Startpagina Economie

Champagne verliest in 2018 terrein in kernmarkten Frankrijk en Verenigd Koninkrijk

De globale omzet van champagne bereikte in 2018 een nieuw record met nagenoeg €4,9 miljard. Het jaar kenmerkt zich wel door een gedaalde verkoop in Frankrijk en Groot-Brittannië, de twee belangrijkste markten. De verzendingen van champagneflessen naar België kenden vorig jaar een zeer lichte groei (+0,2%) tot in totaal 9.092.105. De waarde steeg met 1,9% tot 144.933.821 euro. Dat maakte het Champagnebureau Benelux zondag bekend.

Leestijd : 2 min

Het globale omzetcijfer van €4,9 miljard euro betekent een stijging met 0,3% ten opzichte van 2017, terwijl de volumes daalden met 1,8% tot 301,9 miljoen flessen, aldus het champagnecomité.

Frankrijk en Groot-Brittannië, goed voor 60% van de totale verkoop, vormen de voornaamste verkaring voor de daling. De volumes daar daalden er met 4% en de omzet liep er met 2% terug.

Die toestand verontrust Maxime Toubart, covoorzittter van het champagnecomité en voorzitter van het algemeen syndicaat van wijntelers (SGV). “Het volume is er niet”. Hij wijst er op dat de onafhankelijke telers net meer gericht zijn op de Franse en de Europese markten. “40 miljoen euro minder alleen in Frankrijk in 2018, en 6 miljoen euro minder voor het Verenigd Koninkrijk”, benadrukt ook covoorzitter Jean-Marie Barillère.

Het is buiten de Europese Unie dat de vraag naar champagne in de lift zit. De dynamische markten zijn de Verenigde Staten (23,7 miljoen flessen, +2,7%), Japan (13,6 miljoen flessen, +5,5%) en de Chinese markten (China, Hongkong, Taiwan: 4,7 miljoen flessen, +9,1%). Ook in Canada (+4,8%), Mexico (+4,3%) en Zuid-Afrika (+38,4%) was er groei tegenover 2017. Australië kende een lichte daling (-1,8%) na een toename van 134% de voorbije 10 jaren.

Globaal bleef de export in een opwaartse curve: +0,6% in volume en +1,8% in omzet.

BELGA

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken