Startpagina Actueel

Zuivelproducten blijven populair bij Belg

Zuivel blijft een populair product bij de Belgische bevolking. In 2022 zat het thuisverbruik van zuivel op hetzelfde niveau als in 2019, voor de coronacrisis. 81% van de bevolking gaf aan elke dag een zuivelproduct geconsumeerd te hebben. De Belg gaf ook nooit meer geld uit aan zuivelproducten.

Leestijd : 2 min

Bijna alle gezinnen kopen zuivelproducten. Slechts 1% van de ondervraagden gaf aan nooit zuivel te consumeren. De lekkere smaak, het uitgebreide assortiment, de sterke verwevenheid in onze eetgewoontes en de voedingswaarde van zuivel zijn de belangrijkste motivators om zuivel te consumeren. Dat blijkt allemaal uit een bevraging van marktonderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM.

Zuivel zit ingebakken

Het ene zuivelproduct is populairder dan het andere. Zo werden kaas (+4%) en room (+6%) populairder, en namen witte melk (-3%) en yoghurt (-4%) in populariteit af. 11% van de Belgen consumeerde een plantaardig vervangproduct, maar het volume aan verkochte plantaardige drinks daalde met 9% ten opzichte van 2019. Van die 11% consumeerde 84% ook een zuivelproduct, wat aantoont dat de meeste consumenten van plantaardige vervangproducten dat verbruik afwisselen met de consumptie van zuivel.

Zo’n 77% van de Belgen geeft aan dat zuivelproducten passen in een gezond voedingspatroon, en 6% lijkt dat niet zo te vinden. Consumenten beseffen dat zuivelproducten van nature belangrijke vitamines en mineralen bevatten en dat ze bijdragen tot een goede botgezondheid.

Zuivelverbruik thuis en buitenshuis

Tijdens de coronacrisis nam het buitenshuisverbruik van zuivelproducten aanzienelijk af en nam het thuisverbruik toe. In 2022 normaliseerde die verhouding terug. Wanneer we in 2022 zuivel consumeerden, dan was dit 68% van de keren thuis, 11% van de keren op het werk (incl. producten van thuis meegenomen), 8% in horeca, 5% bij familie en vrienden en 8% op nog andere plaatsen.

Hoge inflatie heeft impact

Door de gestegen voedselprijzen kozen Belgen voor goedkopere aankoopkanalen en goedkopere producten, maar toch werd om dezelfde reden in 2022 een stijging in zuivelbestedingen genoteerd tot 3,2 miljard euro. Dat is 4% hoger dan in 2021, even hoog als het recordjaar 2020 en maar liefst 12% hoger dan in 2019.

Sanne Nuyts

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken