Startpagina Mechanisatie

Fendt, stevig op weg om full-liner te worden

Vorige week vrijdag organiseerde Fendt zijn jaarlijkse persconferentie, op zijn fabriek in het Duitse Marktoberdorf. Fendt had een resem productnieuwigheden aan te kondigen, o.a. door de introductie van de Challenger rupstrekkers en spuiten en de opraapwagens van Lely die nu in de Fendt kleuren beschikbaar komen. Hiernaast had Fendt het vooral over zijn ambitie om full-liner te worden.

Leestijd : 8 min

De persconferentie werd vooral gestoffeerd door Martin Richenhagen, CEO Agco (de moedergroep waartoe Fendt behoort) en door Peter-Josef Paffen, directeur Fendt. Beide mannen zijn niet om een gewaagde uitspraak verlegen en durven hun presentatie al eens met de nodige humor opfleuren.

Werken aan groei

Martin Richenhagen gaf aan dat hij wereldwijd bekeken een toenemende vraag in landbouwmateriaal ziet. Europa en het Midden-Oosten tonen een grotere vraag en ook de afzet in Zuid-Amerika zit in de lift. De Agco-groep werkt aan betere marges door in te zetten op nieuwe technologie, productiviteitstoename en door nieuwe markten te ontwikkelen. In deze filosofie vallen de productnieuwigheden die Fendt introduceerde het best te begrijpen. Enerzijds is dit nieuwe technologie, anderzijds is dit een uitbreiding van het aanbod om ook andere marktsegmenten aan te boren en te beleveren.

Agco investeert dan ook in de toekomst om zijn groeicijfers te bekomen. Vorig jaar werd er ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. De laatste jaren werden er aan de fabriek van Fendt nieuwe kantoorgebouwen opgetrokken om de talrijke ontwikkelingsingenieurs onder te brengen. De voorbije jaren werden er hier zo’n 170 extra personeelsleden aangeworven. Richenhagen noemt het strategische investeringen in nieuwe productontwikkelingen, productvernieuwingen, platformoplossingen en ‘Fuse’-technologie (verbonden landbouwmachines).

Zoals eerder aangehaald, werden er de laatste jaren ook enkele gerichte overnames gedaan. De meest recente zijn die van de Lely hooibouwmachines en van de Amerikaanse firma ‘Precision Planting’, onderdeel van ‘The Climate Company’, die gespecialiseerd is in precisiezaaitechnologie. In Brazilië werd Kepler Weber overgenomen actief in de graanopslag en -verhandelingsapparatuur. Het productaanbod hiervan is complementair aan dit van het merk GSI ,dat al in de Agco-portefeuille zat. De overname versterkt de positie van Agco op de Zuid-Amerikaanse markt en biedt ook de mogelijkheid om andere gebruikers beter te gaan dienen.

In Azie is er een samenwerkingsverband aangegaan tussen Agco en CPF (Charoen Pokphand Foods), producent van varkens, kippen en eieren. Agco ziet hier vooral mogelijkheden om zijn graanopslagsystemen te vermarkten.

Volledig full-line?

Tijdens de vragenronde na de persconferentie werden er verder vragen gesteld over het full-line concept en of dit ook aangevuld wordt met telescoopladers en grondbewerkingsmachines. Martin Richenhagen denkt alvast om het aanbod met deze productgroepen uit te werken. Hij erkent dat het weinig zinvol is om zelf aan onderzoek en ontwikkeling te doen. Wat goed is, moet voor hem niet meer opnieuw uitgevonden worden. Hij geeft de intentie aan om een marktleider te kopen op vlak van verreikers en/of grondbewerkingsmachines. Richenhagen erkent wel dat op dit laatste vlak we sterke regionale fabrikanten hebben en dat bodembewerking, natuurlijk ook varieert van regio tot regio. De precisiezaaimachines ziet hij wel snel naar onze contreien komen.

Achteraf informeerde Landbouwleven of de mogelijkheid bestaat dat de andere Fendt-machines, zoals de hakselaars, hooibouwmachines, maaidorsers, ... , ook op onze markt zouden komen. Het antwoord luidt dat Fendt zijn globale visie klaar heeft, maar dat het bij de vertaling op ‘landniveau’ nog tegen enkele obstakels loopt o.a. met de importeurschappen en de andere merken die er in de portefeuille van de invoerder zitten. Oplossingen op dit vlak worden uitgewerkt, maar zijn nog niet voor morgen. Vermoedelijk duurt het ook niet tot 2020.

Fendt strategie 2020

Tijdens de persconferentie had Fendt subtiel nieuwe bierviltjes op tafel gelegd waarop de nieuwe Fendt-strategie was uitgelegd. De strategie moet zo eenvoudig zijn dat het op een bierkaartje past, aldus Peter-Josef Paffen. Fendt geeft duidelijk aan zijn dealers en invoerders nodig te hebben om de doelstelling van ‘groei’ te realiseren tegen 2020. Als oplossing schrijven ze allereerst de Fendt-spirit voor, aangevuld met productkwaliteit, een betrouwbaar partnernetwerk dat kan terugvallen op een full-line productaanbod en productinnovatie.

In Centraal- en West-Europa ligt het marktvolume momenteel op een 150.000 tractoren per jaar. Tegen 2020 ziet Fendt dit toenemen tot 180.000 stuks en hun doelstelling is om er hier 20.000 te produceren. Fendt denkt dit te realiseren door zijn huidig marktaandeel van 8,4% in Europa op te drijven tot 10%. Verwacht wordt dat er dan 18.000 tractoren per jaar in West- en Centraal-Europa worden verkocht, aangevuld met 1.000 stuks in Noord-Amerika en 1.000 stuks in Australië, Azië en Oost-Europa.

Distributiestructuur

Rob Smit, algemeen manager Agco in Europa en het Midden-Oosten, gaf tijdens de persconferentie vorige week een verder inzicht op de distributiestructuur in het gebied waar hij verantwoordelijk voor is (België valt hieronder). Het is duidelijk dat Agco een andere structuur voor ogen heeft dan we momenteel kennen. Als richtlijnen voor de optimalisatie van het netwerk noemt hij vooreerst ‘exclusiviteit’, gevolgd door ‘full-line’, als derde komt de merkbundeling Fendt/Valtra te staan, gevolgd door de levensvatbaarheid van de dealer. Vervolgens komt de nabijheid tot de gebruiker aan bod, afgesloten door de distributie naar de markt.

In 2014 waren er merkelijk meer dealers dan nu, én dit zal nog verder moeten afzwakken richting het jaar 2020. Ook het aantal ‘outlets’ - dit zijn dealerbedrijven met een satellietvestiging - loopt terug, maar minder drastisch. Een ander doel is om tegen 2020 naar een volledige dealerexclusiviteit te gaan. Deze dealers moeten dan het volledige productgamma vermarkten. Tegen 2020 moet er ook een duidelijk onderscheid zijn tussen het Fendt en Massey-Ferguson dealerschap.

Fendt introduceert de e100 Vario elektrisch aangedreven tractor.
Fendt introduceert de e100 Vario elektrisch aangedreven tractor.

e100 Vario

Agco/Fendt ontwikkelde nu zijn eerste elektrisch aangedreven tractor, de e100 Vario. Opmerkelijk is misschien wel dat deze techniek niet in een middelgrote tractor wordt geïntroduceerd, maar in een kleiner smalspoormodel, gelijkaardig aan de 200Vario-serie. De filosofie erachter lijkt wel: klein beginnen om de techniek te laten rijpen en om zo te groeien.

De e100 Vario kan vijf uur werken. De energiebron is niet langer een dieselmotor, maar een 650 V lithium-ion batterij met een capaciteit van 100 kWh. Voor de aandrijving van werktuigen is er nu niet alleen de aftakas en hydrauliek, maar ook de mogelijkheid om elektrisch vermogen te leveren van de tractor naar het werktuig.

Bij Fendt bemerken ze dat deze batterij-aangedreven tractor emissieneutraal is en bovendien heel stil tijdens het werk. Ze zien dan ook een groot toepassingsgebied in stedelijke regio’s voor het onderhoud van de straten en sneeuwvrij houden van wegen en pleinen.

Rupstractoren

Het merk Challenger zat al jaren in de portefeuille van Agco. Hierdoor zijn er nu ook Fendt- rupstrekkers beschikbaar in twee series, de 900 Vario MT en de Fendt 1100 MT. De 900 Vario MT serie biedt drie vermogensniveaus 380, 405 en 431 pk. De kracht komt uit een Agco Power 9,8l motor. Het motortoerental wordt beperkt gehouden om het brandstofverbruik laag te houden. Een transportsnelheid van 40 km/u wordt zo bereikt bij 1.550 motortoeren. Fendt introduceerde zijn VarioDrive aandrijving, zoals we die ook kennen van bij de 1000 Vario serie op deze rupstrekkers. Ook het Concentric Air System of CAS-koelsystemen kennen we van bij deze tractorserie. De koelventilator wordt hierbij hydraulisch aangedreven, ongeacht het motorvermogen en gaat koude lucht doorheen de koelradiatoren blazen.

Voor wie nog meer vermogen zoekt in een rupstractor, is er nu de Fendt 1100 MT-serie met vier vermogensniveaus: 492, 536, 592 en 646 pk. In tegenstelling tot de 900 Vario MT serie is de 1000 MT-serie een identieke kopie van de Challenger- versie.

Volgens het persbericht dat we kregen, zijn deze twee serie rupstractoren vanaf november dit jaar te koop en wordt de levering in het eerste kwartaal van volgend jaar voorzien.

