Startpagina Groenten

Korte Keten Kop Vlaams-Brabant 2022: “We verkopen wat we ook zelf graag willen kopen”

De winnaar van de Korte Keten Kop-verkiezing 2022 werd in september feestelijk bekendgemaakt. Het familiebedrijf Vandersmissen-Crispel Groenten & Fruit werd de gelukkige en is uiteraard blij met de benoeming. “Het is een bekroning op ons werk. Het is fijn om zo de appreciatie van onze klanten te voelen, dat ze voor ons wilden stemmen”, vertelt Elke De Win, die het bedrijf uit Pepingen inschreef.

Leestijd : 6 min

De korte keten leeft in de provincie Vlaams-Brabant. En om dat kracht bij te zetten, werd voor de vierde keer de Korte Keten Kop-verkiezing georganiseerd. Eric’s Gamba’s uit Ternat, Herne Rabarber’t uit Herne, Petrushoeve uit Molenbeek-Wersbeek en ’t Plukgeluk uit Leuven waren de 4 andere laureaten, maar het familiebedrijf Vandersmissen-Crispel Groenten & Fruit uit Pepingen ging uiteindelijk met de eerste plaats aan de haal, met 618 van de 1.458 stemmen.

Het verhaal startte echter niet bij de huidige generatie. Momenteel baten Steven en Matthias samen met hun ouders Rudi Vandersmissen en Louisa Crispel het bedrijf uit, dat ze zo’n 35 jaar geleden uit de grond stampten. Louisa: “Mijn ouders waren ook tuinbouwers en die organiseerden ook thuisverkoop. Daardoor kreeg ik ook de microbe te pakken. Mijn broer heeft het tuinbouwbedrijf van mijn ouders overgenomen, maar ook ik had ambitie. Ik wou al vanaf mijn 12 jaar bezig zijn met klanten, en ik zat ook graag in het veld.” Zo gezegd, zo gedaan. Samen met haar man Rudi kochten ze een grond, toen weilanden, en kregen ze een bouwvergunning. De ligging was echter niet goed voor thuisverkoop. “Daarom beslisten we om naar de klanten toe te gaan, en gingen we naar de boerenmarkt. En zo is alles gegroeid.”

Elke De Win schreef het bedrijf in voor de verkiezing van Korte Keten Kop 2022.
Elke De Win schreef het bedrijf in voor de verkiezing van Korte Keten Kop 2022. - Foto: MV

Werken voor inkomen, maar familie komt eerst!

Op de boerenmarkten was het beter verdienen dan via verkoop op de veiling. Daarom deden ze er steeds meer markten bij. “Maar dat deden we nooit zonder de kinderen te belasten. We wilden niet dat we nooit thuis waren voor hen”, vertelt Louisa. Om voldoende producten te voorzien, werd het tuinbouwbedrijf verder uitgebouwd. Ze verkopen producten van zichzelf, maar mensen kunnen er ook terecht voor producten van collega-landbouwers. En als er dan nog niet alles is, wordt het aangekocht via de veiling.

“We vinden het belangrijk om de klant een volledig assortiment te bieden. En we zorgen er steevast voor dat alle producten Belgisch zijn, want we willen de Belgische boer ondersteunen”, vult Steven aan. Hij en zijn broer Matthias stapten in het bedrijf in 2014. Steven en Rudi houden zich bezig met het tuinbouwbedrijf. Louisa, Stevens vrouw Elke, Matthias en zijn vrouw Katrien zetten zich dan weer in voor de markten. Wekelijks staat de familie op 5 markten. “In al die jaren hebben we nooit een afspraak gemist. Slecht weer of niet: we trekken ernaartoe.”

Grondwitloof is de hoofdspecialisatie van het bedrijf.
Grondwitloof is de hoofdspecialisatie van het bedrijf. - Foto: MV

Doorheen de jaren veranderde er nog wel wat op het bedrijf. Ze kozen ervoor om nog extra markten te doen, maar er kwam ook een switch in de teelten. Steven: “Vroeger specialiseerden we ons in krulandijvie, maar de prijzen waren heel volatiel, wat ons geen zekerheid bood voor inkomen. We bouwden deze teelt af, en besloten om meer in te zetten op grondwitloof. Dat is nu onze hoofdspecialiteit. Daarnaast hebben we nog wat andere teelten: boontjes, tomaten, aardappelen, wortelen, bloemkolen, aardbeien uit volle grond… een heel assortiment!”

Van zijn hobby zijn beroep gemaakt

De laatste jaren werd daarom wel wat geïnvesteerd in gebouwen, machines en ander materiaal voor het bedrijf en de markten. Steven vindt zijn stiel prachtig. “Het leukste vind ik het sociaal contact. Dat heb ik via de markten, en daarnaast ben je ook met je handen en met de natuur bezig… Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Het enige dat tegenvalt, is de administratie. Ik zou eigenlijk meer achter de pc moeten zitten voor de administratie, want dat brengt ook geld op. Tegenwoordig krijg je wel wat subsidies, maar je moet het ook allemaal weten en je moet ermee bezig zijn. En die tijd ontbreekt me.”

Steven is veel bezig met het personeel, en dat is niet altijd evident. Het aantal medewerkers varieert per seizoen, van 1 tot soms 7 mensen. “Het gebeurt dat we moeten switchen. Soms moeten we mensen van de markt inzetten in de thuisverkoop. Daar kan het heel druk zijn en dan moeten we volop inzetten in de bediening”, vertelt Steven. Louisa beaamt dat: “Het leven na corona is weer aan het opstarten. We merken dat mensen geen tijd meer hebben en ze zijn niet bereid om lang te wachten. Een vlotte bediening is cruciaal.”

Slechte ligging, maar goede thuisverkoop

Toen de coronapandemie uitbrak, was het even uitzoeken wat te doen. De markten waren immers belangrijk voor het inkomen. “Door corona kon dat niet meer, we zaten 2 dagen met de handen in het haar, want alles was oogstklaar en we hadden al onze producten van collega’s. Daarom probeerden we toch thuisverkoop, ondanks onze ligging. Veel mensen belden ons immers op om te vragen waar ze hun groenten en fruit vandaan moesten halen. Ik weet nog dat op woensdag officieel de coronaperiode begon. Vrijdag hebben we de marktwagen in de loods opengezet. Elke en Katrien hebben hun krachten verenigd om al onze klanten te bereiken, via sociale media.”

Vanaf dag 1 was de thuisverkoop een succes. “We deden dat elke dag, behalve op maandag en zondag. Mensen kwamen van ver. De mond-tot-mondreclame heeft ook zijn werk gedaan. De impact van corona viel voor ons dus nog mee, maar voor hetzelfde geld werkte het natuurlijk niet”, klinkt het.

Contacten blijven onderhouden

Contacten behouden is een belangrijk aspect bij korte keten. Elke helpt mee bij de winkelverkoop en verzorgt de sociale media. “We hebben ook een website waar mensen online kunnen bestellen”, geeft ze mee. “Je moet bespelen wat er op het moment is. Zo komen er dagelijks nieuwe klanten bij”, vult Louisa aan.

Via Facebook informeert het bedrijf over de producten, worden er recepten meegegeven, maar laten ze ook zien wat er gaande is op het bedrijf. “Zo kunnen we nu laten zien dat we het witloof rooien. Veel mensen weten ook niet hoe witloof groeit, en zo leren ze hoe het in zijn werk gaat. Ook de kinderen betrekken we erin, want zij amuseren zich en mensen vinden dat ook fijn om te zien”, vertelt Elke. De familie startte ook met brunchen in het veld. In het glooiende landschap van Pepingen kunnen mensen genieten van heel wat lekkers.

De familie startte ook met brunchen in het veld. In het glooiende landschap van Pepingen kunnen mensen genieten van heel wat lekkers.
De familie startte ook met brunchen in het veld. In het glooiende landschap van Pepingen kunnen mensen genieten van heel wat lekkers. - Foto: MV

Vertrouwen van de klant, een must

Elke was ook degene die het bedrijf inschreef in de verkiezing voor Korte Keten Kop. “Ervoor deden we ook wel eens mee aan wedstrijden. We zijn blij met de eerste plaats, voor ons voelt het aan als een appreciatie voor onze producten. Veel klanten stemden op ons. We hadden een mooie score, en dan waren het in feite nog niet alle stemmen. Vooral voor de oudere generatie klanten is het systeem van stemmen wat omslachtig.”

Louisa dankt de winst aan het vertrouwen dat ze de klanten willen schenken: “We zijn eerlijk over ons product. We verkopen wat we zelf zouden willen hebben. Je kan een klant een of 2 keer iets slecht verkopen, maar een derde keer komen ze niet meer. En het is de bedoeling dat je de klanten blijft behouden.”

De familie gaat er prat op om een correcte prijs aan de producten te geven. Steven: “We doen ons best om onze klanten goed te bedienen, maar het kan natuurlijk altijd dat de oogst wat tegenvalt. Dan vertellen we dat ook, en we zetten de prijs dan ook lager. Als we producten van anderen verkopen en we krijgen daar klachten van, zullen we daar ook iets aan doen.”

Ze verkopen via de markten en thuisverkoop ook de producten die ze niet aan de veiling kwijt kunnen. “Niet iedereen wil een mooi uitziend product. We hebben wel eens minder mooie wortelen, witloof van tweede of derde keuze,... die zetten we goedkoper, en dat zijn ook de producten die direct verkocht zijn. De smaken zijn even goed.”

Marlies Vleugels

Lees ook in Groenten

Vergelijking tussen zaai-, winter- en plantuien

Groenten De uienteelt groeit aan belang in België. Tijdens de studienamiddag ‘Uien telen in een veranderend klimaat’ van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij (ALZ) en Proefcentrum Groenteteelt (PCG) deden verschillende presentaties het verschil tussen zaai-, winter- en plantuien uit de doeken, zodat landbouwers een geïnformeerde keuze kunnen maken, met de steeds extremere weersomstandigheden in het achterhoofd.
Meer artikelen bekijken