aan én in de winkel
Slechts 15% van de consumenten zou de laatste tijd iets hebben opgevangen over milieu-inspanningen van de Belgische AGF (aardappelen, groenten of fruit)-sectoren. Ondanks de lage bekendheid van de inspanningen die landbouwers leveren om duurzaam te produceren, vertrouwt gelukkig toch 58% van de consumenten erop dat deze sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren. Zo’n 34% van de ondervraagden heeft hierover echter geen idee...
Ook tijdens de recente bijeenkomst van de Strategische Adviesraad Land- en Tuinbouw (SALV) kwam de thematiek naar voren. Vlaamse land- en tuinbouwers zijn écht wel bezig met duurzame voedselproductie, maar de burger/consument weet dit (nog steeds) onvoldoende. Er moet dus nog meer ingezet worden op de verbinding tussen boer en burger en in ons verstedelijkt Vlaanderen ook tussen stad en platteland.
Eerlijk gezegd is de Vlaming de voorbije decennia rotverwend geweest. Dat er een royaal aanbod gezonde, lekkere en veilige land- en tuinbouwproducten aan een goedkope prijs in het winkelrek ligt, is voor de huidige generaties een evidentie. Dat die prijs eigenlijk té goedkoop is en welke duurzaamheidsinspanningen ervoor geleverd worden, daar heeft menig consument geen idee van. Met de campagne ‘Helden van onze velden’ zet VLAM net daarom de duurzaamheidsinitiatieven zoals precisielandbouw, aandacht voor een gezonde bodem, biodiversiteit, groene energie en een duurzaam waterbeheer extra in de kijker. Het is dan ook te hopen dat ook deze verhalen een waardig plekje in de algemene media krijgen en dat ze de doemverhalen over de sector kunnen overschaduwen.