Feestmenu: De ingetogen trots uit het Heuvelland van wijndomein Entre-Deux-Monts
Martin Bacquaert van wijndomein Entre-Deux-Monts in het West-Vlaamse Heuvelland koos voor ons een schuimwijn uit voor de feestdis.

Wijnmaker Martin Bacquaert weet welke mousserende wijn uit zijn assortiment hij deze feestdagen serveert aan zijn gasten. “De Wiscoutre is de eerste schuimwijn die we maakten en we produceren er nog altijd het meest van. Deze bubbel had succes vanaf het begin en is gekend voor zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.”
De Wiscoutre is een Blanc de Blancs, net zoals de beroemde champagne. Dat betekent dat de bubbels gemaakt worden met enkel witte druiven. “Maar het smaakt helemaal anders dan een champagne”, verzekert Martin ons, “enerzijds omdat het hier een andere regio is dan de Champagnestreek, maar ook de blend van druiven is anders. We gebruiken Chardonnay én Auxerrois voor de Wiscoutre. Lichtvoetig, aromatisch en fris: de Wiscoutre wekt de eetlust op en is ideaal voor de feestdagen.”
Ideale omgeving voor bubbels
In 2004 plantte Martin de eerste wijnstokken op de gronden van zijn grootvader op de glooiingen van het Heuvelland. Hij maakte eerst enkel witte wijnen, maar al in 2009 begon hij ook mousserende wijnen te produceren.
“In de Champagnestreek voorspelde een kenner van bubbels mij toen dat ik binnen enkele jaren alleen maar mousserende wijnen zou maken. Die prognose is niet volledig uitgekomen, maar hij had wel een punt.” De bubbels hebben zijn assortiment overgenomen: 65% van zijn productie zijn mousserende wijnen, 35% witte wijnen.

Martin volgde een gerenommeerde wijnopleiding in Frankrijk, maar geschoold in bubbels was hij niet. Toch beet hij zich vast in de materie. “De regio hier is dan ook uitstekend voor schuimwijn. Het Heuvelland ligt dichtbij de Noordzee, waardoor we hier genieten van een koel en gematigd zeeklimaat. De zomers zijn minder warm dan in het binnenland, waardoor rijpe druiven minder suikers en meer zuren bevatten. Dat is de ideale vertrekbasis voor het maken van mousserende wijnen van topkwaliteit.”
Om schuimwijnen te maken, voegen wijnmakers nog suikers toe in de fles voor een tweede gisting. Zo stijgt het alcoholgehalte makkelijk met anderhalve procent meer dan je krijgt met enkel een natuurlijke gisting. “Het potentiële alcoholgehalte van de druiven moet dan ook iets lager zitten.”
Bescheiden trots
Het resultaat is een weerspiegeling van het weer, de bodem, en de interactie met het zeeklimaat. Niet voor niets gaan de mousserende wijnen van Entre-Deux-Monts goed gepaard met Noordzee-vis.
Wijnmakers zijn zeer afhankelijk van de grillen van de natuur. “Vandaar ook ons logo: onze wijngaarden zijn gelegen tussen de Rode en de Zwarte berg, die je duidelijk ziet. Daartussen is een gouden driehoekje genesteld. Dat zijn wij, de mensen van het wijndomein. Goud omdat we trots zijn op ons werk, maar wat klein, ingetogen tussen de 2 bergen, omdat we afhankelijk zijn van de bodem, de natuur en de weersomstandigheden. We moeten bescheiden blijven. De bescheiden trots in onze koele klimaatwijnen is het DNA van Entre-Deux-Monts.”
21 jaar geleden was Martin bij de eerste wijnmakers in Vlaanderen. “Het was echt pionierswerk. Zo vond ik moeilijk materiaal zoals vaten om de wijn te laten rijpen en was er weinig knowhow in Vlaanderen waar ik terecht kon met vragen. Nu is het beter georganiseerd. Zo is er een vereniging voor Belgische wijnbouwers en één voor Oost- en West-Vlaamse wijnbouwers. Er bestaat zelfs een organisatie voor wijnbouwers in het Heuvelland. Er zijn meer mensen die wijnbouwers kunnen helpen bij de opstart.”

Daar wil Martin wel nog een kanttekening bij maken. “Iedereen start met wijnproductie met veel ambitie en enthousiasme, maar het is niet evident om te beginnen en zeker niet om door te zetten.” Hij heeft al veel collega-wijnbouwers zien stoppen, hun wijnstokken zien rooien of hun wijndomein zien verkopen. De wijnbouw is dan ook enorm kapitaalsintensief. Zoals elke landbouwer weet, is arbeid en grond duur, maar de eerste 3 à 4 jaar kan je nog geen fles wijn verkopen, legt Martin ons uit. “Daarna moet je de wijn nog kunnen verkopen. Er wordt steeds minder en minder alcohol gedronken. Consumenten kijken met een vergrootglas naar het alcoholpercentage op flessen. Ze willen steeds meer wijn met minder alcohol in.”
Alle factoren moeten dan ook juist zitten: kwaliteit, prijs, stijl van wijnen, verpakking en een mooi verhaal. “We zijn snel op de kar van het toerisme gesprongen. Het Heuvelland is een mooie streek: Vlaanderen is dichtbebouwd, maar hier heb je nog veel mooie natuur.”
Ook op het vlak van landbouwpraktijk moet een wijnbouwer mee zijn met zijn tijd. “Wij gebruiken zo weinig mogelijk pesticiden. Er is gras ingezaaid tussen de wijnstokken tegen erosie en voor meer koolstofopslag in de bodem. Ook hebben we een kilometer heggen aangeplant op ons domein.”
Daarna volgt nog de transformatie van de druiven naar de wijn. “Dat is pure chemie. Een wijnbouwer moet dus van alle markten thuis zijn. Mijn opleiding tot bio-ingenieur was daarvoor de ideale voorbereiding.” Omdat een wijnbouwer de hele keten in eigen handen houdt, is hij niet afhankelijk van een kiloprijs voor zijn product die van bovenhand wordt opgelegd. “Wij hebben de prijs van onze flessen zelf in de hand. Daartegenover staat dan wel dat je ze nog moet kunnen verkopen.”
Druk in november
Met de feestdagen komen familie en vrienden samen om het glas te delen. Het zijn dan ook drukke tijden voor de wijnmaker, al is hij over de bult van de rush heen. “De drukste periode voor ons is in november. Wij verkopen in de eerste plaats aan wijnhandelaren die een stock nodig hebben in december om aan de vraag van hun klanten te voldoen. De bestellingen die nu nog komen, zijn vooral om de stock opnieuw aan te vullen.”
Zijn eigen verkoop aan particulieren gaat vooral aan de lopende band tijdens het toeristische seizoen, tussen de maanden mei en september. Groepen komen dan genieten van het prachtige wijndomein met een glas wijn in de hand.





