Startpagina Mechanisatie

Hooglossers en vrachtwagens voor maïstransport

Het duurde jaren vooraleer de Quirynengroep uit Merksplas over het huidige machinepark voor de oogst van hakselmaïs beschikte. Ze zetten momenteel in op een eigen hakselaar, twee 3-assige hooglossers, 5 vrachtwagen-trekker opleggercombinaties, één achtwielaangedreven multifunctionele landbouwvrachtwagen en nog enkele landbouwkippers. We gingen mee.

Leestijd : 5 min

Vooreerst dit: de Quirynen groep bevat 6 bedrijven die de cirkel rond maken in het kader van circulaire landbouw. Dit volgens de filosofie ‘wat afval is voor het ene bedrijf, is grondstof voor het andere’. Ter illustratie: mest van de runderen gaat zo naar de biogasinstallatie. Eén van de 6 bedrijven is Quirynen Dairy Farming uit Merksplas, waar zo’n 5.000 stuks melkvee en vleeskalveren gevoed worden met onder andere snijmaïs. Hiernaast is er nog de Hollebeekhoeve in Kruibeke waar ook de melkkoeien gretig gehakselde maïs krijgen.

Een aanzienlijk areaal maïs is dus nodig om de eigen runderen te voeden. Bijkomend is er nog de handel in maïs. Begrijpelijker staat al deze maïs niet rond de spreekwoordelijke deur van de boerderij, dus is er heel wat transport van gehakselde maïs nodig.

Eigen hakselaar

Om dit verhaal te schrijven van hoe de Quirynengroep het hakselen en de logistiek die erbij komt kijken organiseert, zetten we ons bij in de hakselaarcabine waar Jeroen Mertens achter het stuur zit. Opvallend: hij doet zijn schoenen uit bij het betreden van de cabine en rijdt op zijn kousen. De cabine is kraaknet, precies of de hakselaar juist geleverd is. Je zou niet zeggen dat we aan het einde van het maïsseizoen zitten toen we de reportage op het veld maakten. Zo proper kwamen alle machines voor de dag, ook de tractoren en vrachtwagens. Het zegt veel over de werkmentaliteit van de medewerkers.

Jeroen is niet alleen chauffeur. Zijn job is misschien het best te omschrijven als ‘teeltverantwoordelijke’. In het voorjaar zit hij achter het stuur van een Vervaet mestinjecteur, in de zomer sleurt hij met waterdarmen voor de beregening en in het najaar bedient hij een New Holland FR 780 maïshakselaar. Tussendoor doet hij nog administratief werk en springt bij waar nodig. Een gedreven manusje van alles, maar vooral ook een dispatcher, namelijk vrachtwagens regelen voor het maïs- en mestvervoer.

Het uitvoeren van het hakselwerk en de planning van de bijhorende logistiek is bij de  Quirynengroep in handen van Jeroen Mertens.
Het uitvoeren van het hakselwerk en de planning van de bijhorende logistiek is bij de Quirynengroep in handen van Jeroen Mertens. - Foto: TD

“Alle maïs die we hakselen is voor eigen gebruik of voor de verkoop”, legt Jeroen uit. “Het areaal dat we hakselen groeit ook alsmaar. Vroeger schakelden we landbouwers in om het transport te doen. Maar er kroop veel tijd en energie in het regelen van dat transport. Het was moeilijk om dit vlot voor elkaar te krijgen en het werd alsmaar méér en vérder van het erf. Het zorgde ervoor dat onze vrachtwagens in beeld kwamen in de zoektocht naar een oplossing voor de logistiek bij het hakselen van maïs. “Zij zijn toch aanwezig op het bedrijf en rijden bijna het jaar rond hoofdzakelijk met drijfmest en dikke fractie. Uiteraard worden de wagens grondig gereinigd als van mest naar maïs wordt overgeschakeld.”

Om deze dikke fractie te vervoeren, zijn er opleggers van het type ‘walking-floor’. Deze kippen niet om de lading te lossen. Een lattensysteem dat beweegt in de vloer van de laadruimte zorgt ervoor dat de lading naar buiten komt. Deze vrachtwagenopleggers zijn prima geschikt om gehakselde producten te vervoeren. Alleen kunnen de vrachtwagens amper op het land uit de voeten. Er moest dus een manier gevonden worden om ze te vullen.

Hooglossers

De zoektocht naar een oplossing leidde naar de inzet van hooglossers. Tijdens het maïsseizoen van 2019 werd zo voor de derde maal gewerkt. Constructeur Dezeure leverde twee identieke exemplaren af, en wat voor pareltjes. Vooreerst opmerken dat ze op grote banden staan, 3 aangedreven wielassen hebben én voorzien zijn van de Strobbe Free-Wheel-Drive techniek. Hiermee wordt de aandrijflijn van de wielen ontkoppeld ter hoogte van de wielnaaf. Hierdoor zijn er minder bewegende delen tijdens het rijden over de weg, is er dus minder weerstand en dus minder brandstofverbruik en slijtage.

De laadbakken van de hooglossers vallen vooreerst op door hun blauwe kleur en niet het standaard Dezeure-oranje. Aan de linkerzijde hebben ze een verhoogsel dat hydraulisch naar buiten klapt om vlotter gehakseld product in te blazen. Vooral bij het open zetten van een perceel, de buitenste ronde, wordt dit gebruikt. Ook gaat de laadbak omhoog om zoveel mogelijk gehakselde maïs op te vangen.

Twee hooglossers vullen één vrachtwagenoplegger.
Twee hooglossers vullen één vrachtwagenoplegger. - Foto: TD

De inhoud van de hooglossers bedraagt zo’n 50 m3. Hiermee kunnen 2 hooglossers één vrachtwagenoplegger vullen. De tractorchauffeurs kunnen tijdens het overladen van maïs op het loopplatform van de vrachtwagenoplegger gaan kijken. Dankzij een draadloze afstandsbediening die ze in de hand kunnen houden kunnen ze het bodemtapijt van de hooglosser bedienen. Zo kunnen de vrachtwagenopleggers mooi gevuld worden. Het overladen van de maïs gaat trouwens bijzonder snel, een handvol minuten is voldoende.

Hakselaarchauffeur Jeroen heeft in zijn cabine een tablet hangen zodat hij kan volgen waar de vrachtwagens zich bevinden. Ziet hij dat ze ver weg zijn, bijvoorbeeld door oponthoud in de file onderweg of wachten aan de silo om te lossen, dan kan hij zijn oogststrategie op het veld aanpassen. Zo kan hij ervoor kiezen om eerst de verschillende velden te gaan aanmaaien, omdat dit toch net iets meer tijd vergt. Op deze wijze zijn de hooglossers gevuld, vooraleer er terug een vrachtwagen aan komt. Voldoende transport hebben is de cruciale factor voor het rendement van de hakselaar.

Vrachtwagens

Een dekzeil wordt vervolgens over de laadruimte van de vrachtwagenopleggers getrokken, zodat er geen ladingverlies is onderweg. Aangekomen op de boerderij, kunnen de vrachtwagens over de weegbrug rijden en lossen aan de silo. Hier is er een bulldozer voorzien om de gehakselde maïs over de silo te verdelen.

Nog meegeven dat Quirynen sinds 2018 ook een 8x8 vrachtwagen in zijn wagenpark heeft opgenomen. Deze is speciaal af fabriek door fabrikant MAN in een ‘Agrar’-landbouwuitvoering uitgeleverd en het Nederlandse Wierda voertuigtechniek heeft er een wide-spread achteras onder gemonteerd. Dit is starre as sturing op de laatste as voor een betere wendbaarheid.

camioncharly

Deze vrachtwagen is met een containerhaak-systeem uitgerust en is een echte manusje van alles voor Quirynen. De vrachtwagen kan door zijn aandrijving op alle wielen vlot op het veld uit de slag voor de oogst van gras en maïs.

Maar ook kan er gemakkelijk een grondcontainer opgetrokken worden dankzij de haakarm én kan er een dieplader met graafmachine achter. Een multifunctioneel voertuig dat door de leverancier is vrijgegeven voor een maximaal toegelaten massa (M.T.M.) van 44 ton. De wetgever volgt echter de fabrikant niet en stelt onze Belgische wetgever een limiet op 32 ton, omdat het een 4-assig voertuig is.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken