Startpagina Edito

Burger wikt niet maar beschikt

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is een spreekwoord dat keer op keer in zijn waarheidsgehalte wordt bevestigd. Eens het vertrouwen definitief geschonden, is het een werk van lange adem om het terug te winnen. De landbouwsector weet er alles van. De dioxinecrisis was zo’n harde klap voor het consumentenvertrouwen in de landbouw, dat de gevolgen hiervan nog altijd nazinderen. Een aantal bedrijven kwam de klap zelfs helemaal niet te boven.

Leestijd : 2 min

Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Uit een enquête die Fedagrim bij de consument liet uitvoeren (lees meer p. 4) blijkt dat de consument zijn vertrouwen in de landbouw behouden heeft, ondanks de fipronilcrisis. We horen sommige lezers al argumenteren dat dit maar normaal is, aangezien landbouwers slachtoffer waren van malafide personen en geen dader, maar dat waren ze in de dioxinecrisis ook. De consument reageert niet altijd logisch.

Dat laatste hoeft ook niet helemaal te verwonderen; de doorsnee consument weet immers ook weinig over de Belgische landbouw.

Dat gebrek aan kennis bij de consument is - helaas misschien - geen argument om de consument zijn beslissingsrecht te ontnemen. Het is niet de manier waarop de markt denkt; de consument heeft altijd gelijk, zelfs al weet die van toeten noch blazen.

In dat opzicht is het afwachten hoe de consument (en burger) zal reageren op het initiatief van Carrefour en twee fruitcoöperaties om de residuvrije peer in de markt te zetten (p. 6, 7). “We spelen ermee in op wat de consument vraagt”, aldus de redenering waar op zich niets verkeerd mee is. Mocht het een gat in de markt blijken te zijn, dan zal dit onvermijdelijk snel uitbreiden naar andere groente- en fruitteelten. Maar hoeveel verspild voedsel (door aanwezigheid van residu, of door het verkiezen van uitval boven behandeling) is dat in theorie mooie principe waard? Laten we dit aan de consument om dat te beslissen? .........................IDC

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken