudelijk gerelateerd zijn aan landbouwaspecten. In de specifieke landbouwopleidingen zijn er daarnaast domeinspecifieke eindtermen, bijvoorbeeld rond plant- en dierkunde of de studie van ecosystemen in functie van land- en tuinbouw.
Hoe kunt u op meer bio inzetten?
Door zoveel als mogelijk te luisteren naar wat de arbeidsmarkt op dat vlak vraagt. Daarbij vind ik het belangrijk dat ook innovaties meegenomen kunnen worden binnen ons onderwijs. Opdat onderwijsverstrekkers evoluties en innovaties zelf snel zouden kunnen meenemen in de klas-praktijk, kiezen we er als Vlaamse overheid ook voor om deze aspecten aan te halen in bijvoorbeeld de beroepskwalificatie.
Naast regulier onderwijs gaat veel aandacht naar levenslang en duaal leren.





