Startpagina Archief

Hollandse prijzen,

Belgische pijn

Albert Heijn en Jumbo dreigen een oer-Hollands fenomeen te importeren: de supermarktoorlog. De consument kan zich verheugen op lagere prijzen, terwijl de duimschroeven voor leveranciers verder worden aangedraaid. Op de langere termijn is de tactiek van de mastodonten van de distributie voor niemand goed.

De Belgische supermarktwereld kenmerkte zich in Noordwest-Europa lang door relatieve rust. Colruyt, Delhaize en Carrefour spraken verschillende doelgroepen aan. Zelfs de Duitse prijsvechters Lidl en Aldi hadden beperkt impact.

Dat verandert wanneer Albert Heijn in 2011 naar Vlaanderen komt. In Nederland heeft Albert Heijn dan al een derde van de markt in handen. Ondanks het grote marktaandeel is Albert Heijn nauwelijks op haar gemak. Concurrent Jumbo groeit snel en biedt net als Colruyt een laagsteprijsgarantie, maar dan met een...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Jambon wil vrijdag stikstofakkoord sluiten mét cd&v

Actueel Vlaams minister-president Jan Jambon wil vrijdag een nieuwe poging doen om samen met cd&v een akkoord te vinden in het stikstofdossier. "Geraken we er niet uit, dan is de schade niet te overzien", zo zei hij woensdag in het Vlaams Parlement. "Ik zal alles blijven doen om door dit dossier te geraken", klonk het.
Voir plus d'articles
Meest gelezen