Startpagina Auto

Getest: Land Rover Defender 130 D300

Na de 90- en 110-versies is de Land Rover Defender nu ook verkrijgbaar in een 130-variant, met ruimere afmetingen om tot 8 personen in een verrassend comfort te vervoeren.

Leestijd : 4 min

De Land Rover Defender 130 is eerst en vooral een voertuig met buitengewone afmetingen. Met een lengte van 5,35 m, een breedte van 2 m en een bijna even grote hoogte overtreft hij ruimschoots elke andere auto die je in onze contreien tegenkomt.

De 130, de nieuwste toevoeging aan het gamma van Land Rovers beroemdste model, is niet langer – zoals vroeger wél het geval was – een pick-up. Het is nu een verlengde versie van de 110, met 3 extra zitplaatsen op de derde rij. In tegenstelling tot andere voertuigen met dezelfde configuratie, moeten we opmerken dat alle zitplaatsen hier geschikt zijn voor volwassenen en dat de instap achterin niet moeilijk verloopt, wat zeldzaam genoeg is om te vermelden.

Om dit te realiseren behielden de ingenieurs van het Britse merk de wielbasis van de Defender 110 (3,022 m), terwijl ze de achteroverhang met 34 cm verlengden. Geen wonder dat de bagageruimte in achtpersoonsconfiguratie dan ook slechts 290 l groot is, maar dit volume neemt direct toe tot 1.015 l als de stoelen op de laatste rij worden neergeklapt. Voor klanten die minder zitplaatsen nodig hebben en een vlakke laadvloer willen, is de Defender 130 ook verkrijgbaar in een vijfzitsversie.

Rijdend salon

Hoewel de Defender vroeger erg basic was, is het huidige model, dat in 2020 werd gelanceerd, zonder meer van een ander kaliber. De afwerking is van een hoog niveau, de materialen zijn kwaliteitsvol en het relatief overzichtelijke dashboard is geslaagd.

Het interieur van de Defender kent een hoge afwerkingsgraad.
Het interieur van de Defender kent een hoge afwerkingsgraad. - Foto: Land Rover

Natuurlijk is er veel ruimte aan boord en de grote ruiten laten, in combinatie met een indrukwekkend dubbel panoramadak, veel licht binnen. Het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem, dat is uitgerust met een 11,4-duims scherm, biedt toegang tot de talloze elektronische functies van de auto, waarvan sommige (zoals de camera’s en de verschillende rijhulpsystemen) zeer nuttig blijken te zijn bij offroadgebruik.

Net als bij andere modellen van de groep Jaguar Land Rover is de achteruitkijkspiegel eigenlijk een display dat het beeld van een camera aan de achterkant van de auto weergeeft, zodat niets het zicht rondom verstoort.

Tegen de stroom in

Een monster van deze omvang, met een gewicht van minimaal 2,6 ton, heeft stevige motoren nodig om zich voort te bewegen. Daarom wordt hij alleen verkocht met een dieselmotor van 300 pk, een 400 pk sterke benzinemotor (allebei met milde hybridisatie) of de 5 l grote V8 met 500 pk. Wij kozen voor de eerste, ook al kan zijn CO2-uitstoot van ongeveer 238 g/km genoeg zijn om velen af te schrikken: een 3 l grote zescilinder die deel uitmaakt van de Ingenium-familie en die 300 pk en 650 Nm koppel ontwikkelt. Deze zelfontbrander is gekoppeld aan een achttrapsautomaat, geholpen door een milde hybridisatie van 48V.

De motor is extreem stil, zelfs bij hard accelereren, en stoot een verfijnd, ingetogen geluid uit dat perfect past bij de filosofie van de Defender 130. De prestaties zijn verre van belachelijk, met een optrektijd van 0-100 km/uur van 7,5 seconden en een topsnelheid van 191 km/uur. Het maximale sleepgewicht bedraagt een flinke 3 ton. Wat het brandstofverbruik betreft, is het perfect mogelijk om zo’n 9,5 l/100 km te halen bij gemengd gebruik, wat een redelijk resultaat is voor zo’n kolos.

Op luchtkussens

Het is ook geen wonder dat zijn leeggewicht van 2.665 kg zich laat voelen, maar de Defender 130 zwalpt niet als een boot en biedt een stabiel en vrij nauwkeurig rijgedrag. Dankzij de luchtvering is het comfort aan boord vorstelijk, waarbij de Land Rover zich niets lijkt aan te trekken van de oneffenheden in het wegdek.

De vele rijhulpsystemen maken hem veilig, ongeacht het terrein. De 130 is immers niet alleen zeer gastvrij, maar ook klaar om de gebaande paden te verlaten. Met een oprijhoek van 37,5° kan hij behoorlijk abrupte hellingen aan, geholpen door zijn indrukwekkende motorkoppel. Door zijn omvang en gewicht is hij evenwel minder geschikt voor gebruik in een bosrijke omgeving.

Deze Defender heeft uitstekende rijeigenschappen op het asfalt, wat ten koste gaat  van zijn offroadcapaciteiten.
Deze Defender heeft uitstekende rijeigenschappen op het asfalt, wat ten koste gaat van zijn offroadcapaciteiten. - Foto: Land Rover

Met een basisprijs van 98.410 euro – die bovendien snel kan oplopen als je hem goed wilt aankleden (111.257 euro voor onze testauto!) – kun je je afvragen of de Defender 130 nog wel op zijn plaats is in de modder. Dit soort budgetten kunnen zeker een obstakel vormen voor gebruik als werkpaard.

Bovendien kiest de huidige Defender voor een compromis dat de voorkeur geeft aan uitstekende rijeigenschappen op het asfalt ten koste van zijn off roadcapaciteiten. Het is maar dat je goed moet weten wat je zoekt voordat je je laat verleiden!

Maxime Herion/GoCar

Land Rover Defender 130 D300 in cijfers

Motor: 6 cilinder, diesel,  2.997 cc, 300 pk bij 4.000 tr/   min, 650 Nm bij 1.500 tr/min;

Overbrenging: op de 4 wielen;

Versnellingsbak: 8-traps-automaat;

L/b/h (mm): 5.358/1.996/ 1.970;

Leeggewicht (kg): 2.665;

Maximumsleep (kg): 3.000;

Brandstoftank (l): 89;

 0-100 km/uur (s): 7,5;

Topsnelheid (km/uur): 191;

Gemengd verbruik (l/100 km):  8,8;

CO2-uitstoot (g/km): 238;

Prijs (euro excl. btw): 98.410

Lees ook in Auto

Japanse Honda CR-V toont nieuwe ambities

Auto Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om te verleiden met zijn opmerkelijke styling, hybride aandrijflijn en unieke plug-in hybride aanbod. Is de Japanse SUV eindelijk volwassen geworden?
Meer artikelen bekijken