Startpagina Bedrijfsnieuws

SDF vernieuwt zijn vestiging in Treviglio

De eerste fase van de vernieuwingswerkzaamheden van de productielijnen in de vestiging van SDF in Treviglio, die in 2016 werd gestart, is afgesloten. In totaal zal het project drie jaar in beslag nemen.

Leestijd : 3 min

De nieuwe montagelijn en spuitinstallatie is onlangs in gebruik genomen, en maakt onderdeel uit van een project dat over de periode van drie jaar een totale facelift van de montagelijnen voor tractoren, het construeren van een nieuwe productielijn voor voorassen en de implementatie van het nieuwe MCM-werkcentrum omvat.

Dankzij de belangrijke geplande maatregelen tot 2018, voorziet SDF zichzelf van een volledig vernieuwde vestiging die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, extreem flexibel is en in staat is de autonome productiviteit van de onderneming in verhouding tot sleutelcomponenten te waarborgen, hetgeen een essentieel aspect van de strategie van SDF vormt.

Automated Guided Vehicles

Vanuit een technologisch en industrieel gezichtspunt gezien, werd de nieuwe montagelijn gerealiseerd door het implementeren van oplossingen die volkomen anders waren dan die, die in het verleden werden gebruikt. Bovenal is men van het model van de lopende band afgestapt en overgegaan op een AGV-, Automated Guided Vehicles-lijn, die bestaat uit afzonderlijke transportwagens, waarop de tractoren worden geassembleerd.

De wagens verplaatsen zich langs de montagelijn en krijgen hun voeding van een magnetisch veld dat wordt gegenereerd door twee in de vloer verwerkte kabels. Het magnetische veld wordt eveneens gebruikt door de individuele AGV's om zich langs het traject van de montagelijn te verplaatsen.

Deze oplossing biedt een aanzienlijk aantal voordelen. Eerst en vooral gaat het hierbij om een hogere betrouwbaarheid van het algehele systeem, daar een eventuele storing op een individueel element ervan niet leidt tot een blokkering van de gehele montagelijn. Het systeem maakt het bovendien mogelijk, bochten en vertakkingen in het ontwerp van de lijn aan te brengen, waardoor parallelle stations kunnen worden gecreëerd, hetgeen het ontstaan van ‘bottlenecks’ zoals die in traditionele systemen te vinden zijn, drastisch worden gereduceerd.

Deze flexibiliteit blijkt ook uit de mogelijkheid tot het op relatief eenvoudige en kostenefficiënte wijze uitvoeren van aanpassingen aan de lay-out en realiseren van toekomstige uitbreidingen. De individuele AGV-modulen maken het ook mogelijk, assemblages uit te voeren terwijl een component zich in stilstand op een station bevindt, waardoor de operator zijn taken met grote precisie kan uitvoeren. Dankzij de geïmplementeerde oplossing is er ten slotte sprake van een belangrijke verbetering van de ergonomie van de stations, hetgeen bijdraagt aan de algehele veiligheid voor het personeel.

Innovatie voor montage

Voor wat betreft de nieuwe lijn, dient te worden benadrukt, dat er innovatieve werktuigen zijn geïntroduceerd voor het uitvoeren van de verschillende montagewerkzaamheden. Met name zijn aan het begin van de lijn twee nieuwe stations voor het samenvoegen van transmissie, motor en vooras toegevoegd. De transmissie wordt op een hydraulische hefinrichting geplaatst, die een hoogte van meer dan 2 meter kan bereiken, waardoor de werkzaamheden onder deze inrichting worden vergemakkelijkt. Met behulp van een hef met een hefvermogen van 950 kilo, wordt de motor omhoog gebracht en eerst aan de transmissie en vervolgens aan de vooras gekoppeld, waardoor het hoofdgedeelte van de tractor (de powertrain) ontstaat.

Nieuwe spuitinstallatie

Bij de eerste fase van de werkzaamheden werd ook de nieuwe spuitinstallatie betrokken. Deze werd volledig vernieuwd en buiten de productielijnen geplaatst, een oplossing die een uitbreiding van de montagelijn en een toename van het aantal werkstations voor individuele lijnen mogelijk maakte. De nieuwe installatie voorziet vooral in het reinigen van afzonderlijke onderdelen in vijf verschillende stadia voor een optimale voorbereiden van de te behandelen oppervlakken. De cyclus wordt vervolgens voortgezet met het gerobotiseerde drogen van het onderdeel en het aanbrengen van de grond- en toplak, beide bestaand uit twee componenten, met behulp van een robot van de nieuwste generatie. De lak wordt vervolgens in een oven gebakken bij een temperatuur van 80 graden Celsius. Het algehele resultaat van de nieuwe installatie bestaat uit een aanzienlijke kwaliteitsverhoging, met een verdubbeling van de weerstand tegen corrosie van het hoofdgedeelte van de tractor.

Aan het eind van het project in september 2018 zullen in de SDF-vestiging in Treviglio twee identieke montagelijnen operationeel zijn, waarvoor een enkele spuitinstallatie gebruikt zal worden, die over een productiecapaciteit van 100 tractoren per ploeg zullen beschikken.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken