
De tweede CEO van de onderneming, Free Vroome, voegt daar aan toe: "De overname van deze goed beheerde Arla-fabriek, met zijn bekwaam productiepersoneel en management, sluit perfect aan bij onze groeistrategie, en zal ons tevens helpen de waarde- en aanvoerketens van ons bedrijf te optimaliseren." De bedrijfseigenaren van Vache Bleue benadrukken de topkwaliteit van de Allgäu Emmentaler, die wordt geproduceerd in een regio die bekend staat om zijn hoge melkkwaliteit.
Focus op export
Met de topkaas wil de onderneming haar toekomstige expansie voortzetten, met een focus op export. "De overname van het verpakkingsbedrijf in de Elzas zal onze intrede tot de Franse markt aanzienlijk vergemakkelijken. Het bekende merk Valmartin garandeert ons meteen een sterke positie, tot in de Franse overzeese gebieden," legt Free Vroome uit.
Vache Bleue zal de twee sites in hun huidige vorm blijven uitbaten. De onderneming garandeert werkgelegenheid aan alle 73 werknemers in productie en administratie op de Duitse site in Bad Wörishofen. De arbeidsvoorwaarden blijven ongewijzigd. Vache Bleue plant om de maximale jaarlijkse capaciteit van 18.000 ton volledig te benutten op de locatie Allgäu. De 50 medewerkers van de kaasverwerker Martin Sengelé Produits Laitiers in de Elzas kunnen eveneens uitkijken naar continuïteit. Vache Bleue is van plan ook het Franse bedrijf ongewijzigd te runnen.
Verder heeft het bedrijf met de zuivel-coöperatieve vennootschappen van Allgäu afgesproken dat de bestaande melkleveringscontracten van Arla Foods worden overgedragen aan de nieuwe eigenaren. "Dit verzekert meteen onze melkaanvoer, en de Allgäu-melkveehouders kunnen rekenen op een betrouwbare afnemer van hun melk", zegt Vroome.
Vache Bleue SA werd opgericht in 1927 en is gevestigd in Lillois-Witterzée, een Waalse gemeente even ten zuiden van Brussel. In de jaren 90 was Vache Bleue uitgegroeid tot de grootste zuivelgroothandel van het land. Dat een handelsbedrijf in productie stapt, is opmerkelijk. Vaak worden handelsbedrijven juist opgeslokt door producenten, die een tussenschakel wil uitschakelen om directer contact te hebben met afnemers en om de marge van de handel voor zichzelf te behouden.