Startpagina Bedrijfsnieuws

Aangescherpte strategie is nodig om klaar te zijn voor de toekomst

Veevoederbedrijf ForFarmers scherpt zijn ‘Build to Grow 2025’-strategie aan. Sinds de lancering hiervan in 2020 veranderde de (wereld)situatie danig. “Om klaar te zijn voor de toekomst moesten we onze strategie dus bijsturen”, stelt Kurt Notteboom, managing director in België. “We willen ons immers blijven onderscheiden in een uitdagende en veranderende markt.”

Leestijd : 5 min

Vandaag wordt deze strategie grondig bijgestuurd. ForFarmers maakte dit, als beursgenoteerd bedrijf, bekend op 17 november 2022. “Enkele trends gaan sneller en/of zijn belangrijker dan we in 2020 hadden verwacht”, legt Kurt Notteboom, sinds mei 2022 managing director voor ForFarmers Belgium bv, ons uit.

Kurt Notteboom, Hans Augustyns en Guy Verhulst (v.r.n.l.) geloven erin dat ForFarmers klaar is voor de toekomst.
Kurt Notteboom, Hans Augustyns en Guy Verhulst (v.r.n.l.) geloven erin dat ForFarmers klaar is voor de toekomst. - Foto: AV

Onvoorspelbare situatie

Zowel op internationaal vlak als in ons land gebeurden heel wat zaken die in 2020 onmogelijk te voorspellen vielen. Notteboom: “Bij zo’n situatie moet je wendbaar zijn en je vooropgestelde strategie durven herbekijken en bijsturen.” Ook voor ons land worden dus nieuwe accenten gelegd.

“We zien onder meer een snellere verduurzaming van de agrarische sector. De omzetting van de Europese Green Deal geraakt op volle snelheid en ook de consumentenvoorkeuren veranderen snel. Daarnaast gingen de prijzen van grondstoffen en energie pijlsnel de hoogte in, onder meer door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dat konden we natuurlijk niet vooraf inschatten. Een derde punt is de consolidatie en professionalisering in de veehouderij. De marktsituatie verandert voortdurend. Er is volop een (verticale) integratiebeweging bezig. Het huidige beleid - vooral in Vlaanderen – zorgt bovendien voor een snellere krimp van de veestapel, vooral in de varkenshouderij. Ten slotte zien we een krappe arbeidsmarkt en een toegenomen digitalisering op de boerderij.”

Volgens Notteboom hebben deze ontwikkelingen geleid tot een overcapaciteit in de voerproductie en tot een sterkere competitie binnen de sector. “Het zette ook druk op de resultaten, niet alleen bij ons, maar bij iedereen in de agrosector. Efficiënt werken wordt dus alsmaar belangrijker, ook voor ons op bedrijfsniveau. Daarom investeerden we onder meer in de vernieuwing en uitbreiding van onze productiesite in Izegem.” (zie kader)

Aangepaste strategie voor 2025

Vanuit deze vaststellingen paste ForFarmers zijn ‘Strategie 2025’ aan. “De basisprincipes gelden voor de 5 landen waar we actief zijn – Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Polen. Elk land kan echter deze 5 principes omzetten in een eigen lokale marktaanpak.”

Zo wil ForFarmers in de toekomst nog dichter bij zijn klanten staan. “We moeten luisteren naar onze afnemers. Wat zijn de behoeftes en noden? En hoe kunnen we hier lokaal en accuraat op inspelen?“, omschrijft Kurt Notteboom de strategie voor ons land. “Zo stellen we onder meer een groeiende belangstelling voor robotmelken vast. Wij komen daaraan tegemoet. ForFarmers is marktleider binnen dat segment melkveehouders.

Om een antwoord te bieden op de diverse behoeften, investeren we onder meer in innovatieve lokale concepten. In de huidige marktsituatie is het tevens noodzakelijk om kwalitatief voer aan een competitieve prijs te kunnen aanbieden. Daarbij zoeken we steeds naar duurzame oplossingen die aansluiten bij de huidige maatschappelijke thema’s. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van alternatieve grondstoffen, aan het bevorderen van circulariteit (Going Circular) en aan het verder terugdringen van de CO2-uitstoot. Ons gamma veevoeders wordt hier momenteel aan aangepast.”(zie verder) Notteboom wijst erop dat de landbouwsector sowieso al heel circulair werkt. “Diverse reststromen uit de humane voeding worden vandaag al in veevoeders gebruikt. Buiten de sector is dat eigenlijk te weinig gekend. We moeten dringend meer tonen hoe sterk we daarin staan.”

ForFarmers werkt ook meer en actiever samen met diverse partijen binnen de agrovoedingsketen. “Denk bijvoorbeeld aan onze samenwerking met Colruyt voor de Better Chicken Commitment-welzijnskip. Een goede samenwerking creëren is efficiënter dan alles in eigen regie te houden, en dit met partners die onderscheidend zijn in hun kennis en kunde in hun eigen domein. Voor ForFarmers zijn dit de veevoeders.”

Kernwaarden

In de nieuwe strategie worden ook nieuwe kernwaarden binnen ForFarmers gelanceerd. Met #ProudtobeForFarmers wil het bedrijf sterker voor de dag komen. “Onze medewerkers zijn fier – vandaar het Engelse proud dus – over onze aanpak en onze producten. De P staat voor passionate, wat wij als ‘goesting’ vertalen. Het is onze ambitie om het steeds beter te doen. R staat voor responsible. Wij voelen ons verant-woordelijkheid voor elkaar en onze omgeving. Samen met onze klanten werken we aan een duurzame landbouw. Daarnaast zijn we open minded en united . We staan open voor verandering en gaan samen met de klanten en partners de uitdagingen in de sector aan. Ten slotte is er de D van delivering, want we steven weliswaar naar een goed resultaat, zowel voor onze klanten als voor ons. Rendement voor onze klanten is dé cruciale factor bij het realiseren van onze doelstellingen. Onze vernieuwde voerconcepten moeten onze klanten daarbij helpen.”

Notteboom is ervan overtuigd dat deze aanpak ervoor zal zorgen dat ForFarmers klaar is voor de toekomst: “ForFarmers werkt proactief in plaats van reactief, en daar zijn we best trots op, en we staan open voor verandering in het belang van ieder zijn toekomst!”

Aangepast voederassortiment

Samen met de nieuwe strategie en een vernieuwde productiesite wordt ook het veevoederassortiment aangepakt. “Dankzij een efficiëntere productie en de hoge kwaliteit van de nieuwe voeders worden de voerprijzen ook gunstiger. Dit komt ten goede aan het rendement van onze klanten”, stellen Hans Augustyns, marketing manager Varkenshouderij, en Guy Verhulst, marketing manager Herkauwers.

Hans Augustyns: “Samen met onze varkenshouders vormen we 1 team, we vormen als het ware een ‘Big family’. Alhoewel de sector sterk zal afgebouwd worden, geloven wij volop in de blijvers. Dat zullen vooral professionelere varkensbedrijven zijn. Gesloten bedrijven zijn voor ons een belangrijke doelgroep. Uit onze analyses blijkt dat voor deze varkenshouders gezonde biggen en werkgemak noodzakelijk zijn. Daarom lanceren we de VIDA-gezondheidsaanpak, een combinatie van een 6-stappenplan en een nieuwe VIDA-biggenvoerlijn. Klanten kunnen hiervoor begeleiding krijgen van onze biggenspecialiste Lore Ooms.”

Voor melkvee werd in november 2022 al een nieuw assortiment gelanceerd. “Met het Feed2Milk-veevoeder sturen we zowel op hoge gehalten vet en eiwit, als op een verbetering van de voerefficiëntie en op meer melk uit ruwvoer”, legt Guy Verhulst uit. “Het nog beter uitbalanceren van het basisrantsoen is de sleutel tot een betere (ruw)voerbenutting. Dit is zowel beter voor de portemonnee als voor het klimaat door de vermindering van de uitstoot van methaan en CO2. Ons standaardassortiment is nu compacter, maar met de vernieuwde correctievoeders (met meer variatie in energie en eiwit) kunnen onze klanten op maat van hun bedrijf het rantsoen aanpassen. Verder introduceren we ook onze sterproducten. Deze zullen steeds op voorraad zijn. Dankzij de grotere productiehoeveelheden garanderen we een topkwaliteit en een scherpe prijs.”

Anne Vandenbosch

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken