Startpagina Mechanisatie

Dealers werken met gesloten deuren

De coronacrisis heeft ook zijn invloed op de werking van de mechanisatiebedrijven. We hielden een rondvraag om poolshoogte te nemen van de situatie. Globaal komt het erop neer dat ieder bedrijf maatregelen heeft genomen en dat nagenoeg al het personeel nog werkt. Of machines en/of onderdelen nog vlot binnenkomen, verschilt per merk. Sommige fabrieken zijn immers gesloten of draaien aan beperkte capaciteit.

Leestijd : 4 min

Veel dealer- en mechanisatiebedrijven ontzeggen noodgedwongen hun klanten de toegang tot de werkplaats, het magazijn en de burelen. Niet alle klanten snappen het, vaak omdat ze botsen op een service die ze niet gewend zijn. “Onze dienstverlening lijdt er wat onder, de ontvangst is minder hartelijk, wat afstandelijker en er is minder fysiek contact.”, zegt Anne Millon van Millon NV uit Herent, dat onder meer Deutz-Fahr, Lemken en Weidemann in het pakket heeft. “De klanten zijn dat niet gewoon van ons.”

Machines die bij hen binnen komen worden eerst ontsmet: stuur, dashboard, bedieningshendels, … alles krijgt eerst een ontsmettingsmiddel over zich heen. Ook op mobiele herstelling gaan lukt hen nog, met in acht neming van de social distancing.

Soms ietsje langere levertermijn

Wisselstukken blijken bij de dealerbedrijven doorgaans nog vlot binnen te komen, soms eens met een extra dagje vertraging, maar grote problemen worden hier niet gemeld. Ook Bpost, DHL en webshops zoal bol.com geven aan dat er door de ‘coronadrukte’ soms extra tijd nodig is om pakketjes ter plaatse te krijgen. Het kan gebeuren dat er voor een specifiek onderdeel een langere levertijd optreedt. Jeroen Van Sever van Firma Thomas uit Merchtem wijst op de mogelijkheid dat New Holland een service heeft waarbij dealers bij elkaar kunnen kijken welke onderdelen op stock liggen. Zo kunnen ze elkaar rechtstreeks soms sneller helpen.

Jeroen geeft aan dat iedereen van de firma nog aan het werk is, zowel kantoorpersoneel als techniekers. Opvallend is wel dat er weinig machines binnen komen voor herstellingen. Nieuwe machines die de firma verkocht heeft komen nog vlot binnen voor uitlevering aan de eindklant, stockmachines worden niet aangevoerd.

Creatief oplossingen zoeken

Ander gewaarwording is dat het dealerbedrijf sommige opties zelf op een machine moet monteren, bijvoorbeeld voor Kuhn, waar dit vroeger door de fabriek gedaan werd. Maar dit is afhankelijk van het merk en in hoeverre hun productielocaties en invoerders nog kunnen draaien. Sommige fabrieken in het buitenland zijn immers dicht.

Amper nieuwverkoop

Bij Marnix Van Parys van The Ponderosa in Nazareth horen we geen klagen. Het atelier draait op volle toeren, maar de nieuwverkoop is wel tot een minimum herleid. Enkel bij Kubota is er een probleem naar toelevering. Zowel de fabriek als het onderdelencentrum in Duinkerken is gesloten. Krone kan dan weer wel goed leveren. Gelukkig, want in de werkplaats krijgen ze vele persen binnen om in orde te maken voor het nieuwe seizoen. “Eigenlijk komen deze persen ruim laat binnen en zorgt het voor een werkpiek. Afgelopen winter hebben we een schrijven gedaan om machines tijdig binnen te brengen voor nazicht, zonder veel respons. Nu het seizoen er aan komt, worden ze massaal binnen gebracht”, legt Marnix uit.

Complexer voor particulieren

The Ponderosa verkoopt doorgaans ook veel tuinbouwmateriaal naar particulieren. Hier is het door de coronamaatregelen nu wel even anders handelen. Particulieren dienen online te bestellen, waarna een factuur wordt opgestuurd en na betaling wordt geleverd. Particulieren kunnen ook geen machines meer brengen of afhalen. “Toch een andere werkwijze dan voorheen, die niet altijd op begrip kan rekenen.”

Bijna normaal

Tot slot belden we met Jos Lowette, zaakvoerder van John Deere-dealer Lowette Agrotechnic én voorzitter van de sectoriële groep ‘Distributie’ bij Fedagrim. Het aanspreekpunt voor de dealerwereld dus. “Alles draait eigenlijk door, het meest opvallende is dat we met gesloten deuren werken én dat de techniekers extra op hun hoede zijn als ze op mobiele herstelling gaan. Eigenlijk ondervinden we als dealerbedrijf weinig last en is het bijna een normale situatie”, zo geeft Jos Lowette ons aan.

In hun werkplaats heerst een normale drukte die vergelijkbaar is als andere jaren wanneer de landbouwers hun voorjaarswerkzaamheden aanvatten.Jos Lowette ziet momenteel door corona nog geen impact op zijn verkoop. “Wat het afgelopen winter en voorjaar is verkocht, kon uitgeleverd worden. Nu de boeren op het veld bezig zijn is het sowieso niet het moment om veel verkopen te realiseren. Als er nu iets verkocht wordt, is het eerder omdat het een ‘noodverkoop’ is omdat iets stuk is gegaan en vervangen moet worden.”

Snelle evolutie

Opgemerkt moet worden dat we in een snel veranderende situatie zitten. Tussen het schrijven en het lezen van dit artikel zitten enkele dagen tijd. Het is dus best mogelijk dat er al wat veranderd is aan de situatie.

De voorbije weken kreeg onze redactie ook meerdere persberichten van fabrikanten. Sommige sloten de productiefaciliteiten, anderen voerden aanpassingen door om toch te blijven door gaan. Nog andere schakelenden productie om zodat ze bijvoorbeeld gezichtsmaskers kunnen produceren. Ondertussen krijgen we ook de eerste berichten binnen van het hernemen van de productie. We denken te mogen stellen dat de landbouwer in de praktijk weinig hinder ondervind door de coronasituatie. Het meest lastige zal ongetwijfeld de prijsvorming zijn, het missen van sociale contacten en de onzekerheid over wat de toekomst brengt. Maar op mechanisch vlak geraakt men gelukkig wel verder geholpen te velde.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken