Startpagina Groenten

Belg at evenveel verse groenten en fruit, maar betaalde meer

De gemiddelde Belg kocht in 2016, net als in 2015, 39,1 kg verse groenten. Het thuisverbruik van fruit daalde licht naar 46,6 kg per capita. Door de hogere gemiddelde prijs steeg de besteding voor beide productgroepen wel. Dat leerde het Vlaams Agentschap voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde.

Leestijd : 3 min

Binnen de groenterayon zijn tomaten de koploper, met kerstomaten als stijgend segment, gevolgd door wortelen en ajuinen. Bij fruit zijn appelen de meest gekochte soort, gevolgd door bananen en sinaasappelen. Jonagold blijft de belangrijkste appelsoort, maar verliest wel jaarlijks aandeel.

Stabiel thuisverbruik voor groenten

Het thuisverbruik van verse groenten blijft al een aantal jaren op nagenoeg hetzelfde peil, namelijk 39 à 40 kg per Belg. In 2016 kwamen we uit op 39,1 kg per capita, exact evenveel als in 2015. Door een stijging van de gemiddelde prijs van 2,36 euro per kg in 2015 naar 2,44 euro in 2016 noteren we wel een stijging in de besteding met 3,4% tot 95,40 euro per capita. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Ze doen dit gemiddeld 58 keer per jaar. Vlamingen en gezinnen uit de hogere sociale groep kopen in verhouding meer verse groenten dan Walen en gezinnen uit de middelste en lagere sociale groep.

Binnen het verse groentesegment stijgen de voorverpakte verwerkte groenten verder door van 3,3 kg per capita in 2015 naar 3,6 kg in 2016. Hiermee namen ze in 2016 een aandeel van 9% in volume en 16% in bestedingen in.

Licht dalend thuisverbruik van fruit

Het thuisverbruik van fruit daalde van 47,0 kg per capita in 2015 tot 46,6 kg per capita in 2016. Dit stemt overeen met een daling van 0,9%. Na een stabilisatie in 2015 zet fruit dus zijn dalende trend van de afgelopen jaren verder. Net als bij groenten, stijgt door een hogere gemiddelde prijs de fruitbesteding wel van 111,8 euro per capita in 2015 naar 116,7 euro in 2016 (+4,4%). Een gemiddeld Belgisch gezin koopt 51 keer per jaar fruit. Vlaamse huishoudens zijn grotere fruitkopers dan Waalse en oudere huishoudens grotere dan jongere.

Tomaat blijft de meest gekochte groentesoort

De tomaat blijft de koploper binnen het groenteassortiment met een thuisverbruik van 6,0 kg per capita, gevolgd door wortelen met 5,8 kg per capita en ajuin met 4,4 kg per capita. Binnen het tomatensegment winnen vooral de kerstomaten aandeel ten koste van de gewone tomaten. In waarde zijn kerstomaten ondertussen zelfs het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon. De belangrijkste stijgers in 2016 waren diverse slasoorten (andere dan kropsla; met rucola op kop), courgettes, spinazie en aubergines. Bij de dalers noteren we o.a. kropsla en bloemkool.

De Vlaming neigt in verhouding eerder naar paprika, prei, champignons, broccoli, bloemkool, spruitjes en spinazie, terwijl de Waal in verhouding eerder kiest voor ajuin, witloof, courgette, sla, sjalot, andijvie en aubergine. De Brusselaar springt er bovenuit voor tomaten, komkommer en princessenboontjes. Groentesoorten die eerder in de smaak vallen bij jongere gezinnen zijn tomaten, wortelen, paprika, courgette, champignons, komkommer, aubergine en diverse slasoorten. Oudere gezinnen kiezen daarentegen in verhouding eerder voor witloof, prei, koolsoorten, kropsla, selder, sjalot en asperges.

Appel blijft koploper binnen fruit, maar verliest aandeel

De appel bleef in 2016 de fruitsoort met het hoogste thuisverbruik (8,4 kg per capita), gevolgd door bananen met 7,5 kg per capita en sinaasappelen met 7,3 kg. Het thuisverbruik van appelen kent wel een jaarlijkse daling waardoor ze hun volumeaandeel binnen de fruitkorf zien dalen van 21% in 2008 naar 18% in 2016. Ook sinaasappelen, peren en pompelmoezen verliezen aandeel. Enkele stijgers zijn meloenen en enkele kleinere fruitsoorten zoals frambozen, blauwe bosbessen en vijgen. Jonge huishoudens kiezen eerder voor appelen, bananen en meloenen. Oudere huishoudens neigen eerder naar sinaasappelen, peren, perziken, nectarines, …

Binnen de appelrayon is Jonagold de koploper met een volumeaandeel van 42%. Het thuisverbruik van Jonagold kent wel een jaarlijkse daling. In 2008 kocht de gemiddelde Belg nog 5,4 kg Jonagold, terwijl dit in 2016 nog 3,6 kg per capita was. Pink Lady is de afgelopen 8 jaar de belangrijkste groeier en is de 2de belangrijkste appelsoort geworden, met een thuisverbruik van 0,9 kg per capita. In 2016 kende Pink Lady wel een lichte terugval. Dé stijger in 2016 was Braeburn (van 0,2 naar 0,4 kg per capita).

Lees ook in Groenten

Vergelijking tussen zaai-, winter- en plantuien

Groenten De uienteelt groeit aan belang in België. Tijdens de studienamiddag ‘Uien telen in een veranderend klimaat’ van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij (ALZ) en Proefcentrum Groenteteelt (PCG) deden verschillende presentaties het verschil tussen zaai-, winter- en plantuien uit de doeken, zodat landbouwers een geïnformeerde keuze kunnen maken, met de steeds extremere weersomstandigheden in het achterhoofd.
Meer artikelen bekijken