Startpagina Mechanisatie

Deutz-Fahr lanceert nieuwe 8280TTV

Deutz-Fahr brengt zijn nieuwe 8-serie tractoren uit. Momenteel is er één model, de 8280 TTV en vult met 287 pk mooi het gat op tussen de bestaande 7 en 9-serie. Naast een behoorlijk vermogen en een traploze transmissie biedt de nieuwe tractor heel wat intelligentie.

Leestijd : 4 min

De nieuwe 8-serie, zoals ze nu is voorgesteld, telt momenteel één model; de 8280 TTV. Dit is een tractor met continu variabele transmissie en een 287 pk sterke motor. De 8-serie valt hiermee mooi tussen de 7 en 9-serie. Hoe kon het ook anders.

De 7-serie haalt zijn vermogen van 246 pk uit een 6,1 l motorblok. De 9-serie heeft een aanzienlijk groter blok van 7,8 l waarin een vermogen van 295 tot 336 pk wordt opgewekt.

Bij Deutz-Fahr hebben ze goed begrepen wat een ‘nieuwe’ tractor moet bieden. Met enkel meer vermogen komt men er al lang niet meer als fabrikant. Comfort, connectiviteit, precisielandbouwtoepassingen en vlootbeheer zijn zo ook belangrijke factoren geworden. Kortom zeg maar: nieuwe digitale mogelijkheden.

De nieuwe 8280 TTV wordt in Deutz-Fahr-land in het Duitse Lauingen gebouwd. Het is een model dat zich in de eerste plaats richt tot akkerbouwers en loonwerkers.

Maximaal vermogen bij lage toerentallen

Laat ons toch eerst even stil staan bij het vermogen. Het nieuwe model, de 8280 TTV haalt dit uit een 6,1 l motorblok. Toch is het niet dezelfde motor als bij de 7-serie. Bij de nieuwe 8-serie wordt immers de brandstofinspuitdruk verhoogd tot 2.000 bar (tegen 1.600 bar bij de 7-serie). Dit maakt de motorrespons hoger en extra dynamisch. Bij de nieuwe 8-serie zit er op het motorblok een dubbele turbo waarbij de lucht tussen de eerste en tweede turbo extra wordt gekoeld. Het resultaat van deze techniek is dat er meer luchtmassa (en dus zuurstof) door de motor kan worden opgenomen. Hierdoor is het maximale vermogen bij een lager toerental beschikbaar.

Om aan de Stage V emissienorm te voldoen en dus de stikstof te reduceren worden de uitlaatgassen gezuiverd met een uitlaatgasnabehandelingssysteem voorzien van een passief roetfilter (DPF), uitlaatgasrecirculatie (EGR) en het Selective Catalytic Reduction (SCR) systeem.

Transmissie

Aan de nieuwe motor zit tevens een nieuwe cvt-transmissie, de SDF7780, ontwikkeld in eigen huis. De topsnelheid van 60 km/u (waar toegelaten) wordt bereikt bij 1.830 motortoeren per minuut. Een gereduceerde snelheid van 40 km/u wordt al behaald bij 1.220 toeren per minuut. Net zoals de 7 en 9-serie is de nieuwe 8-serie momenteel enkel met de traploze transmissie leverbaar.

Om de hoge transportsnelheid de baas te kunnen is er een intelligent en adaptieve vering met antiduiksysteem toegepast om de tractor meer stabiliteit te geven. De voorasvering kan onafhankelijk van de snelheid worden geactiveerd of gedeactiveerd – heel handig bij zware trekwerkzaamheden of maaiwerk.

De 8280 TTV is uitgerust met krachtige droge schijfremmen op de vooras, die verplicht zijn voor een 60 km/u uitvoering en die worden aanbevolen voor een 50 km/u uitvoering en wanneer er een hoog remvermogen nodig is. Opmerkelijk is dat de 8280 TTV zelfs met 60 km/u een maximaal toelaatbaar gewicht van 16 ton mag dragen. Het eigengewicht gaat van 9,5 tot 10,3 ton afhankelijk van de uitvoering. De 8280 TTV kan dus met 6,5 ton belast worden.

1.000ECO vooraan

Nog opmerkenswaardig bij de 8280 TTV is dat de frontaftakas leverbaar is met twee snelheden, namelijk 1.000 tpm en 1.000ECO tpm. Achteraan zijn er standaard 3 aftakassnelheden: 540ECO/1000/1000ECO. De juiste keuze van aftakassnelheid, zowel voor- als achteraan biedt de mogelijkheid om brandstof te besparen. De agressiviteit van de inschakeling van de aftakas kan worden aangepast in de iMonitor 3. De proportionele aftakas biedt bescherming van de aandrijflijn voor zowel de tractor als het werktuig.

Alles proportioneel bediend

Wat het hydraulisch systeem betreft kunnen we meedelen dat de achterhef 11,1 ton tilt. Achteraan zijn er 5 elektro-hydraulische ventielen beschikbaar, vooraan 3. Allen zijn ze proportioneel bediend. Met de 8280 TTV is het voor het eerst mogelijk om in optie een Power Beyond met vlakke koppeling en debiet van 210 l/min te leveren.

De bediening van het 8ste ventiel bevindt zich op de kleine joystick en kan met hoge precisie worden gebruikt voor gecombineerde handelingen met de kruishendel.

De 8-serie krijgt  een heel comfortabele cabine mee die propvol ‘intelligentie’ zit. Denk hierbij aan precisielandbouwtoepassingen, vlootbeheer, Isobus-toepassingen en TIM-functies.
De 8-serie krijgt een heel comfortabele cabine mee die propvol ‘intelligentie’ zit. Denk hierbij aan precisielandbouwtoepassingen, vlootbeheer, Isobus-toepassingen en TIM-functies. - Foto: DF

Cabine

De luchtgeveerde cabine van de 8280TTV geeft een vertrouwde Deutz-Fahr invulling: ergonomisch ontwerp van de bedieningsknoppen, de logische indeling en duidelijk gepresenteerde gegevens. De cabine is losgekoppeld van de nieuw ontworpen motorkap, die de warmte, trillingen en het geluid uit de cabine houdt en het comfort van de bestuurder verhoogt.

De cabine heeft een nieuwe MaxView-voorruit om het overzicht over de tractor te vergroten. Wie wil kan beschikken over een LED-verlichtingspakket van maar liefst 50.000 lumen.

Om de luchtstroom en het rijcomfort in de MaxiVision-cabine te optimaliseren is de airconditioning volledig herzien en geoptimaliseerd. Aan de bovenzijde van de ventilatoren zijn aircoroosters gemonteerd om het geluid van de luchtstroom te verminderen, waarmee toch de hoge luchtstroom wordt behouden. Bovendien zijn er twee extra luchtopeningen in de stuurkolom geïntegreerd voor een betere luchtverdeling in de cabine.

TIM-certificering

Het InfoCentrePro is het dashboard dat in de stuurkolom is verwerkt, hiermee kunnen alle instellingen van de tractor worden ingesteld. Vervolgens beschikt de 8280 TTV over een iMonitor (12"display) waarmee de instellingen van de tractor nog uitgebreider kunnen worden ingesteld. Met dezelfde monitor kunnen ook camera's weergeven worden, ISOBUS-toepassingen uitgevoerd worden en precisielandbouwtoepassingen. Gegevensuitwisseling kan gebeuren via het Agrirouter netwerk.

Belangrijk om melden is dat Deutz-Fahr de eerste tractorfabrikant is die TIM-gecertificeerd is. TIM staat voor Tractor Implement Management. Deze technologie laat toe dat het werktuig de tractor gaan aansturen. Dit verhoogt de efficiëntie en verminderd de vermoeidheid van de bestuurder.

De tractorcabine is ook voorzien van de nieuwe SC20 ontvanger. Dit betreft een nieuwe GNSS-ontvanger die naast GPS en GLONASS nu ook Galileo satellieten ontvangt. Hierdoor zijn er op ieder moment van de dag voldoende satellieten beschikbaar om nauwkeurig en betrouwbaar te kunnen werken. Ook ondersteund deze antenne RTK-bridge, waardoor er tot 20 minuten zonder correctiesignaal doorgewerkt kan worden.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken