Startpagina Bedrijfsnieuws

Unimog versterkt zijn aanwezigheid op de Belgische markt

Sinds oktober 2023 neemt de onderneming Marcel Van Dyck geleidelijk aan de invoer van Unimog in België over van G. Lambert & Co.

Leestijd : 2 min

Deze wijziging moet vooral de dienstverlening aan de gebruikers ten goede komen. Tijdens de voorbije Agribex-beurs werd uiting gegeven aan de importeurswijziging.

“Lambert is sterk in de verkoop van vrachtwagens en bestelwagens, terwijl dit een andere tak van sport is dan een multifunctioneel voertuig zoals een Unimog vermarkten. De klantgroepen kennen een ander profiel. Ze hebben tevens andere wensen op het vlak van onderhoud en naverkoopdienstverlening. Daarom heeft de fabrikant zijn vertegenwoordiging in België herbekeken”, legt Antoine Theijs aan Landbouwleven uit. Hij is Brand Manager Unimog bij de nieuwe invoerder, Marcel Van Dyck.

Verkoop boosten

Het doel van de wijziging is om een boost te geven aan de verkoop. De landbouwhomologatie die beschikbaar is voor een Unimog, moet helpen de verkoopsdoelen te halen. Het idee is om binnen dit en 3 jaar naar een 15-tal verkochte exemplaren per jaar te streven.

Een overgangsperiode is ingezet om de transitie tussen Lambert en Marcel Van Dyck zachtjes te laten verlopen. De firma Lambert blijft een servicepunt voor Unimog in Wallonië. Ze beschikken er immers over het nodige personeel en de kennis om deze activiteit verder te zetten.

Antoine Theijs zelf maakte de overstap van Lambert naar Marcel Van Dyck al om continuïteit in de vertegenwoordiging van Unimog in ons land te waarborgen. Hij legt uit dat de fabrikant koos voor de firma Van Dyck Marcel omdat zij ruime ervaring hebben met technische interventies buiten de klassieke kantooruren én in praktijksituaties bij landbouwer, bosbouwer of groenvoorzienier zelf. “Deze strategie moet toelaten om aan de verwachtingen van (toekomstige) klanten te blijven beantwoorden.”

Sterke punten

Antoine Theijs wijst op enkele sterke punten van de Unimog. Voor onze sector is dat vooreerst de landbouwhomologatie en de mogelijkheid om met G-rijbewijs te rijden. Kenmerkend bij deze typegoedkeuring is de rolkooi rond de cabine, om bescherming te bieden bij het omkantelen. Verder is dit voertuig vrijgesteld van jaarlijkse keuring, tachograaf en kilometerheffing. De maximale transportsnelheid bedraagt 90 km/uur (opgelet doorgaans zijn landbouwaanhangwagens maximaal tot 60 km/uur gehomologeerd).

Een ander sterk punt is dat de Unimog in basisuitvoering vrij sober uitgevoerd is, wat zich weerspiegelt in de aankoopprijs. “Dan bekomen we een heel interessant geprijsd voertuig, dat zich richt op comfort bij transportwerk én dat heel concurrentieel zit ten opzichte van landbouwtransport met premiumtractormerken”, aldus Antoine Theijs.

“Wie wil kan zijn Unimog verder aankleden met opties zoals Isobus, hefinrichting, PTO, hydraulische ventielen ... De achterhef tilt 6 ton en bij het model U535 wordt er 500 pk motorvermogen losgelaten op de PTO”, geeft hij nog mee.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken