China wordt tweede thuismarkt voor Aviko
In deze aardappelspecial kan een interview met Aviko Global Supply directeur, Dick Zelhorst, niet ontbreken. Aviko zal immers vanaf september 2021 in de splinternieuwe locatie in Poperinge aardappelvlokken en vanaf maart 2022 friet- en snijspecialiteiten produceren. Deze nieuwe productielocatie krijgt uiteindelijk een verwerkingscapaciteit van 350.000 ton aardappelen.
Aviko is geen onbekende aardappelproducent in België. “Wij zijn ook lid van Belgapom,” zegt Aviko-directeur Dick Zelhorst. “Net als in alle landen waar wij fabrieken hebben, zijn we ook in België uiteraard lid van de landelijke belangenorganisatie voor de aardappelsector.” De afgelopen jaren stond Aviko – in het coronaloze tijdperk – al 2 keer op de tweejaarlijkse beurs Interpom. Dit jaar werd de beurs geannuleerd. Dat Aviko voor Poperinge heeft gekozen als nieuwe Europese productielocatie is niet zo maar. Zelhorst: “Onze huidige inkoopregio voor aardappelen is met name Noord-Duitsland en Nederland. Tot nog toe waren er echter voldoende aardappeltelers in deze regio’s en daarom waren we nog niet op zoek naar alternatieven.” Met een totale verwerkingscapaciteit van 1,8 miljoen aardappelen (900.000 ton eindproduct) is Aviko één van de grootste aardappelverwerkende bedrijven ter wereld.
De vraag naar aardappelproducten neemt echter wereldwijd toe, dus besloot moederbedrijf Cosun midden 2019 om in Poperinge een splinternieuwe fabriek te bouwen, dichtbij de Aviko-fabriek in Proven en middenin één van de belangrijkste aardappelteeltregio’s in Zuidwest-België en Noord-Frankrijk. Sindsdien is de aardappelproductenproducent ook naarstig op zoek naar Belgische en Franse aardappeltelers. Op dit moment wordt al volop gebouwd aan de nieuwe fabriek op het bedrijventerrein Sappenleen in Poperinge. De contouren van het nieuwe complex worden steeds duidelijker zichtbaar.
Dichtbij grote havens
Een andere reden om in België een nieuwe fabriek te openen is ook omdat Aviko in 2011 door de acquisitie van de consumptietak van het Nederlandse Agrico in Frankrijk al een inkoopgebied in Noord-Frankrijk kreeg. Het gaat dan vooral om de regio Picardië en Nord-Pas-de-Calais. Zelhorst: “Agrico had hier met name een inkoopgebied vanwege haar pootgoedactiviteiten in Frankrijk.” Maar waarom dan niet gebouwd in Frankrijk zelf? Volgens Zelhorst vooral omdat Aviko in het Belgische Proven al een specialiteiten- en frietfabriek heeft. Daar worden met name speciale gratins en pureeproducten geproduceerd en friet. Zelhorst: “Zodra Poperinge klaar is, verhuist de volledige frietproductie van Proven naar de nieuwe locatie in Poperinge. Dit is ook kostenbesparend, omdat beide locaties door één management aangestuurd kunnen worden en het veldgewas aardappelen zo maximaal verwaard kan worden.” Verder is het zeer belangrijk en kostenefficiënt volgens de Aviko-directeur dat de producten vanuit Poperinge eenvoudig hun weg naar de wereldmarkt kunnen vinden via de havens van Antwerpen en Rotterdam. “Daar zitten we hier in Poperinge natuurlijk relatief dichtbij.”
Er komen in Poperinge in eerste instantie 2 productielijnen. De eerste productielijn moet in september 2021 klaar zijn. Deze zal 15.000 ton aardappelvlokken produceren. Dit is een equivalent van 75.000 ton aardappelen. De tweede productielijn, die begin 2022 klaar moet zijn, gaat vervolgens nog eens 175.000 ton friet produceren. Dit is een equivalent van 350.000 ton aardappelen. Zelhorst: “De aardappelen die in Poperinge verwerkt zullen worden komen van Belgische en Franse aardappeltelers. De friet die wij vanaf begin 2022 maken, is vooral bedoeld voor de overzeese afzet naar Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Daarnaast kan ook de Engelse markt en de Zuid-Europese markt prima bediend worden vanuit Poperinge.”
Nog 110 vacatures
China tweede thuismarkt
De Europese Unie is de belangrijkste afzetmarkt voor Aviko, met name de landen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittanië. Groeimarkten zijn Noord- en Oost-Europa. Zelhorst: “Je zou misschien denken dat de Europese markt verzadigd is, maar dat is niet zo. Met aardappelspecialiteiten weten wij die afzetmarkt toch nog steeds groter te maken.” Maar de Nederlandse aardappelproductenproducent kijkt veel verder dan Euro
Corona en het aardappelseizoen
Corona heeft uiteraard ook grote in