Startpagina Fruit

Campagne moet dalende perenverkoop counteren

De Belgische Conferencepeer dreigt uit het collectieve geheugen te verdwijnen. Uit recente cijfers blijkt dat de perenconsumptie in 8 jaar tijd met 40% is gedaald in ons land. Vooral jongeren vinden slecht de weg naar peren. Met een nieuwe campagne wil groente- en fruitveiling BelOrta de consument de Conferencepeer weer laten ontdekken.

Leestijd : 3 min

Uit recente cijfers blijkt dat de consumptie van peren in 2024 opnieuw sterk daalde. Volgens cijfers van CPS GfK Belgium voor VLAM kochten Belgische gezinnen in het voorbije jaar gemiddeld 1,74 kg peren per persoon. In 2016 was dat nog 2,92 kg. Dat betekent een daling van 40% op 8 jaar tijd. Ook de aankoopfrequentie daalde van 9 aankopen per jaar in 2019 naar 6,9 in 2024.

Hoewel oudere kopers de belangrijkste liefhebbers blijven, laten zij de peer steeds vaker links liggen. Vooral bij jongeren is de vrucht in de vergetelheid geraakt: amper 14% van de -35-jarigen eet wekelijks peren, tegenover 39% bij 55-plussers.

Het Nationale Perengerecht

Om de peer opnieuw op tafel te brengen, lanceert BelOrta de actie ‘Het Nationale Perengerecht’. Van begin november tot eind januari worden consumenten in heel België opgeroepen om hun favoriete gerecht met Conferenceperen in te sturen. Deze actie wil de peer opnieuw verankeren in de Belgische eetcultuur en aantonen dat ze niet alleen een lekker en gezond tussendoortje is, maar ook een volwaardig culinair ingrediënt.

Conferencepeer is veelzijdig

“Met ‘Het Nationale Perengerecht’ willen we niet zomaar aandacht vragen voor de Belgische peer”, zegt Glenn Sebregts, marketingverantwoordelijke bij BelOrta. “We willen consumenten opnieuw laten ontdekken hoe veelzijdig de Conferencepeer is: niet alleen uit het vuistje, maar ook als volwaardig ingrediënt in de keuken.

BelOrta lanceert nationale perengerechten. Hier een croque brie met peer.
BelOrta lanceert nationale perengerechten. Hier een croque brie met peer. - Foto: BelOrta

Kick-off in... Peer

De actie wordt op zondag 9 november feestelijk afgetrapt met een kick-off op de markt in Peer. Chef Sarah Renson zal er in de BelOrta Greenhouse live perenhapjes bereiden en uitdelen aan het publiek. Tegelijk loopt er een nationale campagne op sociale media, die consumenten oproept om zelf aan de slag te gaan en hun favoriete peergerecht klaar te maken en in te zenden. Bekende content creators zoals Louise Goedefroy, Timon Michiels en Ellen Charlotte Marie geven daarbij het goede voorbeeld met hun eigen creatieve gerechten.

Tot slot worden ook restaurants in heel België aangemoedigd om een peergerecht op hun kaart te zetten. Zo wil BelOrta samen met chefs, consumenten en handelaars de Belgische peer een populariteitsboost geven.

Belg blijft trouw aan kwaliteit van eigen bodem

Toch blijft de Conference-peer dominant in de Belgische perenmarkt. Cijfers van VLAM over het groente- en fruitverbruik in België in 2024 geven aan dat de Conferencepeer 80% van de perenverkoop vertegenwoordigt, tegenover 69% in 2016. Dat toont dat de Belg trouw blijft aan kwaliteit van eigen bodem, maar dat de peer nood heeft aan een nieuw verhaal en hedendaagse culinaire invulling.

Meer dan tussendoortje

Nog volgens VLAM gebruikt amper 18% van de Belgen peren in warme gerechten. De meeste consumenten eten ze enkel als tussendoortje. Precies dat beeld wil ‘Het Nationale Perengerecht’ doorbreken.

Met ‘Het Nationale Perengerecht’ wil BelOrta consumenten, chefs en foodliefhebbers inspireren om opnieuw creatief aan de slag te gaan met Belgische peren. De actie kadert in een bredere inspanning om lokale producten sterker te verankeren in onze keuken.

BelOrta

Lees ook in Fruit

Meer artikelen bekijken