Startpagina Bedrijfsnieuws

Gouden innovatie toegelicht door New Holland

New Holland had op de voorbije landbouwbeurzen – Agritechnica in Duitsland en Agribex in Brussel – talrijke nieuwigheden toe te lichten. Het meest opvallende is de nieuwe CR11-rotormaaidorser.

Leestijd : 4 min

In het kader van de Duitse landbouwmechanisatiebeurs Agritechnica ontving New Holland een gouden medaille – de enige die werd uitgedeeld dit jaar – voor zijn nieuwe CR11-maaidorser.

Deze noviteit kon niet tijdig worden ingediend om ook op Agribex naar een award mee te dingen, maar de CR11 stond ook op deze beurs. Dat was een mooi gebaar van de fabrikant, niet enkel naar de klanten en dealers, maar tevens zeker naar de medewerkers in Zedelgem (Centre of Harvesting Excellence), waar de machine voor het grootste deel is ontworpen én wordt gebouwd. Deze gouden Duitse medaille heeft dus een stevig Belgisch randje.

De nieuwe CR11 heeft een gewijzigd uiterlijk ontwerp én is ter gelegenheid van de Agritechnica-medaille in het goud gespoten.

Ontwerpdoelen

Product Marketing Specialist Bart Van Damme en Global Product Manager CR Geert Nerinckx gaven ons meer toelichting. Geert Nerinckx gaf aan dat deze CR11 het grootste project is dat New Holland ooit heeft ontwikkeld. “Er zijn meer dan 8.000 nieuwe onderdelen ontwikkeld voor deze maaidorser.” Het eerste conceptidee voor de machine ontstond zo’n 10 jaar geleden en wordt gestuwd door de filosofie om meer te doen met minder. Vat dit op door met minder dieselverbruik en minder geschoolde chauffeurs meer te oogsten bij een hogere oogstkwaliteit. De CR11 zou 20% minder diesel verbruiken per ton geoogst graan dan de CR10.90. Ook de CO2-voetafdruk ligt bijgevolg lager, terwijl de capaciteit 20 à 40 % hoger ligt. Daarmee komt ook de totale gebruikskost (total cost of ownership - TCO) lager te liggen. Getracht wordt om de laagste operationele kost per kilogram geoogst product te bieden met de CR11.

Voor de ontwikkeling van deze nieuwe maaidorser is niet van een geheel wit blad papier vertrokken, maar is gestart met bijna 50 jaar ervaring (in 2025 om exact te zijn) inzake de bouw van rotormaaidorsers (Twin Rotor-technologie). “Waar kon is een gewicht- en brandstofbesparing gerealiseerd in de machine. Over iedere gram is goed nagedacht en vele onderdelen zijn in aluminium uitgevoerd”, stelde Bart Van Damme. “Tijdens het kleine ideale oogstvenster voor het gewas, willen we een zo hoog mogelijke slagkracht met deze oogstmachine aan de dag leggen. Als de boer tijdens een optimaal vochtgehalte van het gewas kan oogsten, wint hij”, ging Geert Nerinckx verder.

De CR11 in zijn standaard gele kleurstelling.
De CR11 in zijn standaard gele kleurstelling. - Foto: New Holland

Nieuwe techniek binnen bestaande afmetingen

Opmerkelijk aan de CR11 is dat binnen het bestaande gabarit (afmetingen) van een klassieke dorser er meer capaciteit en automatisatie werden gecreëerd door met andere onderdelen en aandrijftechniek te werken. De motor is achteraan geplaatst en er is gestreefd om zoveel mogelijk rechte aandrijflijnen te bekomen. Zo kan bespaard worden op haakse tandwielkasten en ligt de vermogensvraag lager. Daarom werd er ook zo weinig mogelijk gewerkt met riem- en kettingaandrijvingen en zo veel mogelijk met cvt-versnellingskasten.

Ter verduidelijking: de CR11 komt geen bestaand model in het aanbod van New Holland vervangen, maar verruimt het gamma aan de bovenzijde.

De doelstellingen die vooropstonden tijdens het ontwerp van de CR11 waren de realisatie van een productiviteitsverhoging, streven naar 0% graanverlies, een strohakselaar die even breed werkt als het maaibord én automatisatie. “De mens kan niet constant even alert zijn tijdens de bediening van de CR11-maaidorser om de productiviteit zo hoog te houden. Daarom hebben we maximaal ingezet op automatisatie”, aldus Nerinckx.

Automatisatie noodzakelijk voor productiviteit

Op Agritechnica werd de CR11 getoond met een 15m breed graanmaaibord, tijdens Agribex werd een versie van 12 m getoond en in Australië gebeuren testen met een exemplaar dat 18 m breed is. Deze werkbreedte heeft verdere consequenties voor de machine. Zo vergrootte het invoerkanaal, maar ging er ook veel aandacht naar de strohakselaar en kafverspreider. Deze moet immers de gewasresten even breed verdelen als de werkbreedte van het maaibord. Een radarsysteem IntelliSpread (met een zilveren medaille bekroond op Agritechnica 2022) wordt gebruikt om door het stof van de strowolk de verdeling op te volgen.

“Het feit dat de gewasresten fijn verdeeld worden over de volledige werkbreedte zorgt ervoor dat er na het oogsten geen extra passage op het veld nodig is. Ook zo wordt gestreefd naar meer duurzaamheid, minder dieselverbruik en een verlaagde CO2 -voetafdruk”, gaf Geert Nerinckx aan. Voor de geïnteresseerden: de CR11 kan desgewenst het stro nog altijd op zwad afleggen. De nieuwe strohakselaar en kafverspreider zijn zo ontworpen dat er een vermogensbesparing van 50 pk werd gerealiseerd. Wie maïs wil dorsen, wordt een maïsplukker van 16 of 18 rijen breed geadviseerd. De CR11 zou tot 200 ton korrelmaïs per uur kunnen oogsten.

Geoptimaliseerde dubbele reiniging

Na de brede graanmaaiborden en het bredere invoerkanaal, krijgen we te maken met 2 langere in de lengterichting geplaatste dors- en afscheidingsrotoren. Op voornoemde verhoogde capaciteit moet ook de reinigingstechniek weten in te spelen. Er is hierbij de techniek uitgewerkt van 2 zeefkasten in 1 opstelling. Er worden dus tweemaal een bovenzeef, onderzeef en afvoervijzel aangewend. Het geheel wordt uiteraard bewaakt met sensoren en is geautomatiseerd. Zowel de langs- als dwarsverdeling van het te reinigen graan op de zeven wordt opgevolgd en aangestuurd om zowel langs- als dwarshellingen te compenseren én vooral om een hoge reinigingscapaciteit aan de dag te leggen. De reinigingsoppervlakte is vergroot tot 8 m2.

De gebruikte C16-motor in de CR11 vinden we ook terug in de FR 780- veldhakselaar van New Holland. FPT levert deze motor met een inhoud van 16 l en 775 pk. Tussen de motor en de graantank werd het ‘properste’ plaatsje gevonden, hier wordt dan ook de koellucht aangezogen. De graantank kent een inhoud van 20.000 l en wordt met een snelheid van 210 l/s geleegd.

We kunnen Nog meegeven dat de CR11 een nieuwe achteras heeft met centrale hydraulische aandrijving.

Tot de toepassingsgebieden voor deze maaidorser worden gerekend: Australië, Afrika, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken