Startpagina Mechanisatie

Getrokken voertuigen uit de Mecanic Show van Libramont toegelicht

In een eerder artikel bespraken we reeds de noviteiten die gepresenteerd werden in de Mecanic Show van de beurs van Libramont, die eind juli 2022 doorging.

Leestijd : 5 min

In dit artikel bekijken we de getrokken voertuigen die gepresenteerd werden in de Grote Ring, meer bepaald de voertuigen die in de trekhaak van de tractor gemonteerd worden.

De laureaten van 2022 verenigd in de grote ring, na de uitreiking van de diploma’s.
De laureaten van 2022 verenigd in de grote ring, na de uitreiking van de diploma’s. - J.V.

Strautmann Magnon 470

Met zijn Magnon-opraapwagen presenteert Strautmann een 2,25 m brede opraper, die opmerkelijk is omdat hij over flexibele tanden van polyurethaan beschikt. Die kunststof tanden zijn voldoende hard om het gras doeltreffend op te rapen uit het zwad, maar ook voldoende buigzaam in alle richtingen om zich probleemloos aan te passen aan oneffenheden op de grond. Dit beperkt de slijtage van de tanden en het risico dat ze breken, zodat de gebruikskosten van de machine beperkt worden.

Een ander voordeel van deze flexibele tanden – die overigens een laag geluidsniveau bieden – is dat ze niet in de bodem dringen en dus elke verontreiniging van het gras met grond voorkomen. Indien nodig kunnen de tanden in minder dan een minuut worden gewisseld met één gereedschapsstuk.

Strautmann Magnon 470.
Strautmann Magnon 470. - Foto: AV

Deze Magnon is voorts uitgerust met het door Strautmann ontwikkelde CFS-systeem, dat de doorvoer van materiaal tussen de opraper en de rotor vergemakkelijkt door het over de volledige breedte van de rotor te verdelen. Dankzij deze voorziening met een hoger geplaatste rotor en een korter transportkanaal is minder vermogen vereist om de machine aan te drijven. Deze machine is ook voorzien van een automatisch systeem voor het beheer van de laadruimte.

Kuhn VB 7190 I-Dense

De Kuhn VB 7190 I-Dense is de eerste rondebalenpers waarbij de persdichtheid volledig automatisch en onmiddellijk wordt geregeld, afhankelijk van de vochtigheid van het gewas dat wordt geoogst. Tot op heden moest de gebruiker het vochtgehalte van het gewas zelf inschatten of meten en de instellingen van zijn pers aanpassen, of voor een vooraf ingesteld programma kiezen. Met het gepatenteerde Kuhn I-Dense-systeem past de pers zich voor het eerst automatisch aan. Dit voorkomt overbelasting van de machine, onnodig brandstofverbruik en een slechte baalvorming.

Kuhn VB 7190 I-Dense.
Kuhn VB 7190 I-Dense. - Foto: AV

Het systeem werkt als volgt: wanneer de vochtsensor bij de ingang van de perskamer een gewas met een lager of hoger vochtgehalte detecteert, kiest I-Dense automatisch de optimale dichtheid voor dit gewas. Het systeem kan ook onbeperkt de persdichtheid aanpassen aan de door de gebruiker ingestelde diameter. Het wijzigen van de dichtheid gebeurt eenvoudig met 2 intelligente spanarmen. Die werken samen om tijdens de volledige perscyclus de beste instellingen te verkrijgen. De voorste spanarm creëert de startkamer en maakt het mogelijk om de balen steeds in optimale omstandigheden te vormen. De achterste spanarm zorgt voor een hoge spanning op de riemen, zodat een aanzienlijke persdruk wordt verkregen. Deze persen met variabele kamer produceren balen met een dichtheid tot 140 kg/m³.

Pöttinger Jumbo 8000

De Oostenrijkse fabrikant Pöttinger presenteert zijn nieuwe opraapwagen, de Jumbo 8000. Dankzij het nieuwe aandrijfconcept, de nieuwe rotor en de snij-inrichting met 65 messen, kan deze opraper nieuwe prestaties laten zien met een theoretische snijlengte van 25 mm, tegen 34 mm voorheen. De snijlengte is dus bijna 30% korter, terwijl het vermogen met nauwelijks 15% werd verhoogd volgens de cijfers van de constructeur.

Pöttinger Jumbo 8000.
Pöttinger Jumbo 8000. - Foto: AV

Omdat het gewas korter wordt gesneden, gaat het vullen makkelijker en daalt de pH in de silo ook sneller. Dit resulteert in een kleiner risico op een schadelijke gisting en in een betere stabiliteit van het kuilgras. Bovendien is de laaddichtheid 10% hoger, zodat er minder transporten zijn en zodat het rendement van de machine hoger ligt. Ondanks de kleine afstand van 25 mm tussen de messen blijft de automatische messenslijpinrichting functioneel.

De intelligente voorwand en de automatische laadmodus, die tot 4 sensoren kan tellen, optimaliseren de vulling van de opraapwagen. Het verdichtingsniveau van het gewas wordt boven de rotor gemeten en de kettingvloer wordt, indien nodig, automatisch geactiveerd.

Evrard R-Activ

Evrard ontwikkelde een innovatief spuitsysteem dat ‘R-Activ’ wordt genoemd. Hierdoor wordt beter beantwoord aan de vraag naar een kleiner middelengebruik, naar minder restvloeistof en naar een veiligere werkomgeving voor de gebruiker. R-Activ is een spuitcircuit met een kortere reactietijd, omdat het volledig door lucht wordt aangestuurd. Dit resulteert in een verminderd gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, omdat ze sneller en nauwkeuriger worden verspreid, ongeacht snelheidsveranderingen of breedteverminderingen, en zelfs bij het starten.

Evrard R-Activ.
Evrard R-Activ. - Foto: AV

Door de luchtsturing kan eventuele waterslag in het circuit op natuurlijke wijze worden opgevangen. Een andere bijzonderheid van dit spuitcircuit is dat het uiterst compact is en dat het heel dicht bij de spuitboom ligt. Zo kan het zeer kort worden gehouden, is het restvolume tot een minimum beperkt en gaat het reinigen makkelijker. Ook het nieuwe ontwerp van de tank draagt bij tot het bereiken van hetzelfde doel, omdat het dode volumes uitsluit.

Naast dit gloednieuwe circuit beschikt de spuitmachine over een herziene structuur en een nieuwe verdeling van de tanks, waardoor ze minder plaats inneemt, stabieler is en een grotere stuurhoek heeft van 54°. Opmerkelijk is voorts dat deze machine met integrale vering kan worden voorzien van automatische stuurcorrectie van de wielen op hellingen en van dosismodulatie per sectie.

Krone GX ExactUnload

Sinds enkele jaren nemen transportactiviteiten toe op landbouwbedrijven. De constructeurs volgen die trend en bieden originele oplossingen aan op dat vlak. Dat is het geval voor Krone en zijn universele trans-portwagen, die de naam GX kreeg en een verscheidenheid aan goederen kan vervoeren. Zijn werking berust op het gebruik van een transportband als bodem, in combinatie met de voorwand, die naar voor of naar achter worden verplaatst door middel van hydraulisch bediende kettingen.

Krone GX ExactUnload.
Krone GX ExactUnload. - Foto: AV

Op dit aanhangertype lanceert Krone ook een gloednieuwe oplossing: ExactUnload. Met dit systeem kan het lossen zo geregeld worden dat het gelijkmatig verloopt over een bepaalde afstand. De gebruiker hoeft enkel op het scherm in de cabine de gewenste afstand in te voeren waarover het lossen moet worden verdeeld. De GX regelt dan automatisch de lossnelheid, rekening houdend met de rijsnelheid van de tractor. Dankzij dit proces wordt de inhoud van de aanhangwagen dus uniform gelost over de ingevoerde afstand. Dit kan nuttig blijken om bijvoorbeeld silo's te vormen of om de bak te ledigen in een gebouw.

Joskin Wago X

De nieuwe Wago X-plateauwagen van Joskin is een wagen met dubbel gebruik, die kan dienen als balentransportwagen en voor het vervoer van machines. Hij wordt aangeboden in half gedragen en getrokken versies. Deze Wago X-plateauwagen is momenteel verkrijgbaar in een thermisch verzinkte uitvoering, in een configuratie met 2 assen. Het platform is 8 of 10 m lang en ontworpen voor een laadvermogen tot 14 ton. De hydraulische laadbruggen kunnen over de volledige breedte worden verschoven, zodat ook de smalste voertuigen erop kunnen worden geladen. De laadbrug kan ook als platformverlenging dienen.

Nicolas Higuet presenteerde de geselecteerde machines voor de Mecanic Show.
Nicolas Higuet presenteerde de geselecteerde machines voor de Mecanic Show. - Foto: AV

Deze plateauwagen onderscheidt zich ook door zijn uiterst geringe hoogte – nauwelijks 1,10 m – ondanks het gebruik van standaardbanden met grote diameter. Een ander interessant kenmerk is dat de vloer gedeeltelijk met hout bekleed is. Hiervoor werd gebruikgemaakt van 40 mm dikke houten planken, die het thermisch verzinkte frame van de aanhanger bedekken en een antislipvloer vormen die geschikt is voor alle stalen rupsbanden. Deze planken zijn vastgeschroefd en kunnen snel worden vervangen wanneer ze versleten zijn.

Nicolas Higuet, Mecanic Show

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken