20 jaar Granit, een familie-onderneming gesteund door de kracht van een groep
Tijdens Agribex sluit Granit Belgium de festiviteiten rond haar 20-jarige jubileum af. Voor deze gelegenheid blikt Christophe Lecomte, algemeen directeur van het bedrijf, terug op de ontwikkeling en activiteiten van deze familie-onderneming, een gevestigde waarde in de onderdelenhandel.

De geschiedenis van Granit is nauw verbonden met die van de familie Fricke. Het gelijknamige moederbedrijf, opgericht in 1923, bestaat inmiddels uit 7 divisies, waarvan Granit Parts het grootste aandeel heeft.
Fricke: machines, service…
De Fricke Group bestaat uit 2 belangrijke divisies, die zich bezighouden met enerzijds de verkoop van machines en anderzijds de verkoop van wisselstukken en onderdelen. De eerste subgroep omvat Fricke Landmaschinen, dat kan worden beschouwd als het oorspronkelijke bedrijf, opgericht door de overgrootvader van de huidige eigenaar, Hans-Peter Fricke.
“Historisch gezien was het bedrijf een smederij. Na de oorlog ontwikkelde het zich tot een landbouwmachinedealer, die merken verkocht zoals Fendt, Massey Ferguson en Hanomag. Tegenwoordig richt deze divisie zich meer op het merk Claas en heeft ongeveer 20 vestigingen in Noord- en Noordoost-Duitsland. Het is de grootste Claas-dealer in Europa en bezit ook een John Deere-dealer in Polen. De andere divisies zijn in de loop der tijd vanuit deze divisie gegroeid”, legt Christophe Lecomte uit.
De divisie Saphir maakt ook deel uit van deze subgroep. “Het is de kleinste binnen de groep en het richt zich voornamelijk op de productie van landbouwmachines waar maar een beperkte techniciteit in zit, zoals zoals eggen, weideslepen en betonmixers. Hun onderdelen komen uit heel Europa. De eindassemblage en het schilderen wordt door Saphir verzorgd. Deze machines worden voornamelijk in Duitsland verkocht, met een beperkte export naar België, Frankrijk en Oostenrijk.”
Fricke Nutzfahrzeuge daarentegen richt zich op bedrijfsvoertuigen en heeft DAF-vrachtwagendealerbedrijven in Noord-Duitsland, met inbegrip van verkoop-, lease- en schilderwerken. De divisie Foras ten slotte richt zich op tuin- en bosbouwmachines. Deze divisie is gespecialiseerd in de verkoop van gereedschap voor het onderhoud van groene ruimtes en biedt merken zoals Husqvarna, Stihl en Kubota aan bij verschillende dealers in Noord-Duitsland.
… en wisselstukken
De divisie Granit Parts, die zich toelegt op wisselstukken, omvat ook Hofmeister & Meincke, dat zich richt op onderdelen voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens. “Dit bedrijf werd ongeveer 10 jaar geleden overgenomen en heeft de groep in staat gesteld om haar inkoopvolumes bij leveranciers te vergroten, waardoor ze betere prijzen kon krijgen en nog meer concurrerend werd op de markt.”
De divisie Trex Parts bestaat inmiddels 4 jaar en vervolledigt het assortiment met onderdelen voor heftrucks. “Ze hebben ook een kantoor in België, nabij Moeskroen, en delen een aantal leveranciers met Granit.”
Van Granit 500 naar Granit Quality Parts
Terwijl Granit in België zijn 20-jarige jubileum kent, viert het bedrijf zijn 30-jarige jubileum in Duitsland. De geschiedenis is, zoals de naam al doet vermoeden, nauw verbonden met die van Hanomag. In de jaren 70 hield Hanomag immers op te bestaan. Willem Fricke, dealer van het merk, nam vervolgens het initiatief om de voorraad wisselstukken en de leverancierslijst op te kopen, om zijn klanten te kunnen blijven bedienen.
“Al snel benaderden andere dealers hem, en hun verzoeken gingen verder dan alleen het merk Hanomag. Zo werd in 1996 besloten om een aparte divisie voor de verkoop van reserveonderdelen op te richten onder de naam Granit, als eerbetoon aan het Hanomag Granit 500-model”, legt Christophe Lecomte uit.
Tegenwoordig levert het bedrijf onderdelen aan meer dan 50.000 B2B-klanten in heel Europa, de Verenigde Staten en Canada, in 4 sectoren: landbouw, tuin & park, bouw en hydrauliek. De onderdelen worden verdeeld naar een netwerk van dealers en werkplaatsen vanuit een logistiek centrum van 90.000 m² in Heeslingen, Duitsland (500 km van Wanze), dat 300.000 verschillende artikelen op voorraad heeft.
Het merendeel van de goederen komt daarvandaan en wordt door heel Europa verzonden. Meer dan 40.000 pakketten verlaten dagelijks het logistieke centrum. Bestellingen die vóór 18.00 uur worden geplaatst, worden de volgende dag geleverd. Alleen Het Verenigd Koninkrijk en Polen beschikken over een kleine opslagruimte voor zwaardere onderdelen of artikelen die zeer specifiek zijn voor de lokale markt.
“We zijn verheugd om aan te kondigen dat er vanaf 2026 een nieuw logistiek centrum van 28.000 m² in Tholey, Zuid-Duitsland, operationeel zal zijn. Dit centrum zal onze dienstverlening aan klanten in Europa optimaliseren en zal voornamelijk de Franse, Duitse, Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse markt bedienen. Dankzij dit nieuwe centrum kan het centrum in Heeslingen zich meer richten op andere landen, waaronder België.”
De Belgische tak van Granit werkt al sinds 2005 aan de ontwikkeling van de divisie in ons land en in Frankrijk. “Dat jaar lanceerden we Granit België en Frankrijk, met ondersteunende en managementfuncties in België. We hebben het merk op de Franse markt kunnen brengen en daar zijn we erg trots op. Vandaag hebben de 2 vestigingen met in totaal 93 medewerkers, van wie 42 Belgen, die werken in onlangs gerenoveerde gebouwen in Wanze. Ze zijn actief in de boekhouding, marketing – inclusief de vertaling van catalogi en websites – management, technische ondersteuning, klantenservice en tariefbepaling. We hebben ons 20-jarige jubileum gevierd met al onze medewerkers en hun gezin tijdens een familiedag deze zomer.”
De kracht van een groep
Naast het verzenden van de bestellingen, dat wordt uitbesteed aan partners, behoudt het bedrijf een sterke controle over de gehele operatie, van de ontvangst van onderdelen tot het klaarmaken van pakketten, inclusief opslag en verpakking. “We hebben speciale inkoopteams voor elk type onderdeel: voor tractoren, grondbewerkingsmachines, spuitmachines, oldtimers... Meer dan 1.000 mensen werken dagelijks in het logistieke centrum van Heeslingen en onze vertegenwoordigers zijn voortdurend bezig met prospectie bij klanten. En dan hebben we het nog niet eens over de marketing-, support- en boekhoudteams, die de promotie en opvolging van alles verzorgen”, legt Christophe Lecomte uit.
De dealerbedrijven van de Fricke Group bieden Granit een belangrijk voordeel. “Dit geeft ons een goed inzicht in de behoeften van onze klanten aan onderdelen en helpt ons te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. De contacten die we in andere divisies hebben opgebouwd, stellen ons bovendien in staat om ons netwerk uit te breiden, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de nieuwe samenwerking met Claas. Wat betreft het aantrekken van nieuwe medewerkers, is deze diversiteit een pluspunt, omdat het kansen biedt voor jonge medewerkers die door willen groeien naar andere divisies en/of die hogere functies kunnen bekleden.”
Beschikbaarheid en kwaliteit
Productbeschikbaarheid en -kwaliteit vormen de hoekstenen van de ontwikkeling van Granit. “We kunnen de beste prijzen bieden... maar als een onderdeel niet direct beschikbaar is, voldoet het niet aan de verwachtingen van de klant. Daarom streven we ernaar om zoveel mogelijk van de meest gevraagde artikelen op voorraad te hebben. We kunnen echter ook minder gangbare productlijnen, of zelfs originele onderdelen indien nodig, binnen een zeer redelijke termijn leveren. Onze online catalogus biedt toegang tot 14 miljoen producten.”

Voor de productie van onderdelen van het merk Granit werkt het bedrijf samen met partners aan wie het nauwkeurige specificaties verstrekt. De productie wordt nauwgezet gecontroleerd en er worden vooraf tests en evaluaties uitgevoerd.
Granit bouwt ook op eigen merken, zoals Black Edition voor handgereedschap, Proboss voor chauffeursstoelen, Endurance Carbide voor hardmetalen onderdelen, Traxor voor werkplaatsmeubilair, Rotaro voor transmissies en aandrijfassen, en Hypex voor hydrauliek. “Bekende merken zijn verkrijgbaar tegen uiteenlopende prijzen. Daar baseren mensen hun keuze op. Als we ook onze eigen merken kunnen aanbieden die professionele kwaliteit, beschikbaarheid en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding combineren, dan kunnen we ons onderscheiden. Dan hebben we het nog niet eens over de service van onze verdeelpunten.”
Een nieuwe dienst, Partnershop genaamd, stelt de verkooppunten in staat om eindklanten rechtstreeks toegang te geven tot de productportal. “Het idee is dat eindconsumenten 24/7 toegang hebben tot productprijzen en -beschikbaarheid, terwijl wij de controle aan onze distributeurs/verkooppunten overlaten. Het is namelijk belangrijk dat we het distributiemodel respecteren dat nauw contact en naverkoopservice garandeert. We bieden hun handige opties, maar laten hun zelf bepalen hoe het werkt. De klant kan vervolgens een bestelling plaatsen en deze thuis of bij zijn verkooppunt laten bezorgen, afhankelijk van zijn of haar wensen.”
Aanwezig op Agribex
Granit is aanwezig op de Agribex-beurs. “Het doel is om het bedrijf te promoten, maar vooral om onze klanten te bedanken voor 20 jaar samenwerking. Agribex is een gelegenheid om iets terug te doen en om in korte tijd een groot aantal mensen te ontmoeten. De stand bevindt zich in hal 5, toevallig vlakbij Claas, waarmee het bedrijf een nieuwe samenwerking aangaat. De ruimte is ontworpen om verdelers een bijzondere ervaring te bieden. De ruimte is georganiseerd rond de verschillende verkoopsectoren en zal geselecteerde producten en nieuwe artikelen uit elk assortiment presenteren (balenpersen, geleidingssystemen, gereedschapswagens, hardmetalen onderdelen…). Een Partnershop-gedeelte biedt eindklanten ook de mogelijkheid om via hun distributeur kennis te maken met deze nieuwe service.”
Stabiliteit en veerkracht
Gevraagd naar de toekomst, is Christophe Lecomte tevreden over de positie van Granit en zijn veerkracht ten opzichte van marktschommelingen. “Onze sectorstructuur biedt ons meer stabiliteit. Terwijl het jaar gemiddeld was voor tuinmachines dankzij de introductie van draadloze robotmaaiers – en de daaruit voortvloeiende daling van de verkoop van afbakeningsdraad voor robotmaaiers – en de impact van elektrisch gereedschap op de verkoop van bougies, was het jaar zeer goed voor de landbouw- en bouwsector, die een snelle groei doormaken. Dit stelt ons in staat om een goede balans te behouden.
“De kracht van ons bedrijf schuilt in onze financiële onafhankelijkheid, die ons strategische onafhankelijkheid geeft en ons in staat stelt om vrij samen te werken met wie we maar willen”, concludeert Christophe Lecomte.





