Startpagina Mechanisatie

Vernieuwde afvoervloot om efficiënt en toekomstgericht te werken

Loonbedrijf Millon uit het Vlaams-Brabantse Herent, nabij Leuven, paste op 2 seizoenen tijd, zijn vloot silagewagens om maïs af te voeren aan. Er werd gekozen voor grotere wagens om in te spelen op de hoge capaciteit van de hakselaar, maar ook om de logistiek zo efficiënt mogelijk te maken. Het pronkstuk is de zelfgebouwde silagewagen met 3 assen.

Leestijd : 8 min

Tot zo’n 3 maïsseizoenen terug bestond de afvoervloot voor maïs uit 3 tandem silagewagens. Twee ervan begonnen met hun beperkt laadvolume wat aan de kleine kant te zijn. Enkel de grootste wagen, een Record van zo’n 42 m3 paste mooi in het plaatje. Voornoemde wagens rijden al jaren bij het loonbedrijf, eigenlijk zelfs van toen er zo’n 10 jaar terug nog met een 6-rijïge bek werd gehakseld. Enkele seizoenen werd nog met een achtrijer gewerkt, maar ondertussen zijn er al heel wat seizoenen gedaan met een 10-rijïg bek aan een Krone BigX 650 hakselaar.

Wim Millon en Philip Stroeykens (beter gekend als de witte) de drijvende kracht en geestelijke vader van de zelfbouw silagewagen.
Wim Millon en Philip Stroeykens (beter gekend als de witte) de drijvende kracht en geestelijke vader van de zelfbouw silagewagen. - Foto: TD

“De ‘kleinere’ karren hadden wat hun consequenties in de logistiek die bij de hakselmaïsoogst komt kijken”, legt Wim Millon, de drijvende kracht achter het loon- en mechanisatiebedrijf, uit. “Reden we kort bij de boerderij, dan waren 2 karren net te weinig. Rijden we verder weg, dan hadden we 4 wagens en 4 chauffeurs nodig. Die grote silagewagen van Record die we hadden, voldeed perfect qua grootte en zo hadden we er graag eentje bij. Een nieuwe kopen gaat gepaard met een heel stevige aanschafprijs en tweedehands is het moeilijk materiaal om te vinden”.

De vernieuwing van de hakselvloot werd ingezet met de aankoop van  een prachtige  tweedehands  silagewagen.
De vernieuwing van de hakselvloot werd ingezet met de aankoop van een prachtige tweedehands silagewagen. - Foto: TD

3-asser

De zoektocht van Wim naar een grotere silagewagen bracht hem enkele jaren geleden al uit bij een gebruikte 3-asser stalmeststrooier van Record. De koop werd gesloten en de wagen naar huis gehaald. Eerst werd gedacht om met wat herstel- en aanpassingswerk de laadbak geschikt te maken voor hakselmaïs. Maar de wagen bleek toch behoorlijk gebruikt te zijn en de mestbak in te slechte staat. Een grondige revisie van het onderstel en een zoektocht naar een andere silagebak drong zich op.

Ondertussen werd net voor het maïsseizoen van 2017 uitgekomen bij een in heel mooie staat verkerende tandem Record silagewagen met een inhoud van 38 m3. Deze werd aangeschaft en voldoet prima. De vorige eigenaar heeft er goed zorg voor gedragen en de wagen zat nog stevig in de originele verf. Echter gaat het om een donkergroen-gele kleurstelling, de verkeerde kleuren voor de mannen van Millon die Deutz-Fahr dealer zijn.

Zelf bouwen

Het 3-assig chassis, ook met aangedreven wielassen net zoals de andere silagewagens waarvan sprake is in dit artikel, stond nog steeds op het loonbedrijf én miste nog een silagebak. Wim Millon bekeek samen met meestergast Philip Stroeykens (beter gekend als ‘de witte’) enkele andere mogelijkheden waaronder kant-en-klare silagebakken die aangekocht konden worden. Philip is reeds 30 jaar in dienst en nauw betrokken bij het loonwerk. Buiten de seizoenen kan je hem in de werkplaats vinden of op dépannage voor de klanten. Bij dit duo zit dus duidelijk loonwerkerservaring én ervaring met constructiewerken. In de werkplaats van Millon worden niet alleen onderhoud en herstellingen uitgevoerd, maar ook aanpassingen en de bouw van specifieke machines. In het verleden werden al stalmeststooiers gebouwd.

Met de bestaande oplossingen op de markt, bleek het altijd wel iets te zijn voor Wim en ‘de witte’. Vooral niet sterk en efficiënt genoeg gebouwd naar hun inzicht. “Weet je wat, dan doen we het zelf”, was de conclusie van de heren. De bedrijfsfilosofie is immers: “als er één firma het kan oplossen dan is het Millon wel”. Dus een silagebak bouwen zal ons ook wel lukken.

De zelfgebouwde silagebak op gereviseerd Record-onderstel in de bijpassende Deutz-Fahr- kleuren is het resultaat van een stevig stukje huisvlijt ten huize Millon.
De zelfgebouwde silagebak op gereviseerd Record-onderstel in de bijpassende Deutz-Fahr- kleuren is het resultaat van een stevig stukje huisvlijt ten huize Millon. - Foto: TD

Revisie onderstel

Allereerst werd het bestaande onderstel van Record gereviseerd, en dit gebeurde grondig. Alle smeer- en draaipunten werden onder handen genomen, net als alle dichtingen, en ophangingen en lagers werden vervangen. Ook de tandwielkasten en de aangedreven assen werden open gedaan en nagekeken. De remmen werden vernieuwd én 6 nieuwe banden werden aangekocht (Alliance 650/55R26,5).

Het aanwezige stuursysteem dat dateerde van eind jaren 90 werd verwijderd en ‘de witte’ ontwierp een nieuwe gedwongen hydraulische besturing. Bij de bouw ontwierp hij tevens de mogelijkheid om de mate van sturing aan te passen. “Je weet immers tijdens de constructie niet waar je finaal uitkomt als alles af is, je moet dus een regelmogelijkheid inbouwen”, geeft hij ons aan. De eerste stuuras, stuurt ook minder fel, dan de tweede.

Op 1 wielas heeft ‘de witte’ ook een afstempeling gemaakt. Dit moet ervoor zorgen dat wanneer de wagen scheef gaat hangen op een helling of bij het oprijden van een veldweg, silo, … de laadbak horizontaler geplaatst kan worden dan het onderstel voor een verhoogde veiligheid en om omkiepen te vermijden.

De zelfgebouwde silagewagen van Millon wordt ook wel eens het zevende kindje van ‘de witte’ genoemd. Hij is immers zelf vader van 6 kinderen en besteedde veel tijd na zijn uren en ’s nachts aan de bouw van de silagewagen.

Opmerkelijk zijn  de laatste 2  assen die  gestuurd zijn.
Opmerkelijk zijn de laatste 2 assen die gestuurd zijn. - Foto: TD

Opmerkelijk is dat bij deze wagen de 2 achterste assen sturen en niet zoals nu gebruikelijk de voorste- en achterste as van een 3-asser. Dit moet gezien worden in de tijdsgeest van toen het onderstel gebouwd is, ruim twintig jaar terug.

Maximale laadruimte

Wat de silagebak zelf betrof, stond één ding duidelijk voorop voor Wim en ‘de witte’, deze moest zo groot mogelijk zijn binnen de mogelijkheden die ze hadden. Cruciaal in deze filosofie is om de laadvloer zo laag mogelijk te leggen, zodat er al laadruimte in de diepte gewonnen kan worden

De ervaring die Millon heeft bij de opbouw van laadkranen op vrachtwagens komt hier mooi van pas. Om deze constructies te doen maken ze gebruik van een speciale staalsoort, die sterker is dan de traditionele profielen. De dwarsliggers zijn zo profielen van 12 cm breed op slechts 8 cm hoogte. Dit maakt dat de laadvloer zo’n 160 cm boven de grond staat. Bij andere constructies is dit vandaag de dag snel 20 à 25 cm meer. Ruimte die ze nu wonnen om lading mee te nemen. De inhoud komt op zo’n 50 m3 uit.

Doordacht

De gehele constructie van de silagebak blijkt goed doordacht te zijn, waarbij de loonwerkerservaring van het bedrijf kwam kijken, net als het inzicht in mechanische constructies. ‘De witte’ ontwikkelde de bak zo waarbij de helft van zijn gewicht rechtstreeks door het chassis gedragen wordt, zodat niet het volle gewicht via de zijsteunen en dwarsleggers moet gehouden worden.

De bovenste randen van de bak zijn van een plaat gemaakt die steeds met een kleine knik is omgeplooid zodat maïs die hierop terecht komt, naar binnen valt. Om mooi te werken, zeker bij het aanmaaien van een perceel schuiven links en rechts de zijwanden 50 cm in en uit. Het kopschof doet dit zelfs over 90 cm. Hierom is er niet voor een klep gekozen, omdat deze tegen de tractorcabine zou kunnen komen.

Het bodemtapijt bestaat uit gesloten profielen in plaats van de traditionele open kokerprofielen. Bewust is dit gedaan omdat er zo minder maïs aan het tapijt blijft kleven. Na het seizoen is het ook makkelijker om af te kuisen.

Bij het lossen van de vracht hakselmaïs beginnen eerst de mechanisch aangedreven verdeelwalsen te draaien en dan pas start het bodemtapijt dat hydraulisch wordt aangedreven.

Op voornoemde wijze zit de silagewagen vol slimme details. Via twist-lock koppelingen en hydraulische pistons kan de silagebak van het chassis verwijderd worden. Zelfs 10 cm uit de ideale aankoppelingspositie, lukt het nog vlot om van bak te wisselen. Een kipbak kan ook op het chassis geplaatst worden.

Toekomst

Directe toekomstplannen voor een kipbak heeft Millon niet, wel om er een watervat van 20.000 liter op te leggen. De firma heeft veel werk in zowel de aanvoer als afvoer van water, een extra transporttank is dus welkom. Tijdens ons bedrijfsbezoek stond het chassis en de silagebak van elkaar gescheiden in de werkplaats omdat gestart ging worden om het watervat passend te maken.

Een toekomstproject van ‘de witte’ is ook om er nog een hydraulische dissel op te maken, zodat de chauffeur kan spelen met de hoogte hiervan om maïssilo’s op en af te rijden. Nu merken ze dat in sommige situaties heel veel gewicht op de trekhaak komt en dit zien ze toch liever anders opgelost.

Vrachtwagen

Volledigheidshalve meegeven dat er in 2018 nog een vrachtwagen met silagebak de afvoervloot van loonwerker Millon is komen vervoegen. Wim zag deze staan bij een naburige loonwerker die stopte en was onder de indruk van de grootte van laadbak in combinatie met een wendbare vrachtwagen op grote banden.

De vrachtwagen is bijzonder handig bij het hakselen van maïs omwille van zijn wendbaarheid en aandrijving op alle wielen.
De vrachtwagen is bijzonder handig bij het hakselen van maïs omwille van zijn wendbaarheid en aandrijving op alle wielen. - Foto: TD

Deze vrachtwagen werkt heel mooi bij het aansteken van een perceel. De uitwerpbuis van de hakselaar kan zeer kort in de vrachtwagen blazen, zodat weinig maïs verspild wordt. Deze investering bevalt goed en de boeren hebben geen probleem met de komst van de vrachtwagen.

Op de vraag hoe het loonbedrijf zijn logistiek aanpakt als de hakselmaïs ver vervoerd moet worden, kan je in dit artikel best zelf het antwoord al terug vinden: er zijn namelijk 3 silagewagens en 1 vrachtwagen met silagebak (6x6 aandrijving). Hiernaast beschikt het loonbedrijf nog over kipkarren en containerhaaksystemen. Als maïs echt ver vervoerd wordt, kan er nog een beroep gedaan worden op de vrachtwagens uit de afdeling grond- en afbraakwerken. Als het echt moet, maar liever niet, is er nog een jonge Krone dubbeldoel grasopraapwagen ter beschikking en de 2 kleinere silagewagens staan nog te koop.

Landbouwers die hulp nodig hebben om de maïssilo aan te rijden kunnen beroep doen op een tractor van het loonbedrijf met sneeuwschuif om de maïs te verdelen, rotoreg of siloverdeler en dubbele wielen.

Voor het verdelen van maïs op de silo, kan er gebruik- gemaakt worden van een tractor met links een dubbel wiel, verdeelblad en rotoreg.
Voor het verdelen van maïs op de silo, kan er gebruik- gemaakt worden van een tractor met links een dubbel wiel, verdeelblad en rotoreg. - Foto: TD

Wat ons opviel is dat het team van Millon steevast na het lossen op de silo, de achterbumper van hun wagens gaat afkuisen, hoe weinig maïs er ook op ligt. Ze stappen trouwens niet naar de achterkant, maar lopen. Van een gemotiveerd team gesproken. Dit bestaat uit Mathieu Millon op de hakselaar, witte op de camion, Kristof Feytens aan het stuur van de 3-asser en Kurt Vannoten en Gille De Vroe zijn beide met een tandem Record silagewagen op pad.

In de toekomst zou ‘de witte’ graag enkele verfblikken met Deutz-Fahr groene verf openen om de gehele afvoervloot in de juiste kleur te spuiten. Deze winter nam hij al zijn servicevoertuig onder handen en dit niet met goedkope budgetverf, maar met hoogwaardige 2 componenten autolak. De laadruimte van de servicetruck kreeg het design mee van een Deutz-Fahr tractormotorkap. Zijn passie voor het merk gaat zo ver, dat hij flitsende led-lichtjes in de Deutz-Fahr kleur spoot om op de achterdeur van de silagekar te monteren. Ook zou hij nog graag de ‘Deutz-Fahr No Fear’ ogen kleven op de achterwand.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken