in onderhandelingen
Zoals bekend werd een akkoord bereikt, dat op gemengde gevoelens wordt onthaald. Op het vlak van groenteteelt voor industriële verwerking wordt gewerkt met een systeem van leveringscontracten. “Dit is geen overheidsverplichting, marktdeelnemers kunnen dat zelf kiezen. De overheid moet zich neutraal opstellen en kan dus niet mee gaan onderhandelen in privaatrechtelijke B2B-onderhandelingen”, zegt minister Crevits.
Het voordeel van zulke contracten is dat de risico’s verminderen voor beide partijen, zoals prijs- en leveringsrisico’s. Het nadeel is dat het ontbreken van een vrije marktafzet aan de boeren minder flexibiliteit en onderhandelingsruimte biedt. In de aardappelsector wordt het risico gespreid tussen de contractmarkt en de vrije markt.
Voor zowat alle consumptiegoederen zijn de prijzen de voorbije jaren gestegen. “Zolang je die stijgende productiekost kan doorrekenen in de prijs, hoeft dat niet noodlottig te zijn, maar landbouwers slagen daar moeilijk in. Zowel de vaste als de variabele kosten zijn gestegen.” Of het ketenoverleg een oplossing kan bieden? “Juridisch kan het ketenoverleg zich niet mengen. Dat laten de mededingsregels niet toe. De sector heeft wel een gedragscode ondertekend, waarin ze de uiteenlopende economische belangen erkennen, maar een sterk partnerschap is in de hele keten essentieel en in ieders belang”, aldus minister Crevits.