Fendt introduceerde van Lely in zijn gamma al enkele rondebalenpersen en opraapwagens.
Fendt introduceerde van Lely in zijn gamma al enkele rondebalenpersen en opraapwagens.

Hooibouw

Moedergroep Agco bezit al langer de Fella-hooibouwmachines. Sinds een tweetal jaar is het duidelijk dat deze ook op de markt zullen komen in de kleurschakering van zowel Massey Ferguson als Fendt. Agco versterkte haar hooibouwaanbod door dit voorjaar te kennen te geven om de hooibouwactiviteit van Lely te willen overnemen. Deze overname is juridisch gezien nog niet volledig rond en wacht op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Fendt wachtte hier alvast niet op en liet ons al Lely- opraapwagens en rondebalenpersen zien in een Fendt-jasje.

Peter-Josef Paffen geeft aan dat het voor hem belangrijk is dat zijn dealer niet vreemd moet gaan om machines te kunnen aanbieden. Daarom zijn er ook opraapwagens en persen in het gamma gekomen nadat er al eerder de Fendt Katana veldhakselaar was. Verwacht wordt om tegen het einde van dit jaar de 500ste hakselaar van Fendt te produceren.

Fendt nam de typebenaming van de Lely-opraapwagens over, namelijk de Tigo PR en Tigo XR. Ze vallen uiterlijk op door het ‘voorhoofd’ van de wagen dat sterk naar voren komt en zo zes kubieke meter extra gras kan bevatten.

Van Lely werden er ook al rondebalenpersen overgenomen. Er zijn drie modellen (volgens uitvoeringsniveau) met een vaste perskamer van 1m25 en er zijn twee modellen met variabele perskamer respectievelijk tot 1m60 en 1m80.

Om het rijtje balenpersen af te sluiten, presenteerde Fendt een nieuwe grootpakkenpers, de Squadra UD. Deze kan pakken met een dichtheid tot 245 kg/m3 maken. Peter-Josef Paffen noemde deze grootpakkenpers al lachend zijn grote ‘pelletmachine’. De onderhuidse techniek komt hier niet van Lely, maar heeft Hesston geschiedenis, die uitgewerkt is door de Fendt-ingenieurs.

Fendt heeft nu ook getrokken en zelfrijdende spuitmachines in het gamma.
Fendt heeft nu ook getrokken en zelfrijdende spuitmachines in het gamma.

Spuitmachines

Van Challenger zijn nu ook de spuitmachines in Fendt-versie verkrijgbaar. Deze gaan in de toekomst in het Duitse Hohenmölsen gebouwd gaan worden waar ook de Katana veldhakselaar gemaakt wordt.

De Rogator 300 is een getrokken spuitmachine met een inhoud van 3.300, 4.400, 5.500 en 6.600 liter. Een spuitboombreedte van 24 tot 30m is mogelijk.

De Rogator 600 is een zelfrijdende spuitmachine voorzien van een Agco power dieselmotor en vermogens van 175 (viercilinder) 224 en 242 pk (zescilinder). Bij deze machine wordt heel wat Fendt-technologie geïntroduceerd zowel op niveau van de aandrijflijn, de cabine-uitrusting, net als de VarioDoc datamanagement opties en VarioGuide besturingssystemen.

Beschikbare spuittankvolumes zijn 4.000, 5.000 en 6.000 liter, spuitboombreedtes gaan van 24 tot 36m.

De nieuwe Ideal-maaidorser is er niet meer in het Fendt-groen.
De nieuwe Ideal-maaidorser is er niet meer in het Fendt-groen.

Ideal

Moederhuis Agco ontwikkelde een nieuwe serie pikdorsers, de Ideal, volgens een platformconcept met hybride dorstechniek. Opmerkelijk is dat de machines uiterlijk een antraciet/zwarte-kleurstelling hebben en geen groen-rood-grijs kleurenpallet. Zo kan het logo en de merknaam snel gewisseld worden. In Europa komt de machine er onder de merknamen Fendt en Massey Ferguson, voor Noord-Amerika is er ook nog de Challenger-merknaam. Het kleinste Ideal-model heeft één langsgeplaatste rotor voor de verdere graanafscheiding na de dorstrommel. De twee grootste modellen hebben twee rotoren.

De Ideal-serie richt zich op het topsegment van de markt. De geproduceerde aantallen zijn volgens Agco hier te laag om afhankelijk van het merk, verschillende kleurstellingen en stijlen aan te houden. Daarom is er een concept uitgewerkt waarbij enkel het merklogo verandert.

Er worden drie modellen geïntroduceerd: de Ideal 7 heeft een Agco power motor van 451 pk. Een MAN-motor is voorzien voor de Ideal 8 met 538 pk en voor de Ideal 9 met 647 pk.

T.D.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken