Startpagina Archief

Klaar voor vermarkting

Leestijd : 1 min

Eens de rassen goed bevonden zijn om te commercialiseren moet er weliswaar voldoende zaad beschikbaar zijn voor de praktijk.

De inzaai van de basiszaden gebeurt in augustus. De mannelijke en vrouwelijke zaden worden apart gezaaid in kwekerijen. Die ‘stekbieten’ maken een winter door. Ze worden in februari gerooid. “We planten vervolgens de juiste mannelijke stekbieten in combinatie met de juiste vrouwelijke. We zijn de Tinder van de bietenteelt”, lacht Stephan Gilis. “In mei-juni zullen ze doorschieten en bloeien. De mannelijke lijn bevrucht de vrouwelijke lijn. In juli-augustus worden de zaden ervan geoogst. De planten worden afgesneden en in zwad gelegd om te drogen. Enkele weken later rijdt een maaidorser over de gedroogde planten.

Het gedorste zaad komt in containers naar de verwerkingsfabriek in Tienen. Het zaad wordt hier geschoond en gepolijst. Vervolgens wordt het geactiveerd met Start Up. Bij het coaten krijgen de zaden een laagje met fytoproducten (naargelang de afzetmarkt) alsook de herkenbare blauwe SESVanderHave-kleur. Ten slotte worden de zaden verpakt in een standaard eenheidsverpakking en vertrekken ze naar hun respectievelijke markt.”

AV

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen