Onderzoeksbureau shopperware onderzocht voor Comeos welke rol de tuin en tuinartikelen voor de Belg spelen. Uit de driejaarlijkse studie blijkt dat de gemiddelde tuin in België zo'n 551 vierkante meter groot is. Hoewel de gemiddelde tuinoppervlakte de afgelopen drie jaar zo'n 85 vierkante meter kleiner is geworden, is de aandacht en het belang van de tuin alleen maar toegenomen, luidt het.
Uit de studie blijkt bovendien dat de Belg van plan is om meer aandacht, tijd en geld te besteden aan zijn tuin. Vooral bloemen en planten staan in de belangstelling. De totale omzet voor tuinartikelen wordt geschat op 3,6 miljard euro. De oudere en vaak gepensioneerde bevolking besteedt het hoogste bedrag aan de tuin en tuinieren. Zij zijn gepassioneerde tuiniers, aldus Comeos.
In 2017 was er al een groeiende aandacht voor het aanleggen van een moestuin en het kweken van eigen groenten of kruiden, en deze trend zet zicht verder door.
De Belg wil ook zijn tuin smaakvol inrichten met stijlvolle loungesets en speeltuigen. Opmerkelijk is dat door de opeenvolging van zeer warme en droge zomers de aandacht voor irrigatie maar ook parasols en zonneschermen nog steeds in stijgende lijn gaat.
Wat in de lijn van de verwachting lag: de Belg kocht tijdens de lockdown meer tuinartikelen via een webshop. Voor de lockdown was het aantal Belgen die tuinartikelen wel eens op het internet kochten, zo'n 32 op 100, of een stijging met 22 procent in vergelijking met drie jaar geleden. Door de opgelegde beperkingen steeg dat naar 37 op 100 of een stijging van zo'n 40 procent ten aanzien van 2017. Vergelijkbare evoluties ziet Comeos ook in andere landen die te maken kregen met de lockdown.
De Belg besteedde ook gemiddeld meer tijd in zijn tuin tijdens de lockdown. Het aantal Belgen dat meer dan 25 procent van hun vrije tijd in de tuin besteedde, steeg van 42 procent in 2017 naar 51 procent in 2020.