Hooglossers en vrachtwagens voor maïstransport

Mechanisatie

Het duurde jaren vooraleer de Quirynengroep uit Merksplas over het huidige machinepark voor de oogst van hakselmaïs beschikte. Ze zetten momenteel in op een eigen hakselaar, twee 3-assige hooglossers, 5 vrachtwagen-trekker opleggercombinaties, één achtwielaangedreven multifunctionele landbouwvrachtwagen en nog enkele landbouwkippers. We gingen mee.

De ‘bunker’ werd volledig zelf gebouwd door loonbedrijf De Bruyne op basis van een  jarenlange ervaring.

Zelfgebouwde bunkerhakselaar biedt ook op het logistieke vlak talrijke voordelen

Mechanisatie

Bij loonbedrijf De Bruyne uit het Oost-Vlaamse Assenede hebben ze een rijke geschiedenis met het gebruik van bunkerhakselaars. Vroeg in het voorjaar van 2018 sloeg het noodlot toe en brandde er eentje af in het veld. Zulke machines zijn niet meer af fabriek te koop, dus bouwde de loonwerker er zelf één naar wens en eigen ervaring. Een bunkerhakselaar biedt immers ook op het logistieke vlak voordelen.

Marc De Bruyne hakselt al zijn hele loonwerkerscarrière met bunkerhakselaars. Hij ziet veel voordelen in dit type machine.

Vernieuwde afvoervloot om efficiënt en toekomstgericht te werken

Mechanisatie

Loonbedrijf Millon uit het Vlaams-Brabantse Herent, nabij Leuven, paste op 2 seizoenen tijd, zijn vloot silagewagens om maïs af te voeren aan. Er werd gekozen voor grotere wagens om in te spelen op de hoge capaciteit van de hakselaar, maar ook om de logistiek zo efficiënt mogelijk te maken. Het pronkstuk is de zelfgebouwde silagewagen met 3 assen.

Het wagenpark van de loonwerkers is de laatste jaren sterk veranderd, met een sterke trend richting 3-assers.

Afvoercapaciteit bepaalt rendement hakselaar

Mechanisatie

De logistiek die komt kijken bij het hakselen van maïs is de laatste jaren stevig in beweging. Zo concluderen we toch na gesprekken met loonwerkers, landbouwers en machineleveranciers. Meerdere redenen liggen aan de basis van de vernieuwing binnen dit domein van de landbouwmechanisatie. Heel duidelijk is dat het rendement van de hakselaar bepaald wordt door de afvoercapaciteit.

Rond het gebruik van vrachtwagens in de landbouw zijn de meningen verdeeld. De visie lijkt ons vooral afhankelijk van de belangen die gediend worden.

Rumoer rond vrachtwagengebruik

Maïslogistiek

Tijdens de gesprekken die we gevoerd hebben in de voorbereiding van dit dossier over de logistiek bij de snijmaïsoogst, kwamen we meermaals op het onderwerp van vrachtwagengebruik uit. Dit thema blijkt de gemoederen toch enigszins te beroeren.