Het wachten duurde lang! Meer dan 2 jaar na zijn lancering in de Verenigde Staten, komt de Gladiator eindelijk naar de Jeep-concessiehouders in België. En hij komt met een extra voordeel voor onze markt: een V6 dieselmotor van 3l die zin heeft om te werken.
Niet overmaats
De Gladiator is een pick-upversie van de legendarische Jeep Wrangler. Hij beschikt over een rijke, charismatische geschiedenis. Als we instappen hebben we niet de indruk dat we ermee naar het werk zullen rijden, maar eerder dat we er Amerikaanse vlakten mee zullen doorkruisen.
Ondanks dat de Gladiator van Amerikaanse oorsprong is, mogen we hem niet tot de mastodonten van onze weg noemen, wat wel eens gebeurt voor de RAM 1500 of Ford F-150. De Jeep Gladiator is eerder een revival van de klassieke pick-ups, net zoals een Ford Ranger, Toyota Hilux, Mitsubishi L2OO, Nissan Navara en Isuzu D-MAX. Met een lengte van 5,6 m is de Gladiator één van de langste uit zijn categorie én eentje die een plaats heeft in onze regionen.
De versie die we nu reden heeft een V6 3.0 dieselmotor die gekoppeld wordt aan een automatische transmissie met 8 versnellingen. Het motorblok levert 264 pk, 600 Nm, is heel aangenaam en maakt een mooi geluid dat de kracht van de Jeep weerspiegelt. De fabrikant geeft een gemiddeld verbruik op van 9,5 à 9,8 l/100 km. Wij durven te stellen dat het verbruik eerder richting 10 l zal gaan. We deden een test op de autosnelweg, stelden de cruise control in op 110 km/u en haalden een verbruik onder de 9 l/100km. Helemaal niet slecht dus.
Pure en stevige 4x4
Het belangrijkste pluspunt van de Gladiator is, naast zijn onweerstaanbaar uiterlijk, het feit dat het een Jeep is. Dit houdt dus in dat hij zich op even welk terrein uit de slag kan trekken. Hij is een klein beetje beperkter in zijn bewegingsvrijheid dan een echte Wrangler door de achteroverbouw van de Gladiator en de langere wielbasis.
De Gladiator is rijkelijk voorzien: permanente vierwielaandrijving, veldversnellingen, differentieelslot achteraan en in het midden, ophanging met grote veerweg, elektronisch Selec-Trac-rijhulpsysteem dat de parameters van de transmissie aanpast in functie van het terrein. De Rubicon gaat nog verder met een differentieelslot vooraan en demonteerbare stabilisatorstangen. Met een bodemvrijheid van meer dan 25 cm en een doorwaadhoogte van 76 cm, slaat de Gladiator er zich wel doorheen, wat uw toepassing ook is.
Minpuntje
Nu komen we aan het slechte nieuws, we kunnen het immers niet allebei hebben. De Gladiator moet zich gewonnen geven ten opzichte van enkele concurrenten. Zo mag hij slechts 2.700 kg trekken. Ondanks de laadbak van 1,53 m lang en 1,44 m breed, mag deze afhankelijk van de uitvoering slechts met 556 tot 613 kg belast worden.
De verklaring zit hem in het feit dat de Gladiator een van de zeldzame pick-ups is die achteraan niet van bladveren is voorzien, maar van spiraalveren. Net hierdoor winnen we op een ander vlak, namelijk comfort.
Comfort
Tijdens het rijden op de weg is de Gladiator echt een heel comfortabel voertuig. Zelfs leeg merken we niet het typische ‘springerige’ gedrag van een pick-up. We merken hier dat de wagen een herkomst heeft uit een land met langgerekte wegen die niet noodzakelijk heel goed onderhouden zijn.
Om bij het punt van comfort te blijven: het interieur biedt ondanks zijn authentieke en misschien rustieke look alles wat een voertuig anno 2021 moet hebben: leer, airco, verbonden multimediasysteem, kwalitatief audiosysteem, moderne rijhulpsystemen (met inbegrip van actieve rijstrookgeleiding).
De zeer verticaal geplaatste voorruit kan bij sommigen een claustrofobisch gevoel opwekken, nochtans is er veel ruimte zowel voor- als achteraan. Moest je toch een opgesloten gevoel krijgen, geen probleem: open het voertuig. De Gladiator is een cabrio pick-up: het dak kan gedemonteerd worden, net zoals de portieren. Omdat er meer is dan werken in het leven, kan je met dit (bedrijfs)voertuig ook gezellige familiale uitstappen maken.
Samengevat mogen we stellen dat de Jeep Gladiator meer is dan enkel een werkpaard, het biedt ook vrijetijdsplezier. De aanschafprijs is er ook naar, maar eigenlijk worden er 2 voertuigen in 1 gekocht.
Stéphane Lémeret