De Aardappelhoeve is een familiaal bedrijf in Tielt dat gespecialiseerd is in het telen, wassen en verpakken van tafel-aardappelen. Ze hebben hun afzet voor tafelaardappelen bij Belgische retailers. De vraag en de consumptie is sinds 2000 gestegen, en dat merkten ze ook. Terwijl in 2001 nog 1.000 tot 1.200 ton aardappelen werden vermarkt jaarlijks, is dat nu 33.000 ton. Bio heeft daarin een belangrijk aandeel: 8.000 ton aardappelen worden nu jaarlijks verhandeld op de Belgische markt. Dat is 27 % van de omzet. En de markt is nog groeiende, want er is import uit verschillende landen.
Het probleem in België is te weinig goede bewaarinfrastructuur: bio-aardappelen moeten heel het jaar door aangeboden kunnen worden. Het moet een kwalitatief product zijn, en kunnen concurreren met de conventionele aardappelen. “We willen dus een koude bewaring en dat de aardappelen lang in kiemrust blijven”, klinkt het bij Bart. Ardo is vragende partij, maar de versmarkt is een ander paar mouwen: daar moet gekeken worden naar wat de behoefte is om vraag en aanbod in evenwicht te houden.
De aardappelteelt is een van de makkelijkere teelten met een rotatie van 1 op 7 voor de versmarkt. Bart pleit voor een sluitend teeltplan, met biologische gewasbeschermingsmiddelen en resistente rassen (vb Phytophtora). En die ontwikkelen is dus een uitdaging voor de industrie. “Uiteindelijk zal conventioneel nog volgen. Enkel het gebruik van kunstmest en onkruidbestrijdingsmiddelen is het verschil, wat betekent dat bio toch nog steeds meerwaarde heeft.” Maar een duidelijke tip blijft: “In de versmarkt moeten vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Het is slim om uw afzet al op voorhand te verzekeren. Er is vraag - zeker naar diepgevroren producten - want we willen de import verminderen”