Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ wil jonge consument verleiden
De nieuwe Europese campagne ‘Een handje zomer’ wil jongvolwassenen (18-35 jaar) verleiden om vaker te kiezen voor zacht- of kleinfruit. De driejarige campagne zet in op het creëren van herkenbare geluksmomenten met zachtfruit: gezond, makkelijk en lekker.

Met een slimme mix van online- en offlinecommunicatie – van TikTok tot promotiemateriaal voor telers – zal dankzij de campagne het zomergevoel niet te missen zijn in België, Nederland en delen van Duitsland. De Europees ondersteunde campagne legt de focus op lokaal geteeld fruit, met respect voor mens, milieu en biodiversiteit. De ambitie is er om de consument dit zomerse gevoel van zachtfruit naast het voorjaar en de zomer ook in de herfst en de winter te bezorgen.
Nederlandse initiatiefnemers
‘Een handje zomer’ is een initiatief van 6 toonaangevende Nederlandse organisaties: GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie. Met steun van de EU promoten ze duurzaam geteeld Europees fruit en willen ze de afhankelijkheid van import van buiten de EU verkleinen, met oog voor groene teelt, korte ketens en eerlijke arbeidsomstandigheden.
Belgisch zachtfruit in de lift
De Europese zachtfruitmarkt gaat erop vooruit, met blauwe bessen als opvallende stijger. Ons land produceert binnen de zachtfruitcategorie vooral aardbeien. Jaarlijks is dit goed voor ongeveer 50.000 ton of 4% van de totale Europese productie.
Maar de consumptie van zachtfruit onder jongvolwassenen hinkt achterop. De Belg eet gemiddeld 2,2 kg aardbeien en 0,6 kg blauwe bessen per jaar, wat een stuk minder is dan de Duitser (3,3 kg aardbeien en 1,3 kg blauwe bessen). De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) raadt 400 g fruit en groenten per dag aan. “Er is dus zeker ruimte voor groei”, klinkt het vanuit de sector. De campagne speelt in op de belangrijkste voedingswaarden voor jonge consumenten: versheid, gezondheid en gemak.
Van snack tot ontbijt
De Belg vindt zachtfruit vooral passen bij het ontbijt, terwijl Nederlanders en Duitsers vooral ’s avonds hun portie eten. Maar of het nu gaat om een degelijk ontbijt of een snelle hap tussendoor: zachtfruit past perfect bij het leven van jonge mensen, want het matcht met hun ritme. ‘Een handje zomer’ laat jongeren heel duidelijk zien hoe makkelijk gezond genieten eigenlijk wel is, op eender welk moment van de dag. De campagne deelt recepten, gezondheidsweetjes en herkenbare ‘zomermomenten’ die zachtfruit spontaan in het dagelijks leven integreren.
Zichtbaar in straatbeeld én online
Jongeren worden met gerichte advertenties en content van lokale influencers online bereikt via TikTok en META. De content creators delen er hun eigen ‘handje zomer’-momenten. Daarnaast zal de campagne zichtbaar aanwezig zijn in de Belgische supermarkten met opvallend promomateriaal. Tot slot wil de campagne bij shoppers op de onlinewinkelvloer dat handje zomer direct in hun digitale winkelmandje laten landen.