Startpagina Actueel

Steeds meer boeren in de korte keten willen samenwerken voor een betere klantenservice

Consumenten kunnen Vlaamse boeren en boerinnen het best steunen door lokaal voedsel te kopen. Maar zij verlangen voldoende comfort. Om de winkelervaring voor de consument te verhogen, besluiten korteketenboeren om meer samen te werken en hun aanbod te bundelen. In 2023 verkocht 37% van de boeren ook producten van een collega. Maar dit cijfer moet omhoog, vindt het Steunpunt Korte keten.

Leestijd : 4 min

Samenwerken is voordelig voor de klant én de korte keten boer. Als boeren meer samenwerken kunnen ze hun klanten een groter en gevarieerder assortiment aanbieden. Zo wint de klant aan comfort. Hij verliest minder tijd, moet minder kilometers afleggen en maakt makkelijker kennis met een ruimer aanbod aan vers voedsel uit de regio. Samenwerken zet de dienstverlening aan de klant centraal.

Maar ook boeren hebben baat bij die samenwerking. Zij kunnen kosten besparen door bepaalde inspanningen, zoals voor marketing en communicatie, met elkaar te delen. De samenwerking verhoogt hun zichtbaarheid maar ook de rendabiliteit neemt toe. In het samenwerkingsverband steken ze ook veel van elkaar op zodat ze hun processen kunnen verbeteren. Het ruimere assortiment leidt tot meer klantentevredenheid en finaal kunnen ze meer omzet realiseren.

“Voor de ondernemer is het interessant dat klanten die naar de hoevewinkel komen voor een welbepaald product er ook nog andere producten zien en kopen. Dat is uiteraard goed voor de omzet. Wanneer een boer zijn producten in een andere hoevewinkel kan afzetten, leren weer andere klanten zijn producten kennen. Elke ondernemer wint erbij, op voorwaarde dat de logistiek tussen de bedrijven goed zit”, stelt Ann Detelder van het Steunpunt Korte Keten.

Meer samenwerken loont

Volgens het Steunpunt is het voor de bedrijven dus erg zinvol dat ze meer gaan samenwerken. Uit de Vlaamse landbouwenquête van 2023 blijkt dat 37% van de boeren ook producten van collega’s aanbiedt. Dat cijfer ziet het Steunpunt graag op korte termijn groeien naar 50%. “Daarom stimuleren we samenwerkingsverbanden en gaan we ondernemingen vooral helpen om een zo efficiënt mogelijke logistiek uit te bouwen. Want op dit terrein is nog het meeste vooruitgang te boeken. Een ander knelpunt voor sommige bedrijven zijn de beperkte mogelijkheden in agrarisch gebied waar verkoopactiviteiten als zonevreemd worden aanzien”, klinkt het.

In de proefprojecten van het Steunpunt maken adviseurs van bij de start een nulmeting en na een jaar samenwerking volgt een grondige evaluatie. “Met ‘harde cijfers’ willen we de ondernemers aantonen dat samenwerking wel degelijk loont, in euro’s maar ook in tijd en efficiëntie. Cruciaal is dat de samenwerking van onderuit groeit en er geen druk op de landbouwers gelegd wordt.”

Ondersteuning en advies

In opdracht van het Steunpunt Korte Keten stelde Boerenbond een werkboek ‘Samenwerken in de Korte Keten’ op. Boeren kunnen hiermee zelf aan de slag gaan of besluiten om in een begeleidingstraject te stappen. “Heel wat van onze ervaring en expertise zit gebundeld in dit werkboek. Het is ons handvat bij advies, vorming en begeleiding”, zegt Anne-Marie Vangeenberghe, consulent Team Ondernemen bij Boerenbond.

“Het doel van dit traject is om zo’n samenwerking te professionaliseren en zoveel mogelijk kansen op slagen te geven. Uiteindelijk zal dit leiden tot een opschaling van elk van de samenwerkende bedrijven in de korte keten naar een hoger niveau”, meent Ann Detelder van het Steunpunt Korte Keten.

“Consumenten willen bewust consumeren en gaan op zoek naar manieren om met de lokale landbouwer in contact te komen. Door de krachten te bundelen zowel op vlak van verwerking, verkoop of marketing, is het aanbod voor de consument in de lokale hoevewinkel gevarieerder en wordt de drempel verlaagd om lokaal te kopen. Samenwerken in de korte keten betekent voor landbouwers niet enkel financiële opbrengst, maar ook tijdswinst of risicospreiding”, zegt Lode Ceyssens, voorzitter Boerenbond.

Extra zuurstof

Een mooie illustratie is het fruitbedrijf met hoevewinkel van Jef en Virginie Helsen in Stelen bij Geel. Om een ruim aanbod aan kraakverse en seizoensgebonden producten van topkwaliteit aan te kunnen bieden, werken ze samen met lokale landbouwers. In hun winkel liggen naast de eigen producten ook producten van collega’s zoals aardappelen, aardbeien, asperges, grondwitloof, kersen en tomaten.

“Samenwerken met andere lokale landbouwers geeft niet alleen extra omzet voor alle partijen, maar ook meer zuurstof door de ervaringsuitwisseling, de gedeelde lasten en lusten en de goesting om gezamenlijke activiteiten op poten te zetten.” Zijn collega Ben Paepen, een aspergeteler uit de buurt, zet al 5 jaar verse asperges af in de zelfbedieningswinkel van Jef.

“In het begin had ik nog veel twijfels. Vandaag kan ik zeggen dat deze samenwerking alleen maar voordelen oplevert. De klanten vinden makkelijker onze verse producten en wij delen onze kennis en ervaring”, besluit Ben Paepen.

Steunpunt Korte Keten

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken