Startpagina Veeteelt

Meer klanten op hoeveslagerij sinds Veviba-schandaal

In 2002 openden vleesveehouders Nicolas Braibant en zijn vrouw Nathalie in Corroy-le-Grand (Waals-Brabant) een hoeveslagerij. Ook al zijn ze slechts twee dagen per week open, toch zien ze hun klantenbestand pieken na de wanpraktijken bij Veviba.

Leestijd : 2 min

Toen de gekkekoeienziekte uitbrak in 1996, werd het vertrouwen van de consument in de vleessector ernstig beschadigd. Met het imago van vleesveehouders ten onrechte besmeurd, gingen ook zij zich vragen stellen. Sommigen overwogen te stoppen, terwijl anderen de tussenschakels in de keten wilden omzeilen om zo dichter bij de consument te komen. Onder die laatste bevinden zich ook Nicolas Braibant en zijn vrouw Nathalie.

Na meerdere jaren wikken en wegen, ging het koppel de uitdaging aan en openden ze hoeveslagerij ‘des Noyers’ in 2002. Vanaf dan worden de afgemeste runderen die geslacht worden in Ciney, niet meer vermarkt via de grootdistributie. Ze keren terug naar het vleesveebedrijf, waar ze de handen van een slager passeren. Edele stukken en andere bereidingen worden vervolgens aan de man gebracht via directe verkoop op vrijdag en zaterdag.

Het Veviba-Effect

De slagerij, waarvan het succes sinds de start enkel is gegroeid, beschikt momenteel over een klantenbestand van bijna 3.000 regelmatig terugkerende consumenten. Dat zien Nicolas en Nathalie als erkenning: “Bij de start kenden we hoogten en laagtes, maar onze klanten geven ons al 16 jaar hun vertrouwen. We zien het als een beloning voor ons werk van alledag om de dieren met respect en in alle transparantie groot te brengen.”

Sinds de onthullingen over Veviba in Bastenaken kent het koppel een toestroom van klanten die hun vertrouwen in de agro-industrie kwijtgeraakt zijn. “In sommige weekends ging onze omzet maal drie ten opzichte van vroeger en bereikte deze het niveau van rond de eindejaarsfeesten.”

Voor de consument hoeft een dergelijke omschakeling overigens geen zware gevolgen te hebben. Het verschil tussen de prijzen op een hoeveslagerij in vergelijking met een supermarkt bedraagt niet veel meer dan €1 of €2 €/kg.

De veehouder vervolgt: “Ik ben ervan overtuigd dat er een tijdperk voor en na Veviba zal zijn. Consumenten waren geschokt door het schandaal dat betrekking had op hun dagelijkse voeding. Het is daarom niet verrassend dat het aantal mensen dat voor de korte keten kiest stijgt.”

Nicolas Braibant is er zich niettemin ook van bewust dat niet alle nieuwe klanten zullen blijven komen. Er zullen er zeker zijn die snel in hun oude gewoontes zullen vevallen. Maar een deel zal blijven komen.

Nicolas concludeert: “Als er ook maar één schakel in de keten is die zijn werk niet naar behoren doet, is het de hele sector die getroffen wordt en er de gevolgen ervan ondervindt.”

Toch denkt hij dat de consument zich deze keer niet van vijand vergist. De consument begrijpt dat veehouders op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor deze fraude, maar dat ook zij slachtoffer zijn.

De toenemende populariteit bij hoeveslagers zoals hoeveslagerij ‘des Noyers’, is hier het bewijs van.

Naar: J.V.

Lees ook in Veeteelt

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken