Startpagina Edito

Edito: Fan van onze landbouw mag

Leestijd : 2 min

Kent u ‘Fans of Flanders’ al? Mogelijk niet, maar dat is geen schande. ‘Fans of Flanders’ is het allereerste Engelstalige VRT tv-programma ooit. “De bedoeling is om de internationale gemeenschap in Vlaanderen en Brussel een overzicht te geven van het beste wat Vlaanderen te bieden heeft”, aldus de VRT.

Vorige week gooide het programma een eerder ludiek filmpje over de Vlaamse varkensproductie online en op tv. ‘Pig farming in Flanders: how much do you know?’ Wie dacht dat er een mooi beeld van onze varkenshouderij zou getoond worden, is eraan voor de moeite. Er wordt vooral duidelijk gemaakt hoe jong afgemeste varkens sterven, en hoe weinig ruimte een varken krijgt. Afsluitend krijgt de internationale kijker mee dat varkenshouders net zoals hun varkens een moeilijk bestaan kennen en dat ze hun varkens buiten willen, maar dat ze dit niet kunnen door de vele schulden.

Ludiek? Nauwelijks nog. Voor een deel de waarheid? Mogelijk. Maar of dat nu de boodschap is die de openbare omroep de internationale fans van Vlaanderen moet meegeven...

Wie wel een fan is van de Vlaamse en bij uitbreiding Belgische voedselcultuur is prof. humane voeding Christophe Matthys (KU Leuven). Hij hield in de campuskrant een pleidooi voor een ‘Belgisch dieet.’ Een dieet met minder (bewerkt) vlees weliswaar, maar wel met prebiotica uit prei, witloof en uien of probiotica uit platte kaas. Het zijn ‘superfoods’ van bij ons; geen verre import uit exotische landen nodig.

We mogen dus best wat trotser zijn op wat de Belgische keuken en haar boeren te bieden hebben, en er is niets mis mee om dat ook uit te dragen. Minister van Landbouw Willy Borsus ziet een opening voor de export van Belgisch rundvlees naar China (p. 4). Nog los van het realistische potentieel en - zo u wil - zelfs de wenselijkheid van de export naar China, getuigt dit eveneens van fierheid op de intensieve landbouw van bij ons. ‘Fans of Flanders' kan op dat vlak nog wat leren van ‘Borsus from Belgium.’ IDC

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken