
Conische vorm
De grootste aanpassing aan de Vulkan Evo++ is de conische vorm van de kast. Deze is zo ontwikkeld dat het materiaal nog vlotter en egaler naar de verdeelwalsen wordt gebracht zonder obstructie van het materiaal. Doordat de bak voor de molen verbreedt, wordt de spanning op het product losser. Daardoor wordt het product al gebroken voor het de molens bereikt.
Zo wordt vermeden dat het product pas in de molens wordt gebroken en ook dat het voor de molens omhoog wordt geduwd en zo zelfs uit de wagen kan vallen voor de molens. Het bijkomend voordeel hiervan is dat de aandrijving van de molens minder vermogen vraagt van de tractor en dat de kracht op de bodemketting vermindert.
Dit vertaalt zich dan weer in een langere levensduur van de bodemketting en de molens en een lager brandstofverbruik. Door het uitvoeren van intensieve vergelijkende tests is gebleken dat bij hetzelfde product en omstandigheden het brandstofverbruik gezakt is tot wel 10%.
De stenenvanger vooraan is nu ook demonteerbaar gemaakt, zodat deze eenvoudig te vervangen is bij mogelijke schade tijdens het laden van de wagen. Het bodemtapijt bestaat uit 2 zware scheepskettingen van 16 mm diameter en versterkte profielen.
COC-attest
Aangezien de wagen wordt afgeleverd met een geldig COC-attest, is hij uiteraard voorzien van alle nodige veiligheidsuitrusting. De luchtremmen met zware veerremcilinders zorgen voor een veilige beremming in alle omstandigheden en de zekerheid van de werking van de handrem.
De wagen is volledig met ledlichten uitgerust, met achteraan vrachtwagenverlichting met dynamische richtingaanwijzers ingewerkt en beschermd onder de molens. Naast het esthetische aspect van deze richtingaanwijzers verhoogt dit de zichtbaarheid en veiligheid tijdens het uitvoeren van manoeuvres op de baan.
De verplicht gekeurde bumper achteraan is gebout aan het chassis van de wagen. De wagen is standaard uitgerust met een geveerde dissel met gebout Scharmüller trekoog met 12 bouten. Alle (elektro-) hydraulische componenten zijn veilig beschermd achter de grote beschermkap vooraan de wagen.
Bediening
Op vlak van bediening van de wagen voorziet de constructeur een ruim aanbod aan mogelijkheden. Standaard is de wagen uitgerust met de bediening op de wagen, waarbij het debiet wordt geregeld via de oliedebietregeling van de tractor. Daarna wordt overgegaan naar een elektrische schakelkast voor de traploze bediening van de snelheid van het bodemtapijt en de hydraulische deur.
Vervolgens wordt overgegaan naar een touchscreen bedieningsterminal, waarbij het instapmodel de naam Ecospread heeft gekregen. Dit is een compacte touchscreenterminal waarbij men na het invoegen van de nodige informatie over product en gewenste dosis volautomatisch kan voeren aan de hand van de rijsnelheid. Zodra men de startknop indrukt, wordt het bodemtapijt aangedreven en aangepast aan de hand van de rijsnelheid. Deze bediening kan uitgebreid worden met een statisch weegsysteem. Daarbij kan de inhoud van de wagen gewogen worden wanneer deze wordt geladen, om zo de correcte strooihoeveelheid in te stellen.
De volgende stap is het model Mediumspread, waarbij dezelfde functies worden overgenomen in een groter scherm en waarbij de wagen kan worden uitgerust met een dynamische weeginrichting met weegcellen zoals al reeds leverbaar is op de EMR- mestwagens. Via deze weegcellen wordt de inhoud van de wagen continu gewogen en doorgegeven aan het besturingssysteem.
Op deze manier kan men direct een hoeveelheid mest per ha instellen, waarnemen en waar nodig bijstellen. Daardoor kan men volautomatisch mest spreiden aan de hand van de vooraf ingestelde waarde in combinatie met de waarneming van de weegcellen.
Als laatste mogelijkheid is er de Isospreadversie waarbij men dezelfde functionaliteiten heeft als de Mediumspread, maar hierbij alle informatie kan overgenomen worden van de tractor zoals rijsnelheid en gps- signaal. Daarbij kan ook gewerkt worden met taakkaarten en kan de joy-stick van de tractor gekoppeld worden voor de bediening van de functies van de wagen.
De wagen is beschikbaar vanaf 6,5 m³ tot 14 m³ inhoud in de enkelasuitvoering en tot 16,5 m³ op tandem.