Startpagina Groenten

Week van het Witloof van 1 tot 7 februari

Van 1 tot 7 februari zet VLAM samen met heel wat partners witloof opnieuw in de kijker tijdens de Week van het Witloof. We benadrukken dat er 1001 mogelijkheden met witloof zijn en dat witloof dus een culinair toppertje is in elke keuken. Er is een radio- en online campagne gepland en het witloof zal ook in de horeca, retail, groot- en kleinhandel in de kijker worden gezet.

Leestijd : 2 min

De troeven van witloof zijn groot. Het maakt deel uit van ons culinair erfgoed, het is toepasbaar in alle soorten keukens en in verschillende bereidingswijzen. Bovendien is het caloriearm en budgetvriendelijk. Toch gaat het verbruik achteruit op lange termijn. Actie is geboden.

Tweede editie

Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit binnen VLAM: ”De concurrentie in de versrayon is groot. En omdat de inspiratie vaak niet verder gaat dan de witloofrolletjes met kaas en ham belandt witloof te weinig in het boodschappenmandje.”

Na de succesvolle eerste editie in 2022 organiseert VLAM van 1 tot 7 februari 2023 voor de tweede keer de Week van het Witloof. De eerste editie zorgde voor een meerverkoop van 35% van de groente! VLAM wil verder gaan op dit elan en zet de culinaire troeven van witloof daarom via verschillende kanalen en met verschillende partners opnieuw een volle week in de kijker.

De uitgebreide ervaring van VLAM met het concept ‘de Week van’ leert dat de focus op een feestweek een verstandige keuze is. Van Avermaet: “Bedoeling is uiteraard dat het product jaarrond meer top of mind wordt bij de consument. Een feestweek kan hiervoor een opstapje zijn.”

VLAM zet in op veel kanalen en samenwerking met verschillende partners om de Week van het Witloof een grote uitstraling te geven. Van 28 januari tot 7 februari zal campagne gevoerd worden op 9 radiozenders, via online platformen en sociale media. Meerdere retailers, kleinhandelaars (slagers, groentewinkels en hoevewinkels) en groothandels stappen mee in het verhaal. Ook de veilingen zetten hun schouders mee onder deze campagne en zullen via hun kanalen aandacht geven aan de campagne. In de restaurants van de Vlaamse overheid zal ook witloof op het menu staan tijdens de feestweek. Er is ook een sensibiliseringscampagne voorzien via de horecavakpers.

Via de eigen VLAM-kanalen zal witloof eveneens in the spotlight worden gezet. Op de website lekkervanbijons.be, de nieuwsbrief en de socialemediakanalen wordt inspiratie geboden. Allesover.bio, rechtvanbijdeboer.be en streekproduct.be zijn belangrijke aanvullende kanalen om de troeven van witloof uit te dragen.

VLAM stelt promotiemateriaal beschikbaar aan alle partners om de communicatie kracht bij te zetten. Het betreft fotomateriaal, affiches, stickers, een receptenboekje en een displaydoos. Daarnaast investeerde het extra in nieuwe recepten met witloof om de keuzemogelijkheden nóg uit te breiden. De mooie fotografie helpt om de aandacht te vangen van eenieder die kookinspiratie zoekt.

Niemand kan om de Week van het Witloof heen. Voor meer informatie kan je surfen naar lekkervanbijons.be voor alle witloofrecepten.

Lees ook in Groenten

Ardo versterkt zich met nieuwe aandeelhouder The Nest

Groenten Met de komst van The Nest Family Office als minderheidsaandeelhouder bevestigt de Belgische voedingsproducent Ardo, wereldwijd actief in vriesverse groenten, kruiden en fruit, de ambities voor de toekomst en de focus op duurzaamheid en kwaliteit. Het family office van familie Els Thermote deelt de langetermijnvisie van de familie Haspeslagh op het belang van voeding voor een gezondere wereld. Samen willen ze het groeiverhaal van Ardo verderzetten en haar positie als wereldleider in vriesverse plantaardige producten versterken.
Meer artikelen bekijken