Startpagina Actueel

Colruyt ziet ruimte voor groei bio

Colruyt Groep denkt dat de Belgische biologische landbouwsector nog ferm kan groeien. Om meer grip op de keten te krijgen, wil het bedrijf vaker direct zaken doen met boeren en tuinders - dus zonder tussenkomst van de handel. Landbouwbedrijf De Lochting profiteert van het partnerschap met het supermarktbedrijf, al ziet de directeur ook risico’s.

Leestijd : 4 min

De Belgische afzet van biologische producten groeit gestaag en is de niche ontstegen. Tegelijk blijft de afzet nog achter bij bijvoorbeeld Duitsland. Die achterstand kan volgens Rony Neufkens, die bij Colruyt Groep hoofd inkoop groenten is, ingelopen worden want de consumentengroepen van de beide landen lijken op elkaar: ze zijn relatief rijk en steeds meer op duurzaamheidsaspecten en herkomst van voedingsproducten gericht.

De Colruyt Group zelf zet volgens Neufkens versterkt in op lokale biolandbouw om zo het aandeel van Belgische biologische producten in het schap te vergroten. Dat is noodzakelijk om de stijgende vraag naar bio-producten in de supermarktketens van Colruyt Group op te vangen met kwalitatief en lokaal bio-aanbod.

De extra vraag is overal zichtbaar: van de reguliere op de laagste prijs gerichte supermarkten, tot debuurtwinkels binnen de groep en natuurlijk de biologische speciaalzaken van Bio-Planet. Het doelpubliek verschilt, aldus Neufkens, waardoor wat de afzet betreft geen sprake is van kannibaliseren. Bio-Planet werd in 2001 opgericht en kan volgens Neufkens groeien van 28 zaken nu naar uiteindelijk 50. De keten telt nu 6.000 biologische referenties.

Om een goed en groter lokaal aanbod op te bouwen, wil Colruyt Groep meer werken met langdurige afspraken. Ook wil Colruyt Groep in sommige gevallen telers helpen in de financieel zware omschakelingsperiode van gangbaar naar bio.

Maatschappelijke rol

Colruyt Groep deed dit voor De Lochting, dat als professioneel biologisch landbouwbedrijf werkt binnen wat het de ‘sociale economie’ noemt. Het bedrijf kreeg van Colruyt Groep tijdens de omschakeling een premie op de gangbare prijs. Dat gold onder meer voor koolrabi, bladpeterselie, rode biet, kastanjepompoen en winterpostelein. De producten kwamen met het bijvoegsel ‘in omschakeling’ in het schap.

Zo’n 120 van de 150 werknemers van de onderneming hebben sociale kenmerken die ze moeilijk plaatsbaar maken in het reguliere bedrijfsleven. Werknemers worden ingezet en ontwikkeld op wat ze wel kunnen, in plaats van afgewezen om wat ze niet kunnen. Het van 1992 stammende bedrijf is inmiddels 55 hectare groot en realiseerde vorig jaar een omzet van €4 miljoen. Het bedrijf groeide de laatste jaren met 20 hectare (16 hectare buitenteelt, 4 hectare serreteelt) en verdubbelde haar omzet.

Volgens directeur Dirk Lammertyn van De Lochting was de groei niet mogelijk geweest zonder een samenwerking aan te gaan met Colruyt Groep. “Niet alleen hebben ze ons financieel een geste geboden om zoveel extra hectares om te schakelen, ze helpen ons ook met een effectieve invulling van het teeltplan. In de winter wordt door intensief overleg bepaald welke teelten we kiezen, en voor welke volumes we gaan.”

Colruyt Groep verkrijgt zo leveringszekerheid, maar vindt volgens Neufkens ook nadrukkelijk dat ze als grote onderneming in de sector haar maatschappelijke rol moet oppakken. “De waarden van De Lochting zijn ook onze waarden.” De Lochting wordt door de samenwerking geholpen maar krijgt uiteindelijk wel een marktconforme vergoeding. “Dat is voor de lange termijn ook belangrijk. Beiden moeten een boterham kunnen verdienen.”

Vertrouwen

Colruyt Groep is met afstand de grootste afnemer van De Lochting. Dat is een risico, erkent Lammertyn. “Op dit moment is Colruyt Groep goed voor 45% van onze afzet. De rest wordt verkocht aan de groothandel. Daarmee is onze risicospreiding wat betreft het aantal afnemers beperkt. Het is de prijs die je betaalt voor een partnership, maar die is niet voor niets gebouwd op goede afspraken die gunstig zijn voor beiden, en op vertrouwen.” Het vertrouwen kwam niet over één nacht ijs. “We werken al 15 jaar samen.”

Neufkens hamert erop dat de samenwerking geen PR of liefdadigheid betreft. “Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel biogroenten uit eigen land met 20%,” aldus Neufkens. De regeling met De Lochting was evenwel eenmalig in de zin dat ze niet automatisch voor alle leveranciers geldt; het is ad hoc, geen beleid. “Maar we nodigen bedrijven uit met ons te komen praten en ik zie dit als een model dat werkt.”

In de periode van mei 2017 tot en met april 2018 groeide de verkoop van bio-producten in de winkelformules van Colruyt Group met circa 8%. Hiermee stijgt Colruyt Group aanzienlijk sneller dan de markt die een stijging met 6% optekende. Deze groei werd voor het grootste deel gerealiseerd bij Bio-Planet en Colruyt, aldus Neufkens. Samen zijn de twee goed voor 90% van de totale biologische afzet van de Colruyt Groep.

Maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. Deze sterke resultaten wil Colruyt Group bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale bio-landbouw, en door de uitbouw van haar biologische huismerk Boni Selection Bio. Het afgelopen jaar steeg het assortiment van het huismerk met 15% tot 280 biologische en ecologische referenties.

JCB

Lees ook in Actueel

Zuivelverwerkers vragen langetermijnbeleid

Melkvee De zuivelverwerkende industrie in België heeft vorig jaar minder omzet gedraaid en de tewerkstelling zien afnemen. De sector vraagt naar aanleiding van zijn jaarvergadering een langetermijnbeleid aan de politiek.
Meer artikelen bekijken