Meer klanten op hoeveslagerij sinds Veviba-schandaal
In 2002 openden vleesveehouders Nicolas Braibant en zijn vrouw Nathalie in Corroy-le-Grand (Waals-Brabant) een hoeveslagerij. Ook al zijn ze slechts twee dagen per week open, toch zien ze hun klantenbestand pieken na de wanpraktijken bij Veviba.

Het Veviba-Effect
De slagerij, waarvan het succes sinds de start enkel is gegroeid, beschikt momenteel over een klantenbestand van bijna 3.000 regelmatig terugkerende consumenten. Dat zien Nicolas en Nathalie als erkenning: “Bij de start kenden we hoogten en laagtes, maar onze klanten geven ons al 16 jaar hun vertrouwen. We zien het als een beloning voor ons werk van alledag om de dieren met respect en in alle transparantie groot te brengen.”
Sinds de onthullingen over Veviba in Bastenaken kent het koppel een toestroom van klanten die hun vertrouwen in de agro-industrie kwijtgeraakt zijn. “In sommige weekends ging onze omzet maal drie ten opzichte van vroeger en bereikte deze het niveau van rond de eindejaarsfeesten.”
Voor de consument hoeft een dergelijke omschakeling overigens geen zware gevolgen te hebben. Het verschil tussen de prijzen op een hoeveslagerij in vergelijking met een supermarkt bedraagt niet veel meer dan €1 of €2 €/kg.
De veehouder vervolgt: “Ik ben ervan overtuigd dat er een tijdperk voor en na Veviba zal zijn. Consumenten waren geschokt door het schandaal dat betrekking had op hun dagelijkse voeding. Het is daarom niet verrassend dat het aantal mensen dat voor de korte keten kiest stijgt.”
Nicolas concludeert: “Als er ook maar één schakel in de keten is die zijn werk niet naar behoren doet, is het de hele sector die getroffen wordt en er de gevolgen ervan ondervindt.”
Toch denkt hij dat de consument zich deze keer niet van vijand vergist. De consument begrijpt dat veehouders op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor deze fraude, maar dat ook zij slachtoffer zijn.
De toenemende populariteit bij hoeveslagers zoals hoeveslagerij ‘des Noyers’, is hier het bewijs van.