Startpagina Melkvee

Podcastreeks brengt experts uit zuivelsector samen

Deze zomer brengt wetenschapswatcher en podcastmaker Hetty Helsmoortel verschillende experten samen om vragen uit de zuivelsector te beantwoorden. Je kan alle vragen in verband met de zuivelindustrie insturen voor de nieuwe podcastreeks die vanaf 20 september te beluisteren is.

Leestijd : 3 min

Hetty Helsmoortel, wetenschapswatcher, bezieler van het Nerdland Festival en podcastmaker: “Het is soms moeilijk wat je nog moet geloven over voeding en wat niet. De juiste informatie vinden is niet gemakkelijk, zeker wanneer je informatie wil over thema’s als duurzaamheid, gezondheid... Daarom probeer ik komende zomer antwoorden te vinden op de meest pertinente vragen en ga daarvoor ook te rade bij tal van experten. Het resultaat lanceren we in een podcast die op 20 september beschikbaar zal zijn.”

Om de consument te betrekken bij de vragen die in de podcastserie behandeld zullen worden, roept VLAM vandaag iedereen op om vragen in te sturen of om zelfs deel te nemen aan een panelgesprek met Hetty.

Vragen insturen en inschrijven voor het panelgesprek kan via deze link.

Impact van voeding op gezondheid primeert

Twee op 5 Belgen (39%) staat kritisch tot zeer kritisch ten opzichte van de voeding op zijn/haar bord. Het meest is de Belg bezig met de impact van voeding op de gezondheid: dat geldt voor meer dan 3 op 5 (64,3%). We zien dat het belang van gezonde voeding stijgt met de leeftijd. Zo’n 7 op de 10 55-plussers is bezig met de gezondheidsimpact van voeding, iets wat vrouwen duidelijk meer bezighoudt dan mannen (68% van alle bevraagde vrouwen versus 50,3% van alle bevraagde mannen in de categorie van 55-plus). Voedzaamheid van voeding op het bord is naast de impact op de gezondheid de hoofdbekommernis: meer dan 1 op 2 (56,1%) kijkt kritisch tot zeer kritisch naar hoe voedzaam het eten op zijn/haar bord is.

De Belg vindt ook de herkomst van voeding belangrijk en heeft daarbij een uitgesproken voorkeur voor voeding van lokale oorsprong. Ongeveer de helft van alle Belgen (47,2%) kijkt bewust naar de herkomst van voeding, en ruim 2 op 5 (43%) naar voeding van lokale oorsprong. Opvallend is dat bij beide groepen de 55-plusser het vaakst kijkt naar herkomst voor de voeding op het bord.

Twee op de 5 Belgen (41%) is ook kritisch tegenover de mogelijke impact op dierenwelzijn. Uit de bevraging blijkt dat de klimaatimpact van voeding het laagst scoort: 1 op 3 (34,4%) kijkt kritisch tot zeer kritisch naar de mogelijke klimaatimpact van voeding op zijn/haar bord.

Over het onderzoek

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van VLAM tussen 20 mei 2022 en 30 mei 2022 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

Over VLAM

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) verzorgt, in opdracht van het bedrijfsleven en van de Vlaamse Regering, in binnen- en buitenland de marketing van de producten en diensten van de Vlaamse landbouw-, tuinbouw-, visserij- en agrovoedingssector, met bijzondere aandacht voor een gedifferentieerd kwaliteitsbeleid. Met die promotie wil VLAM een toegevoegde waarde creëren die bijdraagt tot leefbare en duurzame sectoren in het belang van de bijdrage betalende marktdeelnemers en van de Vlaamse agrarische producent.

VLAM - Hetty Helsmoortel - SN

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken