Startpagina Auto

Range Rover 2022: nog een trede hoger op de ladder

Meer dan 20 jaar na zijn eerste verschijning biedt ‘de’ Range, een nieuwe, opmerkelijke vijfde generatie die past bij zijn illustere voorouders.

Leestijd : 4 min

Een sober ontwerp gecombineerd met geavanceerde technologieën en koninklijk comfort voorspellen een mooie toekomst voor de nieuwe Range Rover, zelfs in deze turbulente tijden...

Veel concurrenten hebben geprobeerd om erop te lijken, of zelfs om hem te overtreffen, maar toch is de editie 2022 van de Range Rover iets anders. Deze is zeker minder vierkant dan de ontwerpen van vorige generaties. De koningin van de luxe SUV-categorie presenteert zich met een afgerond ontwerp waar bijna niets uitsteekt.

De deurgrepen zijn geïntegreerd (ingewerkt in het deurpaneel) en tot de perfectie afgewerkt. Zelfs de achterlichten spelen in op het minimalisme. De nieuwe Range Rover is echter 5 m en enkele centimeters lang, waardoor deze opvalt. Op het eerste gezicht herken je het model, maar vergis je niet, de structuur is gloednieuw, het chassis is voor het grootste deel van aluminium en veel stijver dan dat van de oude modellen.

De ingenieurs hebben hun hersens gepijnigd om ervoor te zorgen dat het comfort altijd op het hoogste niveau is, of het nu gaat over geluidsisolatie of over de ophanging.

Tot 7 plaatsen: een primeur

Ook in het interieur van de wagen wordt traditie gerespecteerd. Hoog zittend domineert de bestuurder de weg of het ruige terrein dat hij tegenkomt. Luxe is binnenin overal aanwezig. Er is gebruik- gemaakt van hoogwaardige materialen. Neem nu het leer (meerdere keuzemogelijkheden), dat is dik en past perfect. Het dashboard is uiteraard hedendaags, met digitale beeldschermen en bedieningsmogelijkheden. Centraal in het dashbord zit natuurlijk een gigantisch scherm, wat had je nu gedacht.

Gelukkig verplettert het centrale scherm niet het hele dashboard, wat we bij andere merken wel eens tegenkomen. Het scherm in kwestie, met haptische feedback (je moet drukken om de bediening te activeren), is horizontaal geïnstalleerd. De menu's zijn vrij goed doordacht en een paar fysieke knoppen zorgen voor een eenvoudig en efficiënt gebruik van het geheel.

De zetels zijn deels gemaakt van gerecycleerde materialen. Ze houden goed hun vorm, maar we hadden persoonlijk graag wat meer diepte gehad ter hoogte van de onderbenen. Achterin is de sfeer net zo weelderig als in sommige limousines. Al in de ‘korte’ versie (505 cm toch) ontbreekt de ruimte voor de benen niet, maar dit is natuurlijk nog beter bij de lange versie (+20 cm).

De kofferbak heeft een inhoud van meer dan 700 l in een configuratie met 4 of 5 zitplaatsen. Opmerkelijk is dat het bij een Range Rover voor het eerst mogelijk is om voor een uitvoering met 7 zitplaatsen te kiezen. De achterste 2 inklapbare stoelen zijn relatief toegankelijk en zelfs redelijk comfortabel voor mensen met een lengte tot 1,80 m. Onvermijdelijk ‘vreet’ deze mogelijkheid van zoveel zitplaatsen aan de ruimte die overblijft voor de bagage.

Diesel, zekere waarde

Wat betreft de keuze voor een motor, is er een 6-cilinder benzine (P400) en een diesel (D250/300 en 350) beschikbaar uit eigen huis. Deze motoren zijn allen beschikbaar in ‘lichte’ hybride versie met een 48V-elektromotor. Bovenaan het aanbod is ook nog een V8-benzinemotor van fabrikant BMW beschikbaar, die 530 pk ontwikkelt. Hiernaast zijn er nog 2 plug-inmogelijkheden (P440e en P510e) uitgerust met een 6-cilinder verbrandingsmotor en een 38,2 kWh-batterij, die een bereik biedt van 100 km in ‘zero-emissie’-modus. Verminder deze opgave in praktijkomstandigheden maar naar 70 tot 80 km.

In 2024 zal de Range beschikbaar zijn in een 100% elektrische versie, waarvan wij de details nog niet allemaal kennen. We probeerden nu de 350 pk dieselversie. Gezien de perfecte geluidsisolatie en het koppel (700 Nm!) van deze wagen, zijn we geneigd te zeggen dat dit de ideale uitvoering is voor deze Range. Als je tenminste kiest voor een grote autonomie en een brandstofverbruik dat redelijk blijft. Dit lag tijdens onze test rond de 9 l /100 km. De V8-uitvoering daarentegen is de perfectie als het op kracht en charme aankomt. Het draaien van deze motor is een streling voor het oor. Tijdens een testrit noteerden we echter een verbruik van 15 l / 100 km en dan reden we nog relatief rustig. Dat is alvast een verbruik dat hoog genoeg is om het gaspedaal minder enthousiast in te drukken.

Op de weg biedt de nieuwe Range, ondanks zijn afmetingen en hoog eigengewicht (meer dan 2,5 ton), perfecte stabiliteit en wegligging, zelfs bij snel en scherp bochtenwerk. Daar dragen de luchtvering, de modificeerbare schokdempers en vooral de actieve stabilisatorstangen toe bij, maar ook de gestuurde achterwielen. Het is lang geleden dat we die technologie nog bij auto’s zagen. Daardoor wordt ook de draaicirkel gereduceerd.

Superieur offroad

Tijdens onze testrit was het na enkele tientallen kilometers op het afsfalt tijd om de wielen van deze mooie Engelse wagen op meer uitdagend terrein te zetten. Zelfs op ‘normale’ banden en op steile kleihellingen, reden we met de nieuwe Range vlot weg.

Je hebt enkele uren tijd nodig om je door de bedieningshandleiding te worstelen. Zo kan je gebruikmaken van alle mogelijkheden die de elektrohydrauliek van het Terrain Response 2 systeem biedt. Zo wordt er overgeschakeld van de 4x4-aandrijving naar de 4x2-aandrijving als er terug op verharde wegen gereden wordt om enkele deciliters brandstof te besparen. Gelukkig zijn dit geen kleine besparingen die gerealiseerd worden.

Over financiën gesproken: je kan maar beter een goed gevulde rekening hebben om dit juweeltje van technologie met koninklijk comfort te kunnen betalen. Een goed uitgeruste basisversie in het dieselgamma begint ergens rond de 128.000 euro! Wil je alle elektrische snufjes, bekerhouders of uitschuifbare werktabletten, schermen achterin of – zoals bij de (zeer) luxe SV-uitvoeringen – keramische inleg op de versnellingspook of de verstelling van de armleuningen, dan heb je beter maar een smak geld in je kassa. De duurdere exemplaren overschrijden zelfs de 200.000 euro. Dat is veel geld, maar je gaat er nog altijd vlot de concurrentie mee aan met de duurdere merken zoals Bentley, Maserati en zelfs Rolls-Royce. Hier betreedt je toch een ander universum!

Vincent Hayez

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken