Startpagina Bedrijfsnieuws

Eerste nieuwe Vervaet Q-series aan het werk

Vervaet liet vorig jaar voor het eerst zijn nieuwe Q-series bietenrooiers zien. Ondertussen is de serieproductie aangevat en zijn de eerste modellen daadwerkelijk aan het rooien. Hierdoor konden we te velde op de details van de nieuwe machine ingaan.

Leestijd : 4 min

De Q-series komt er als opvolger van de Beet Eater 617, die een 23-tal jaar in productie was. Ondanks de moeilijke markt van bietenrooiers heeft Vervaet toch geïnvesteerd in een compleet nieuw model. Hier hadden ze enkele belangrijke motieven voor. Zo past de motor die aan strengere uitlaatgasnormen moet voldoen niet meer onder de motorkap van de Beet Eater 617. Tevens hebben loonwerkers behoefte aan nog meer capaciteit. Hiernaast komt het egaal berijden van het veld, met minder gewicht per wiel in de aandacht te staan én zijn er ook andere vernieuwingen o.a. op het vlak van data en bedieningsgemak.

Vervaet speelt ook in op de vraag naar een hogere rijsnelheid. 40 km/u wordt als optie mogelijk op de Q-series. De machines die hiermee voorzien zijn, zullen op de vier wielen geremd worden, waar dat anders op twee wielen was.

Quad

De ‘Q’ in de typeaanduiding staat voor ‘Quad’ de bunkerrooier is een vierwieler en geen zeswieler. De achterwielen staan tegen elkaar en bieden zo hetzelfde voordeel als een driewieler, namelijk dat de wielen elk in hun eigen spoor lopen.

Volgens Vervaet staat de ‘Q’ ook voor hun gekende ‘Quality’, maar ook voor ‘Quadruple’ of viervoudig, want er zijn vier verschillende reinigingsmodules. Dit toont aan dat de machine modulair is ontwikkeld. Naast de vier reinigingsmodules zijn er drie verschillende ontbladeraars, twee rooimodules, twee bunkergroottes, keuze uit twee motoren (465 of 510 pk), vier verschillende onderstelopties en een ruime bandenkeuze. Op de vooras kan zelfs een rupsonderstel. Bij het gebruik hiervan hoeft de Q-series nu t.o.v. de Beet Eater 617 niet te worden voorzien van een andere rooi-unit, waardoor er makkelijk kan worden omgeschakeld van banden naar rupsen.

De achteras is voorzien van een draaikrans en de voorwielen hebben een stuuruitslag van acht graden. Hierdoor is de machine zeer wendbaar en is er tijdens het werk maar één wiel per spoor. Hierdoor wordt bodemverdichting tegengegaan doordat twee wielen niet in hetzelfde spoor rijden. De vooras is voorzien van een pendelas, die eventueel gebruikt kan worden om de machine op de hellingen tegen te laten hangen, waardoor deze stabieler wordt. Tevens wordt het wiel aan de dalzijde minder zwaar belast, dit spaart eveneens de bodem. Optioneel is een volautomatische vlakstelling leverbaar, aangestuurd door een G-sensor.

Twee bunkers

Niet iedereen is gecharmeerd door een grote bunker. Volgens de fabrikant blijkt er ook vraag te zijn naar een lichtere machine. Daarom wordt de nieuwe Q-series aangeboden met twee types, de Q-616 en de Q-621. De type-aanduiding geeft een indicatie van de bunkerinhoud: 16 of 21 ton. Opzetschotten op de bunker maken het verschil, net als de elevator en verdeelvijzel die bij het grootste model mee omhooggaan.

De ringelevator is 20% breder geworden om de grotere opbrengsten vlot af te voeren met minder beschadiging. Als de opbrengst kleiner is, kan het toerental omlaag, wat een langere levensduur geeft. De bunker-losklep is ook volledig vernieuwd. Hij zit nu helemaal vooraan in de bunker, wat een goed zicht geeft bij het lossen van de bunker, en tevens het zwaartepunt van de machine laag houdt. De breedte van de losklep is afgenomen met 30 cm, om nog beter de kiepwagens af te vullen. De lengte van de klep is maar liefst met 80 cm toegenomen. Hierdoor kan hoger en/of verder gelost worden.

Door de vooras te kantelen kan ook de hoogte van de losklep worden beïnvloed. Zo kan de laagste en de hoogste stand verbeterd worden met 50 cm (450 max. en 190 min.) De laagste stand is weer gewild vanwege minder beschadiging aan de bieten bij het vormen van de bietenhoop. De lengte van de klep zorgt voor een veilige afstand van de wielen tot de bietenhoop.

De zijschotten van de losklep zijn gemaakt van dicht blik, ook om schade aan bieten te minimaliseren.

De positie van de klep kan worden geprogrammeerd, zowel de werkstand als de los-stand. De dwars- en zijbodem schakelen automatisch in zodra de klep voldoende ontlast is.

Het totaalgewicht van de Q-616 bedraagt 24 ton, met volle bunker is dit 40 ton. Voor de Q-621 komt dit respectievelijk op 26 en 47 ton. Men mag niet vergeten dat dit gewicht verdeeld wordt over vier wielen die ieder in een spoor lopen. Daarbij heeft de Q-series een 50/50 gewichtsverdeling op de voor- en achteras, in tegenstelling tot de Beet Eater 617.

Ontbladeren, rooien en reinigen

Op het vlak van de ontbladeraars biedt Vervaet het gekende aanbod aan: een integraal ontbladeraar die het blad verhakselt en tussen de rijen in legt. De combi-ontbladeraar kan zowel integraal of met bladverspreider werken. Een derde mogelijkheid is de combi met dubbele rotor. Deze heeft geen scalpeurs en spaart de kop van de biet. Opmerkelijk is dat Vervaet een combi ontbladeraar met dubbele rotor aanbiedt die ook het blad kan verspreiden.

Standaard is er een scharenrooier gemonteerd, optie is de oppelwielrooier. Hydraulische rijafstandverstelling is mogelijk van 45 naar 50 cm. De rooibalk is zodanig ontwikkeld dat er meerdere rijafstanden mogelijk zijn op het hoofdframe. Dit biedt mogelijkheden om diverse wortelsoorten te gaan oogsten.

Vervaet ontwikkelde de machine zo dat er vier hoofdkeuzes zijn voor de reiniging. Dit zijn:

- 2 rooizonnen, 1 reinigingszon en 1 zeefband

- 2 rooizonnen en 3 reinigingszonnen

- 2 rooizonnen en 4 reinigingszonnen

-2 rooizonnen, 3 reinigingszonnen en een axiaal rollenbed

De diameter van de zonnen is acht procent groter geworden, om een nog betere doorvoer mogelijk te maken.

De bietenrooiers van Vervaet waren al voorzien van allerlei automatisatie van machinefuncties voor meer gebruiksgemak. Nu zijn daar nieuwe ontwikkelingen aan toegevoegd, waaronder opbrengstmeting in combinatie met plaatsbepaling, optische tarrabepaling of nog het toezicht op afstand op de machineprestaties en -functies.

T.D.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken