Startpagina Archief

Nederland voert kentekenplicht in

voor (land)bouwmachines

In Nederland is er na jaren van debat een beslissing gekomen over het invoeren van een kenteken (nummerplaat) voor landbouwvoertuigen.

Leestijd : 2 min

Concreet is het zo dat vanaf 1 januari 2021 eigenaren van nieuwe (land)-bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden hun voertuigen moeten laten registreren én kentekenen. In België verstaan we dit onder ‘inschrijven’ en voorzien van een ‘nummerplaat’.

Beslisboom schept duidelijkheid

Het is niet eenvoudig om te weten welk voertuig welke verplichting heeft. Ook voor bestaande (land)-bouwvoertuigen verandert er iets. Daarom werkte Fedecom (het Nederlands equivalent van onze Fedagrim) een beslisboom uit om duidelijkheid te scheppen. Dit schema wordt als poster en flyer verdeeld.

Net als bij ons worden in Nederland voertuigen in categorieën ingedeeld. Zo is er sprake van categorie ‘R’, ‘S’, ‘MMBS’, getrokken werktuig, … Het zijn afkortingen en termen die voor sommigen misschien voor zich spreken, maar die voor de meeste mensen niet direct duidelijk zijn, zeker als je er niet wekelijks of maandelijks mee te maken hebt. Daarom geeft de Fedecom-beslisboom met icoontjes aan welk type voertuig de wetgever precies bedoelt. Een verkeerde inschatting kan immers grote gevolgen hebben.

De wetswijzigingen maken een onderscheid tussen bestaande (land)bouwvoertuigen in gebruik vóór of nieuwe geleverd vanaf 1 januari 2021 wat betreft de kentekenplaatplicht, maximum constructiesnelheid, rijsnelheid en/of ontheffingsplicht.

Overgangstermijn

Voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2021 worden geleverd aan gebruikers geldt dat deze geregistreerd en gekentekend moeten zijn. Voor bestaande voertuigen die voor deze datum in gebruik zijn genomen, geldt tot 2025 een overgangstermijn.

Er geldt voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen een vrijstelling voor bijzondere categorieën (land)bouwvoertuigen. Naast de registratieplicht gaat de wettelijke maximumrijsnelheid op bepaalde wegen voor (land)bouwvoertuigen omhoog van 25 km/u naar 40 km/u.

Via een stroomschema met korte en duidelijke toelichtingen creëert de beslisboom die Fedecom nu opstelde, snel een overzicht en duidelijkheid. In één oogopslag is duidelijk of het nieuwe of reeds in gebruik zijnde (land)bouwvoertuig geregistreerd moet worden en of er een kentekenplaat moet worden gemonteerd. En het wordt duidelijk voor welke categorieën voertuigen een vrijstelling of uitzondering geldt.

Meer info via www.fedcom.nl/kenteken

Gebruik overgangsjaar

Fedecom heeft met andere belangengroepen bereikt dat 2021 een overgangsjaar is. Fedecom adviseert eigenaren van (land)bouwvoertuigen die in gebruik zijn vóór 1 januari 2021 om optimaal gebruik te maken van dit overgangsjaar 2021. Volgens directeur Gerard Heerink van Fedecom biedt het voordelen om:

- de (land)bouwvoertuigen te registreren: in 2021 is er geen technische beoordeling vereist en geldt een speciaal, aantrekkelijk tarief. Registratie voorkomt kostbare administratieve handelingen bij verkoop/export;

- de (land)bouwvoertuigen te voorzien van een kentekenplaat: daarmee is rijden sneller dan 25 km/u legitiem;

- de feitelijke maximumconstructiesnelheid te registreren; bij APK-plichtige voertuigen staan de kosten niet in verhouding tot eventuele boetes;

- ontheffingen aan te vragen voor voertuigen met overschrijdende afmetingen en/of aslasten.

TD

Actueel

Edito: Voor welke lokale eiwitten kies jij?

Edito Dit jaar draaide de Dag van de Landbouw rond lokale voeding. Dat mooie thema kwam bij de officiële opening bij hoeveslager en veehouder Van Snick helemaal tot zijn recht. Jammer genoeg stuikte dit positieve verhaal door de ambitieuze plannen voor de ‘Eiwitshift 2.0’ echter de dag nadien al grotendeels in elkaar.
Voir plus d'articles
Meest gelezen