chauffeurs

Andere nationale wetgeving
Nederland hanteert zelf andere nationale wetgeving ten opzichte van ons land. Wie bij onze noorderburen zijn B-rijbewijs haalde voor 1 juli 2015, mag er met een tractor rijden zonder aanvullend rijbewijs. Ze voorzagen een overgangsregeling van 10 jaar. Wie voor voornoemde datum tijdig zijn B-rijbewijs haalde, kon er in Nederland het T-rijbewijs bij krijgen.
De overgangsmaatregel is afgelopen op 1 juli jongstleden. Daarbij werd vastgesteld dat er een voornaam knelpunt opduikt tussen de verschillende nationale wetgevingen. Het is heel jammer dat dit binnen Europa kan. Er zijn nu Belgische landbouwers die in Nederland met de tractor rijden, maar die geen G-rijbewijs hebben, omdat dit bij ons niet vereist is als zij geboren zijn voor 1 oktober 1982.
Nederland erkent wél het Belgische G-rijbewijs, net als het Duitse T-rijbewijs.
Internationaal erkende categorie
Belgische landbouwers die over een geldig rijbewijs C of C+E beschikken, kunnen wel probleemloos in Nederland de baan op. De categorie C+E is een internationaal erkende categorie waarmee in alle lidstaten een tractor mag bestuurd worden.
Oplossing in zicht?
Volledigheidshalve geven we mee dat wie in Nederland zijn C-rijbewijs behaalt, er het Nederlandse T-rijbewijs bij krijgt.
De Belgische landbouworganisaties zijn van voornoemde problematiek op de hoogte en werkten samen met federaal minister van mobiliteit, Jean-Luc Crucke, en de Nederlandse politica Caroline van der Plas (fractievoorzitter tweede kamer) de gedoogperiode uit.