Startpagina Edito

De boer moet ook VLAMmen

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, bestaat 25 jaar. Dat is nog jong, maar in de marketing is dat ongetwijfeld een eeuwigheid. Nochtans is de essentie wellicht niet veranderd. Al in de jaren ‘30 van de vorige eeuw bestond er een eerste ‘Afzetvereniging’ die de afzet van de eigen land- en tuinbouwproducten bevorderde (p. 4). Ook toen al ging het over het imago.

VLAM werd tot 1983 volledig gefinancierd door de overheid. Nadien gebeurde de promotie vooral met middelen uit de sector zelf. De kritiek - niet zelden vanuit veganistische hoek - op het bestaan van VLAM is onterecht. Het is de sector haar goed recht om de kwaliteit, traceerbaarheid en efficiënte productie van de fier geteelde en gekweekte producten in een streng milieukader in de verf te zetten. Mocht de sector dit nalaten, dan is ze al helemaal verplicht om enkel op prijs te concurreren. Het is een strijd die niet te winnen valt, en milieu noch dierenwelzijn ten goede komt....

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Amerikaanse heffingen: stress-test of hype?

Edito Een TikTok-hype zorgt voor een wereldwijd tekort aan pistachenoten. Influencers deelden massaal video’s van de Dubai-reep met chocolade, gemalen pistachenoten en verkruimeld gebak. Die video’s zijn zo populair dat verbouwers van pistachenoten de vraag niet kunnen volgen.
Meer artikelen bekijken