Startpagina Edito

Edito: Nog steeds veel werk aan én in de winkel

Duurzaamheid lijkt voor de meeste consumenten nog steeds een ver-van-mijn-bedshow als ze voor het winkelrek staan. De duurzaamheidsinspanningen die ze als burger van boeren en tuinders verwachten, lijken daar immers veel minder belangrijk.

Leestijd : 2 min

Volgens recente berichtgeving van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) staat duurzaamheid vandaag hoog op de agenda van de Belgische consument. Tot zover het goede nieuws... Jammer genoeg leidt dit (nog steeds) niet tot gedragsverandering in de winkel. Daar verandert die burger immers in een typische consument die eerder naar zijn portemonnee en gemak kijkt dan naar de duurzaamheidscriteria die hij verlangt van de producent.

Slechts 15% van de consumenten zou de laatste tijd iets hebben opgevangen over milieu-inspanningen van de Belgische AGF (aardappelen, groenten of fruit)-sectoren. Ondanks de lage bekendheid van de inspanningen die landbouwers leveren om duurzaam te produceren, vertrouwt gelukkig toch 58% van de consumenten erop dat deze sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren. Zo’n 34% van de ondervraagden heeft hierover echter geen idee...

Ook tijdens de recente bijeenkomst van de Strategische Adviesraad Land- en Tuinbouw (SALV) kwam de thematiek naar voren. Vlaamse land- en tuinbouwers zijn écht wel bezig met duurzame voedselproductie, maar de burger/consument weet dit (nog steeds) onvoldoende. Er moet dus nog meer ingezet worden op de verbinding tussen boer en burger en in ons verstedelijkt Vlaanderen ook tussen stad en platteland.

Eerlijk gezegd is de Vlaming de voorbije decennia rotverwend geweest. Dat er een royaal aanbod gezonde, lekkere en veilige land- en tuinbouwproducten aan een goedkope prijs in het winkelrek ligt, is voor de huidige generaties een evidentie. Dat die prijs eigenlijk té goedkoop is en welke duurzaamheidsinspanningen ervoor geleverd worden, daar heeft menig consument geen idee van. Met de campagne ‘Helden van onze velden’ zet VLAM net daarom de duurzaamheidsinitiatieven zoals precisielandbouw, aandacht voor een gezonde bodem, biodiversiteit, groene energie en een duurzaam waterbeheer extra in de kijker. Het is dan ook te hopen dat ook deze verhalen een waardig plekje in de algemene media krijgen en dat ze de doemverhalen over de sector kunnen overschaduwen.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken