een comeback maken

Wat is de WTO eigenlijk?
Vastgelopen onderhandelingen
In 2001 startte de ‘Doha’-onderhandelingsronde. Deze ronde is 19 jaar later nog altijd niet afgerond. Details worden niet gegeven maar volgens insiders ligt aan het falen van de deal een conflict aan de basis tussen enerzijds de VS en anderzijds een serie ontwikkelingslanden onder aanvoering van China en India. Laatstgenoemde wil flexibele regels voor het beschermen van haar landbouwmarkten wanneer ze overspoeld wordt door buitenlandse producten. Voor de VS zijn losse regels het potentiële begin van vals spel.
WTO is meer dan het Westen
Achter dit concrete punt, zit een groter verhaal. Waar de WTO lange tijd een soort een-tweetje was tussen de VS en West-Europa met een bijrol voor landen als Japan en Canada, omspant de WTO vandaag zo ongeveer de hele wereld. Met meer landen rond de tafel, is het lastiger te komen tot gemeenschappelijke standpunten. Met het toetreden van China, India en Rusland telt de WTO bovendien landen die volgens critici wel graag profiteren van open grenzen van andere landen, maar zelf alleen op papier open zijn.
Zeker China en India verzamelen bovendien eerder passieve ontwikkelingslanden om zich heen in het diplomatisch geweld.
Geschillenbeslechting
Een tweede punt is de geschillenbeslechting. In de afgelopen 25 jaar zijn meer dan 500 disputen aangebracht bij de WTO. Het handhaven van bestaande regels is een belangrijke taak die anders dan de onderhandelingen over liberalisering altijd doorloopt. Vaak gaan geschillen over landbouw. Ongeveer een derde van de zaken gaat direct over landbouw of sanitaire en fytosanitaire beperkingen.
Andere zaken raken aan landbouw, zoals het verlenen van importlicenties of bewust ingewikkeld gemaakte douaneprocedures. Onder dat laatste vallen wat in jargon ‘Japanese inspections’ worden genoemd. Bijvoorbeeld: je laat een partij sla net zo lang op de kade staan tot de rot in zet, om ze daarna af te keuren.
De VS en EU liggen regelmatig met elkaar overhoop. Zo vocht de VS met succes het EU-importverbod op Amerikaans vlees van met hormonen gevoede runderen aan, en het verbod op met een soort chloor geschoonde kippen. Andersom vocht de EU een politiek gedreven Russische importstop op voedingsproducten aan. Het probleem van de geschillenbeslechting is dat het heel traag werkt. Zodra een procedure wordt gestart, begint een ‘consultatieperiode’ van enkele maanden, waarbinnen de betrokken landen zelf met elkaar in gesprek moeten gaan.
In de praktijk is dit betekenisloos, want een procedure starten is diplomatiek een grote stap die echt pas gezet wordt als de betrokken landen er in langdurig onderling overleg niet uitkomen. Daarna wordt een panel ingesteld, maar niet direct. Na de consultatieronde kan een land bij de eerstvolgende vergadering van permanente vertegenwoordigers bij de WTO het instellen van een panel blokkeren. Wat routineus ook zo gaat, omdat de aangeklaagde partij altijd tijd wil winnen.
Zo kan zomaar bijna een half jaar verloren gaan voordat een geschillenpanel wordt ingesteld. Die moet zoals een rechtbank bewijs verzamelen en als ze uiteindelijk tot een uitspraak komt, zijn er meerdere mogelijkheden in hoger beroep te gaan. Uiteindelijk heeft de WTO, een beetje zoals de VN, ook geen afdwingmechanisme. Ze kan hooguit een land dat een zaak wint toestaan om het land dat verloor voor een bepaald bedrag met importheffingen te treffen. Vergelding dus. Dit leidt dan vaak weer tot escalatie, omdat het verliezende land daarop ook weer ‘strafheffingen’ instelt.
Heil buiten de WTO
Weinig transparantie dus, en misschien hogere kosten om de verschillende afspraken met landen te handhaven. Bovendien kunnen grote landen hun gewicht gebruiken om concessies af te dwingen, ten nadele van kleine landen. Al met al: wie ook de nieuwe directeur-generaal van de WTO wordt, hij heeft een helse klus voor de boeg. De grote vraag is of de opvolger de rol van de WTO zal verkleinen - aanpassen aan de beperkte betekenis die de lidstaten het nu toekennen - of juist versterken. In dat laatste geval is het landbouwdossier cruciaal. Krijgt het zoals vroeger een status aparte binnen de onderhandelingen, of wordt een ultieme poging ondernomen juist op dit dossier tot vergaande liberalisering te komen?