Startpagina Maïslogistiek

Rumoer rond vrachtwagengebruik

Tijdens de gesprekken die we gevoerd hebben in de voorbereiding van dit dossier over de logistiek bij de snijmaïsoogst, kwamen we meermaals op het onderwerp van vrachtwagengebruik uit. Dit thema blijkt de gemoederen toch enigszins te beroeren.

Leestijd : 2 min

Verkopers van vrachtwagens roemen hun voertuig omwille van het comfort, wendbaarheid, kostprijs en brandstofverbruik. Verkopers van tractoren en landbouwaanhangwagens bekritiseren de vrachtwagen, lachen met zijn ‘kleine’ banden, beperkte trekkracht op nat land en wijzen op een omslachtige wetgeving om het voertuig te gebruiken.

De loonwerkers die we spraken, uitten zich heel wat gematigder en zijn zowel tractor als vrachtwagen genegen. Zij moeten immers een rendabele bedrijfsvoering voorop stellen. In de praktijkgetuigenissen die we verzamelden trad de vrachtwagen trouwens enkele malen op. Teken dat dit voertuigtype in onze landbouw aanwezig is.

Vrachtwagens op traag vervoer (40 km/u) inschrijven zoals destijds gedaan kon worden en waarbij ze op papier gelijk stonden met een tractor, lukt vandaag niet meer. Het voordeel van geen jaarlijkse keuring, geen vrachtwagenrijbewijs, het gebruik van rode diesel, verminderde wegenbelasting en vrijstelling van tachograaf lukt dus vandaag niet meer.

Mits wat aanpassingen kunnen vrachtwagens zich een heel eind uit de slag trekken in de landbouw. Het kader voor hun gebruik verschilt wel wettelijk dan bij dit van tractoren.
Mits wat aanpassingen kunnen vrachtwagens zich een heel eind uit de slag trekken in de landbouw. Het kader voor hun gebruik verschilt wel wettelijk dan bij dit van tractoren. - Foto: TD

Vrijstelling van tachograaf

Wat betreft de tachograaf willen we toch wijzen op een vrijstelling die mogelijk is en waarvan de landbouwsector amper op de hoogte is. Toen we ons een weg baanden door de tachograafwetgeving kwamen we op artikel 40 van het Koninklijk besluit van 17 oktober 2016 uit. Hierin staat dat “voertuigen voor goederenvervoer van of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf’ zijn vrijgesteld van tachograafgebruik”.

Hieruit verstaan wij dat landbouwers en loonwerkers met vrachtwagens kunnen rijden voor het vervoer van maïs, zonder het gebruik van de tachograaf. Gebruik van witte diesel, kilometerheffing, jaarlijkse keuring, ... blijft natuurlijk gelden voor de vrachtwagen.

Tim Decoster

Lees ook in Maïslogistiek

Afvoercapaciteit bepaalt rendement hakselaar

Mechanisatie De logistiek die komt kijken bij het hakselen van maïs is de laatste jaren stevig in beweging. Zo concluderen we toch na gesprekken met loonwerkers, landbouwers en machineleveranciers. Meerdere redenen liggen aan de basis van de vernieuwing binnen dit domein van de landbouwmechanisatie. Heel duidelijk is dat het rendement van de hakselaar bepaald wordt door de afvoercapaciteit.
Meer artikelen bekijken