Startpagina Actueel

VLAM zet in binnen- en buitenland extra in op de promotie van varkensvlees

Via de Belgian Meat Office wereldwijd en meerdere acties op de lokale markt zet VLAM extra in op de promotie van varkensvlees. Voor de eindejaarsfeesten wordt de nadruk gelegd op de veelzijdigheid van varkensvlees.

Leestijd : 3 min

De laatste weken is de varkensprijs sterk gedaald. Daar zijn verschillende redenen voor: onder meer de handelsbeperkingen omwille van de Afrikaanse Varkenspest, de coronapandemie en de AVP in Duitsland. Daarbovenop hebben slachthuizen en uitsnijderijen ook met productiebeperkingen te kampen omdat arbeiders uitvallen of in quarantaine moeten. Dat maakt het aanbod bijzonder groot, wat de prijs alleen maar verder doet zakken.

Extra budget voor promotie varkensvlees voorzien in 2021

Nochtans is er wereldwijd momenteel een tekort aan varkensvlees. Intussen zet Belgian Meat Office (MBO), die de exportpromotie voor VLAM in het buitenland verzorgt, maximaal in op het verzilveren van de AVP-vrije status. “Daarbij zet MBO zwaar in op extra acties de komende maanden” ”, zegt VLAM-woordvoerder Liliane Driesen. Een extra budget werd voorzien in de begroting 2021 en een door Europa gesubsidieerde campagne in landen buiten de EU zal in 2021 op volle kracht worden uitgerold.

Belgian Meat Office communiceert extra naar de handelspartners en probeert hen te overtuigen dat Belgisch varkensvlees niet alleen veilig en sinds kort uit een (voor Europa) AVP-vrij land komt, maar ook kwalitatief hoogstaand is.

Deelname aan internationale beurzen, al dan niet virtueel

“Hiervoor zetten we geïntegreerde promotiecampagnes op, bijvoorbeeld in China, Korea, Japan, de Filipijnen en andere landen”, aldus Liliane Driesen. Er worden onder meer seminaries georganiseerd. Beursdeelnames zijn dan weer voorzien in Japan, China, Vietnam en Singapore.

Belgian Meat Office voert promotie op verschillende internationale beurzen.
Belgian Meat Office voert promotie op verschillende internationale beurzen. - Foto: VLAM

“Wanneer reizen moeilijk blijft, wordt een virtueel alternatief georganiseerd.” Zo werden al meerdere belangrijke contactdagen georganiseerd.

Naast de promotie wereldwijd voert VLAM ook extra promotie op de lokale markt. “Voor de eindejaarsfeesten zetten we varkensvlees, en vooral dan de veelzijdigheid van varkensvlees, extra in de kijker. Onze campagne met als slogan ‘Er is een stukje varken voor alle vorken’ krijgt een boost met extra online video’s en communicatie op de winkelvloer via inlassingen in magazines van de supermarktketens en affiches op de parkings van de supermarkten.

Ook smaakvol varkensvlees op TV en online

Lekker van bij Ons komt ook verder op TV. “Dat bewijst topchef Bart Desmidt, die 4 afleveringen lang heerlijke en haalbare feestgerechten op tafel zet op Njam! met producten van eigen bodem in de hoofdrol.” Ook varkensvlees krijgt een prominente plaats op de feesttafel van Njam! met vleeswaren als aperitief en varkenskroontje als hoofdgerecht.

Topchef Bart Desmidt zet 4 afleveringen lang heerlijke en haalbare feestgerechten op tafel op Njam!
Topchef Bart Desmidt zet 4 afleveringen lang heerlijke en haalbare feestgerechten op tafel op Njam! - Foto: Njam!

Ook Sofie Dumont is fan van Belgisch varkensvlees en gaat ermee aan de slag in een onlinecampagne met diverse kookvideo’s. Deze campagne loopt op het videokanaal van Sofie Dumont en op de VLAM Lekker van bij Ons.

Tenslotte wil VLAM via ‘Van bij ons, voor jou’ de boodschap van verbinding en warmte verspreiden. “En hoe kan dit beter dan aan de hand van een heerlijk dampende ovenschotel die je met veel liefde klaarmaakt en aan huis gaat leveren bij iemand die je dierbaar is. We volgen verschillende influencers die deze daad van warmte vereeuwigen op foto, taggen de doe-stok doorgeven. Zo zorgt iedereen voor een daad van warmte”, besluit VLAM-woordvoerder Liliane Driesen.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Daling Belgische diervoederproductie vlakt af ondanks onzekere tijden

Economie Ondanks een gebrek aan een duidelijk toekomstperspectief in de landbouwsector en moeilijke marktomstandigheden, bleef de daling van de Belgische diervoederproductie in 2023 beperkt tot -3%. Dat meldt de Belgian Feed Association (BFA). De Belgische diervoedersector noteerde ook een beperkte daling van de omzetcijfers tot 6,5 miljard euro. De sector blijft voluit inzetten op verdere verduurzaming.
Meer artikelen bekijken